ללא רחמים: רוסיה ממשיכה במתקפה האיומה על אוקראינה

בחודש נובמבר האחרון, אמנסטי אינטרנשיונל פרסמה את הדו”ח המפורט – “כמו שיירת כלא”, אודות ההעברות בכפייה של אזרחים אוקראינים, לרבות ילדים, לשטחה של רוסיה ע”י משטרו של ולדימיר פוטין. פחות מחצי שנה לאחר פרסום הדו”ח, בית הדין הבינלאומי בהאג (ICC) הוציא צו מעצר רשמי נגד פוטין בחשד להפרה של סעיף 8 (פשע מלחמה) באמנת רומא.

לפי בית הדין, יש “סיבות סבירות להאמין” כי נשיא רוסיה ידע ופעל לקידום ההעברות הכפויות הללו. מרגע כניסתו של הצו לפועל, 124 מדינות בעולם (123 מדינות אשר חתומות על אמנת רומא, ואוקראינה) מתחייבות לעצור את נשיא רוסיה, אם יימצא בשטחן, בעקבות החשד שביצע פשע מלחמה. פוטין, ממשלתו והכוחות המזוינים הרוסים ממשיכים לפעול באופן אקטיבי על מנת להסתיר את האמת על המלחמה, לרבות פשעי המלחמה האפשריים אשר הם מבצעים באוקראינה.

בשעה שרוסיה ממשיכה בפלישה לאוקראינה, אמנסטי חשפה מספר ארוך של פגיעות אנושות בזכויות אדם מצד הצבא הרוסי והפרות חמורות של המשפט ההומניטרי הבינלאומי. צוותי חקירה מיוחדים של אמנסטי אוספים ראיות בשטח בדבר ביצוע פשעים נגד האנושות ופשעי מלחמה של הצבא הרוסי: מהחורבן באיזיום במחוז חרקוב, דרך המצור הנוראי על מריופול וההפגזות על קייב ועד גלי הפליטים במערב המדינה.

בית הדין הבינלאומי בהאג

המשימה העיקרית של בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג היא לשים קץ לתרבות הפוטרת מעונש אנשים אשר מפרים זכויות אדם באופן החמור ביותר בעולם, והצליחו לחמוק ללא עונש. בית הדין בהאג מנסה לחבר בין צדק ופשעים ברמה המקומית והבינלאומית.

בעוד הדיונים בדבר הצורך בהקמת בית המשפט החלו לאחר מלחמת העולם הראשונה, בית הדין במתכונתו הנוכחית הוקם בשנת 2002 ומטרתו הינה ליישב מחלוקות וסכסוכים בין מדינות בהתאם למשפט הבינלאומי. בית המשפט נשען על אמנת רומא, עליה חתומות כיום 123 מדינות. כחמישה עשורים לאחר הקמתו, ב-1998, נכנסה לתוקף אמנת רומא.

סמכותו של בית המשפט בהאג נשענת על הסכמת המדינות החברות בבית הדין לאפשר לו לדון בפשעים אשר מבוצעים בשטחיהן או על ידי אזרחיהן, וזאת במקרים בהם המדינה הנוגעת בדבר אינה יכולה או אינה רוצה לנהל את ההליך בעצמה.

על אף שרוסיה לא חתומה על האמנה, בית המשפט יכול לפעול גם במקרים בהם הפשעים בוצעו בשטח של מדינה חברה או של מדינה שהעניקה לבית הדין סמכות שיפוט, וכן במקרים המופנים לבית הדין על ידי מועצת הביטחון של האו״ם, מה שאיפשר לבית המשפט לפעול במקרה הזה.

הצבא הרוסי ממשיך בהפרות זכויות אדם חמורות באוקראינה

April 06, 2022 in Bucha, Ukraine © Getty Images

לפני למעלה משנה החלה הפלישה הרוסית לאוקראינה, ובמשך 13 החודשים האחרונים חייהם של עשרות מיליוני בני אדם נהרסו כליל. אזרחים בלתי מעורבים רבים, לרבות מספר רב של ילדים, נהרגו בהפצצות האיומות של הצבא הרוסי, לצד הרס קריטי של תשתיות אזרחיות. מיליוני בני אדם נאלצו לעזוב את אוקראינה בעקבות המתקפה הרוסית, ולמעשה, ניתן להעריך כי אין אזרח אוקראיני שלא הושפע מהמלחמה בדרך זו או אחרת.

הפלישה הרוסית לאוקראינה גרמה למשבר זכויות אדם עצום, אשר כמוהו לא נראה באירופה מאז מלחמת העולם השנייה. נכון להיום, כ-8,400 אזרחים אוקראינים נהרגו מאז החלה הפלישה הרוסית, ומספר כפול של אזרחים נפצעו. מספר גבוה בהרבה של חיילים משני הצדדים נהרגו מאז פתחה רוסיה במלחמה נגד אוקראינה ב-24 בפברואר 2022.

המתקפות הרוסיות באוקראינה גרמו להפרות חמורות של המשפט ההומניטארי הבינלאומי, לרבות הרג ופציעה בלתי חוקית של אזרחים, הרס תשתיות אזרחיות במכוון, חסימה של סיוע הומניטרי, העברה כפויה של אוכלוסיות ועוד – כל אלו עלולים להוות פשעי מלחמה.

“רוסיה מפרה את הריבונות של אוקראינה ומערערת את הביטחון העולמי.”

אנייס קאלאמאר, מזכ"לית אמנסטי אינטרנשיונל
Destruction in the Izyum, on September 19, 2022 © Anadolu Agency via Getty Images

במהלך 13 החודשים האחרונים, אמנסטי אינטרנשיונל תיעדה כוחות רוסים אשר תקפו בתי חולים, בתי ספר ובתי מגורים. כמו כן, תיעדנו הפעלה של מצור קטלני על אוכלוסייה אזרחית אשר תוארה כ-“כניעה או הרעבה”. נוסף על כך, אמנסטי מצאה כי רוסיה השתמשה בנשק לא חוקי, כמו פצצות מצרר. פצצות אלו מכילות מספר רב של פצצות קטנות אשר מתפזרות בעת ההפעלה, ואינן מסוגלות לפגוע במטרה מדויקת, מה שמוביל לחשש סביר מפניה פגיעה בחיי אזרחים, ולכן נשק זה אסור לשימוש על פי המשפט הבינלאומי.

אמנסטי אינטרנשיונל תמשיך לעקוב, לחקור ולפעול נגד כל הפרה של זכויות אדם באוקראינה ומסביב לעולם – בתקווה שהמלחמה האיומה תסתיים והאחראים יעמדו לדין, וכי זכויות האדם של כולם ישמרו, באוקראינה, בישראל ובכל העולם.

תמכו באמנסטי עכשיו!