בצל המלחמות: דו”ח אמנסטי השנתי מצביע על הסלמה עולמית בהפרות זכויות אדם

שנת 2023 היוותה נקודת שבר מסביב לעולם מבחינת הפרות זכויות אדם בעת מלחמה. הדו”ח השנתי של אמנסטי אינטרנשיונל לשנת 2023 מצביע על תמונה עגומה, בה כוחות דיכוי קיצוניים מתעלמים לחלוטין מהמשפט הבינלאומי ומובילים אותנו לעולם בו הפרות זכויות אדם חמורות מתבצעות ללא לקיחת אחריות. כמו כן, אמנסטי מציינת את ההחרפה הקיצונית במשבר האקלמי אשר לא זוכה למענה ראוי ממדינות ומנהיגי העולם. לבסוף, אמנסטי מעלה דאגה חמורה לגבי עתיד בו טכנולוגית הבינה המלאכותית תסכן באופן מוגבר את זכויותינו.

מלחמת חרבות ברזל, אשר התחילה בטבח הנוראי של ה-7 באוקטובר, הביאה להפרות זכויות אדם קיצוניות והפכה את חייהם של אינספור בני אדם לבלתי נסבלים. המלחמה בעזה, והמתח בגבול ישראל-לבנון, הובילו להפרות אדם חמורות: מיליוני פליטים, עשרות אלפי הרוגים, חטופים, פשעים מבוססים מגדר, הסתה, שנאה ועוד.

לצד המלחמה האזורית, והחשש המתמיד מהסלמה באזור, העימות המתמשך אשר החל בפלישה הרוסית לאוקראינה בפברואר 2022, וסכסוכים מזויינים נוספים – באתיופיה, באזרבייג’ן-ארמניה, במיאנמר, בסודן – הובילו להפרות זכויות אדם מהחמורות להן היינו עדים במאה הנוכחית. בכל הסכסוכים מכנה משותף אחד: האזרחים הם אלו אשר משלמים את המחיר הכבד ביותר.

“המספר ההולך וגדל של עימותים מזוינים והפרות מאסיביות של זכויות אדם מצביע על כך שהסדר העולמי, אשר מבוסס על שלטון החוק, נמצא בסכנת הרס מוחלט”.

מזכ"לית התנועה, אנייס קלמאר

מלחמות וסכסוכים הובילו לפגיעה קיצונית באזרחים

Palestinians inspect the effects of destruction after the Israeli army bombed the Church of Saint Porphyrius in Gaza City, Gaza, 20 October 2023 ©️ Omar El Qattaa/Amnesty International

בזמן שמספר המדינות אשר מזלזלות באופן בוטה במשפט הבינלאומי הולך וגדל, כך גם גדל ב-2023 מספר האזרחים אשר נפגעו בעת מלחמות. לנוכח העלייה המשמעותית במספר הסכסוכים מזויינים מסביב לעולם, דו”ח אמנסטי אינטרנשיונל מראה כי מספר רב של מדינות, בהן גם מעצמות, שברו לחלוטין את הכללים הבינלאומיים והובילו להפרות זכויות אדם קשות. בכך, אנו עדים לעולם בו ישנה הפקרות קיצונית, אפליה ותרבות מתגברת של פטירה מעונש על הפרות זכויות אדם.

הסכסוך אשר הגדיר את השנה החולפת, ונראה כי גם את 2024, הגיע בעקבות ההתקפות הנוראיות של חמאס וארגונים חמושים אחרים ב-7 באוקטובר. בעקבותיו הרשויות הישראליות הגיבו בהתקפות אוויריות בלתי פוסקות על אזורים אזרחיים מאוכלסים, ולאחר מכן גם בתמרון קרקעי אשר הובילו למותם של עשרות אלפי עזתים ולעקירה של קרוב לשני מיליון בני אדם.

בעת כתיבת שורות אלו, ברצועת עזה מוחזקים כ-132 חטופים, רובם אזרחים, וחלקם כבר לא בני החיים, במה שנחשב להפרת זכויות אדם חמורה מסוג פשע מלחמה. אמנסטי אינטרנשיונל ממשיכה לקרוא לשחרור המיידי, ללא תנאים, של החטופים ולסיום הפרות זכויות האדם החמורות של הפלסטינים.

Rohingya refugees gather in Myanmar’s border ©️ AFP via Getty Images

לצד אירועי ה-7 באוקטובר והמלחמה ברצועת עזה, שנת 2023 מסמלת את הנטישה והכישלון החמור של מדינות רבות עוצמה – כגון ארה”ב, בריטניה וגרמניה – בהגנה על אזרחים ובעיקר בהגנה על חיי ילדים מסביב לעולם. באמצעות מכירות נשק, הטלות ווטו אשר שיתקו את מועצת הביטחון של האו”ם, סטנדרטים כפולים קיצוניים ועוד – הפרות זכויות אדם מסביב לעולם לא נפסקו בעזרת מדינות בעלות השפעה, אלא להפך.

כמו כן, באוקראינה, הצבא הרוסי המשיך בהתקפות חסרות הבחנה על אזורים אזרחיים אשר הבילו לפגיעה חמורה בחיי אדם. במיאנמר, אמנסטי תיעדה למעלה מ-1,000 מקרי מוות הקשורים ישירות בסכסוך של הצבא המקומי והמיליציות אשר מתנגדות לדיקטטורה במדינה. עד היום, השלטונות הרוסיים והצבא במיאנמר, באופן מקומם, לא התחייבו לחקור את הפרות זכויות האדם החמורות אשר תועדו. בשני המקרים, סין סיפקה תמיכה צבאית וכלכלית לכוחות המפרים זכויות אדם בצורה קיצונית.

בסודאן, שני הצדדים הלוחמים, הכוחות המזוינים של סודאן וכוחות ההתנגדות, ביצעו התקפות חסרות הבחנה אשר הובילו להרג של לפחות 12,000 בני אדם בשנת 2023. הסכסוך המזויין בסודאן גרם למשבר העקירה והפליטות הגדול ביותר בעולם עם יותר מ-8 מיליון בני אדם אשר נאלצו לברוח מבתיהם.

“מה שראינו ב-2023 מאשר כי מדינות רבות עוצמה נוטשות את ערכי היסוד של האנושיות והאוניברסליות המעוגנות בהצהרה האוניברסלית בדבר זכויות האדם.”

אמנסטי אינטרנשיונל
Sudanese refugees fled from the war in Sudan, on February 14, 2024 ©️ Luis Tato/AFP via Getty images

בכך, שנת 2023 וגם החצי הראשון של השנה הנוכחית, מבשרות על עתיד קודר ומעלות דאגות רבות. עם זאת, אנו קוראים לאלו שזכויות אדם ואזרח חשובות להם – עלינו להפוך את הפחד והדאגה לפעולה – למען זכויות אדם, למען עתיד טוב יותר בו הזכויות שלנו נשמרות, וגם זכויותיהם של אחרים נשמרות באותה המידה. עולם בו אנו לא צריכים לברוח מהבית, או לדאוג לחיינו בשל סכסוכים ומלחמות. ביחד, נדליק אור איפה שהיה חושך. ביחד נפעל למען זכויות אדם לכולם.

אמנסטי ישראל תמשיך לעקוב, לדווח ולפעול נגד הפרות זכויות אדם מסביב לעולם, בתקווה כי מדינות ישמרו ויקדמו שמירה על זכויותינו בשנה הנוכחית!

הצטרפו למשפחת זכויות האדם הגדולה בעולם!