התפכחות סופית? הדלפה של טיוטת החוק מבשרת על עתיד מדאיג בסעודיה 

בעקבות הדלפת טיוטת חוק העונשין הראשון של ערב הסעודית, אמנסטי אינטרנשיונל פרסמה את הדו”ח “מניפסט של דיכוי”, אשר סוקר ומנתח את הטיוטה: האג’נדה הרפורמיסטית אשר טען שיקדם יורש העצר והאיש החזק במדינה, מוחמד בן סלמאן, לא בדרך אלא להפך. הטיוטה חושפת הפרות חריפות של החוק הבינלאומי, ובעצם מאשררת באופן חוקתי את הדיכוי הקיצוני אשר קיים במדינה המזרח תיכונית.

טיוטת חוק העונשין – אשר הודלפה לראשונה באינטרנט ביולי 2022 – נוסחה בסודיות ע”י הרשויות הסעודית ולא נעשתה בדיאלוג עם גורמי חברה אזרחית מקומיים. השלטונות בסעודיה לא שיתפו את טיוטת חוק העונשין עם מומחים עצמאיים ואין בה פרומיל של הגנה או שמירה על זכויות אדם ואזרח במדינה.

הדו”ח החדש של אמנסטי חושף את הצביעות של יורש העצר, אשר הבטיח לקדם זכויות אדם ואזרח בערב הסעודית, אך כעת הוא מקדם חקיקה קיצונית שתוביל ואף תחריף את הפרות זכויות האדם במדינה.

החוקים החדשים אמנם עדיין לא עברו בצורה רשמית, והרשויות הסעודיות אף הכחישו את אמינות המסמך, אך במידה ויהיו לחוקי העונשין החדשים של סעודיה, הם יפלילו דה-יורה את היכולת לממש זכויות רבות ומגוונות – ויפרו בצורה חריפה עוד יותר את זכויותיהם של מיליוני בני אדם.

חוקי העונשין עלולים לשלול את הזכות לחופש הביטוי, המחשבה והדת, לצד פגיעה קשה בזכות לחופש התכנסות בדרכי שלום. בנוסף, החוקים עתידים להפליל יחסי מין “לא לגיטימיים” בהסכמה, קרי יחסים חד-מינים וגם יאסרו הפלות. בחוקים אין הגנה על נשים ונערות מפני אלימות מבוססת מגדר; והשימוש בעונש המוות יהיה לאחד העונשים העיקריים על מגוון עבירות, חלקן מאוד מעורפלות, וכן תהיה התרה לשימוש בעונשים גופניים, כגון הלקאה.

טיוטת חוק העונשין קובעת כי עונש המוות יהפוך דה-יורה לעונש העיקרי על ביצוע קשת של פשעים: החל מרצח ואונס ועד לעבירות לא-אלימות כמו כפירה ו”חילול הקודש”. חוקי העונשין, אם יעברו במתכונת שהודלפה, יאפשרו הוצאה להורג של ילדים אשר יחשבו לעבריינים בגין פשעים מסוימים, והיא קובעת כי גיל האחריות הפלילית יהיה שבע שנים בלבד.

“היעדר חוק עונשין כתוב גרם במשך זמן רב להפרות מערכתיות ולעוולות בסעודיה. הניתוח שלנו של הטיוטה אשר הודלפה מגלה שזה בעצם מניפסט של דיכוי אשר יבטיח הפרות זכויות אדם קשות ושלילה של חירויות.”.

אנייס קלמאר, מזכ"לית אמנסטי אינטרנשיונל.

הדו”ח של אמנסטי אינטרנשיונל מנתח את 116 עמודי טיוטת חוק העונשין, ובוחן את הפוטנציאל להנצחת הפרות קיימות של זכויות אדם ואף להחריף את המצב הקיים. בנוסף, אמנסטי מתבססת על העשור החולף, בו תועדו הפרות זכויות אדם קשות מצד השלטונות הסעודיים בדבר זכויות לחופש הביטוי, התאגדות והתכנסות שלווה, שימוש בעינויים והתעללות אחרת, עונש מוות, זכויות קהילה גאה, חופש דת, זכויות נשים ונערות ועוד.

מאז הודלפה טיוטת החוק, אמנסטי אינטרנשיונל פועלת ביתר שאת לוודא כי היא לא תעבור במסגרתה הנוכחית. עם זאת, ההדלפה מנפצת כבר עתה את האשליה כי יורש העצר הסעודי מתכנן לקדם אג’נדה פרו-אנושית ורפורמות ליברליות במדינה. עת שטיוטת חוק עונשין עדיין לא עברה, לרשויות הסעודיות עדיין יש הזדמנות להוכיח לעולם שההבטחות לרפורמה הוליסטית אשר תגן על זכויות אדם, היו יותר מהבטחות ריקות.

אמנסטי אינטרנשיונל, בשיתוף ארגוני זכויות אדם נוספים, מפעילה מנופי לחץ רבים על יורש העצר והרשויות בסעודיה בדרישה לעשות חישוב מסלול מחדש. אנו קוראים למוחמד בן סלמאן להתייעץ בדחיפות עם מומחי חברה אזרחית מקומיים ובלתי תלויים, אשר יעזרו לתקן את טיוטת החוקים על מנת שזאת תבטיח כי הם מותאים לסטנדרטים הבינלאומיים וישמור על זכויות האדם והאזרח במדינה.

“הקמפיין העולמי של אמנסטי אינטרנשיונל מבקש לבנות לחץ בינלאומי שיוביל לרפורמות שיגנו על זכויות אדם באמצעות חשיפת האמת העגומה מאחורי ניסיונותיה של סעודיה להלבין את תדמיתה הבינלאומית.”.

אנייס קלמאר
Mohammed Bin Salman, Prime Minister and Crown Prince of Saudi Arabia attends the 2022 United Nations Climate Change Conference ©️ Anadolu Agency via Getty Images.

אמנסטי יצרה קשר עם מועצת השרים של ערב הסעודית ועם ועדת זכויות האדם של ערב הסעודית כדי לקבל תגובה על הניתוח בדו”ח “מניפסט של דיכוי”. ב-4 בפברואר 2024 הגיבה ועדת זכויות האדם הסעודית בהכחשה וטענה כי האותנטיות של הטיוטה מפוקפקת, לצד הצהרה כי טיוטת קוד נמצאת עדיין בתהליך חקיקה. אמנסטי אינטרנשיונל קוראת לרשויות הסעודיות לפרסם את הגרסה האחרונה של הטיוטה למשוב עצמאי של החברה האזרחית, על מנת שתהיה אפשרות להעביר עליו ביקורת בלתי-תלויה. 

בהיעדר חוק עונשין, כיום שופטי בית המשפט בסעודיה משתמשים בפרשנותם לחוקי השריעה ופוסקים על-פי הסטנדרטים האיסלמיים בכדי לקבוע מהו פשע ואת העונש עליו. פרקטיקות אלו מאפשרות לשופטים שיקול דעת רחב מאוד בשיפוט תיקים ובכך מונעות סטנדרט לאומי של ענישה, תוך הפרה בוטה של דיני זכויות האדם הבינלאומיים. 

אמנסטי אינטרנשיונל ציינה כי טיוטת חוק העונשין מכסה רק פשעים אשר אינם מצוינים בחוק השריעה, ואינה מקודדת פשעים אשר נקבעו להם עונשים תחת השריעה, אשר ימשיכו להיקבע על ידי שיקול דעת רחב של השופטים בקביעה האם הפשע עומד ברף הראייתי של הפרת חוקי האסלם. בכך, בכל מקרה חוקי העונשין לא אמורים ליצור סטנדרט רחב לענישה בסעודיה.

לצד פרסום הדו”ח, אמנסטי אינטרנשיונל השיקה קמפיין כלל-עולמי בדרישה לשחרר אזרחים סעודים אשר נכלאו שלא בצדק וחלקם אף נידונו למוות בגין מימוש זכויותיהם לחופש הביטוי. זהו חלק מההתנגדות ארוכת השנים של אמנסטי למסע הדיכוי העמוק שמבצעות הרשויות הסעודית במדינה כנגד כל השמעת ביקורת או התנגדות למשטר.

מי נפגע עד כה ומי עתיד להיפגע בסעודיה?

Amnesty International supporters call for the release of women’s rights activists in Saudi Arabia in The Hague, 2018 ©️ Pierre Crom.

בעשור האחרון, הרשויות בסעודיה הגבילו באופן קיצוני את היכולת לממש את חופש הביטוי, כאשר ארגוני זכויות אדם רבים תיעדו מקרים חמורים מאוד במדינה. אמנסטי הראתה כיצד הרשויות פגעו באופן ישיר באקטיביסטים שהביעו התנגדות או ביקורת על השלטון, גם אם בצורה הקלה ביותר. מגיני זכויות אדם, עיתונאים, אקדמאים, פעילים ברשתות החברתיות ואנשים מן המניין – כולם הפכו למטרות של השלטון הסעודי. רבים נכלאו, הוגלו מהמדינה או הוצאו להורג ללא סיבה.

באמצעות הוראות השעה נגד פעולות טרור ופשעי סייבר, הרשויות ממשיכות להשתיק כל ביטוי ביקורתי ומחשבה עצמאית בסעודיה. מנהל אל-אוטיבי היא דוגמא אחת מתוך רבות. אל-אוטיבי, מדריכת כושר, בלוגרית ומגנת זכויות אדם סעודית אשר הועלמה ע”י הרשויות בנובמבר 2023 והקשר עימה נותק. כעת, לאחר שפורסם כי היא עצורה, אל-אוטיבי ממתינה למשפט שלה תחת אישומים שערוריתיים: פרסום תמונות שלה ללא אבאיה (שמלה אסלאמית מסורתית), אליה צרפה תוכן על חוקי האפוטרופסות המדכאים של ערב הסעודית. 

“חיוני שמועצת זכויות האדם של האו”ם תקים מנגנון לפקח על מצב זכויות האדם של סעודיה, כך שהרשויות הסעודיות לא יוכלו להמשיך להסתיר את הדיכוי הקשה שלהן באמצעות קניית שתיקת העולם ויצירת תדמית של קידמה וזוהר בעזרת מכונת יחסי הציבור היקרה שלהם.”.

אנייס קלמאר

הרשויות הסעודיות לא פסחו על ריסוק של כל ביטוי התנגדות, ולו הקטן ביותר: מוחמד בן נאסר אל-ג’אמדי מהווה דוגמא לקיצוניות המדהימה של הרשויות. בן נאסר, מורה סעודי בדימוס, אשר היו לו 10 עוקבים בלבד ברשת X, לשעבר טוויטר, צייץ מספר פעמים את אשר על ליבו והעביר ביקורת על המשטר. מה הייתה הסנקציה? בית המשפט בערב הסעודית הטיל עליו עונש מוות. 

לצידו נמצאת גם סלמה אל-שהאב, דוקטורנטית ואם לשניים, אשר מרצה עונש של 27 שנות מאסר ולאחריו איסור יציאה מסעודיה ל-27 שנים נוספות בעקבות פוסטים שפרסמה ברשתות החברתיות אשר תמכו בהגנה וקידום של זכויות נשים בסעודיה. יורש העצר בן סלמאן, אשר קידם בעבר גם רפורמות חיוביות בהקשר של זכויות נשים – התרה לנשים לנהוג ברכב ולהיכנס למגרשי כדורגל – מחריף כעת את מאבקו נגד היכולת לממש את הזכות לחופש הביטוי ופוגע קשות גם בזכויות נשים.

Supporters of Amnesty International Nigeria held a protest at the Saudi Arabian Embassy in the capital, Abuja in 2018 ©️ Amnesty International.

דוגמא נוספת היא של עבדולרחמן אל-סדהאן, עובד סיוע של הסהר האדום, אשר נעלם ע”י הרשויות והועמד לדין בגלל ציוצים סאטיריים שפרסם ברשתות החברתיות. מאז מרץ 2018 הוא כלוא, ולאחרונה הוא נידון ל-20 שנות מאסר אשר לאחריהן הוא יהיה נתון לצו איסור יציאה מהמדינה ל-20 שנים נוספות. לבסוף, מוחמד אל-קחטאני, מגן זכויות אדם אשר נידון ל-10 שנים מאסר בכלא, נותר כלוא בשל עבודתו להגנה וקידום של זכויות אדם בסעודיה, למרות שסיים לרצות את עונש מאסרו בשנה שעברה. 

אמנסטי אינטרנשיונל מזכירה כי נרמול היחסים של מדינות, סלבריטאים, שחקני כדורגל ותאגידי ענק עם ערב הסעודית, חייב לבוא בצירוף עם דרישה חד משמעית לשמירה וקידום של זכויות אדם ואזרח במדינה הערבית. הדרישה המינימלית כי המדינות, הקולקטיבים או היחידים, אשר טוענים כי זכויות אדם חשובות להן, לא יפרסו שטיח אדום ליורש העצר כל עוד הפרות זכויות האדם נמשכות. עלינו להפסיק לעזור למשטר הסעודי להלבין את הדיכוי החריף שמבצעות הרשויות, רק בשל הכסף הרב שיש למונרכיה הסעודית.

אמנסטי ישראל תמשיך לעקוב, לדווח ולפעול נגד הפרות זכויות האדם הקשות בסעודיה ומסביב לעולם!

הצטרפו למשפחת זכויות האדם הגדולה בעולם!