היום שאחרי דאע”ש: הפרות זכויות אדם חמורות בסוריה

הדו”ח החדש של אמנסטי אינטרנשיונל חושף מציאות נוראית בה עשרות אלפי בני אדם נמצאים בסכנה חיים ממשית וחשופים לעינויים והפרות זכויות אדם חמורות נוספות כחלק מהשלכות המלחמה נגד דעא”ש בסוריה. כיום, כ-56,000 בני אדם, בהם כ-30,000 ילדים ועוד כ-14,500 נשים, מחוזקים בתנאי מעצר אשר מפרים קשות את זכויותיהם הבסיסיות: כליאה ללא הגבלת זמן, בדחיסות לא אנושית, תחת עינויים ואלימות קשה.

למרות תבוסתה של המדינה האסלאמית בצפון-מזרח סוריה ב-2019, הרשויות האוטונומיות של האזור המשיכו במאבקם העיקש נגד מי שהם מחשבים להיות חלק מדעא”ש. בתמיכה של ממשלת ארה”ב, אשר משחקת תפקיד מרכזי בהקמתה ותחזוקה מערכת הדיכוי הקיצונית הזאת, הרשויות הסוריות פועלות בניגוד מוחלט לחוק הבינלאומי.

כעת, אמנסטי אינטרנשיונל חושפת כי בצפון-מזרח סוריה קיימים לפחות 27 מתקני מעצר, בנוסף לעוד שני מחנות מעצר, אשר מהווים את מקומות הכליאה לעשרות אלפי העצירים אשר זכויותיהם מופרות באופן קיצוני ועל בסיס יומיומי. מלבד סורים ועיראקים, בתוך עשרות אלפים הכלואים נמנים גם אזרחים של 74 מדינות נוספות.

People subjected to torture or other ill-treatment by the security forces of the autonomous authorities in north-east Syria. Illustration by Colin Foo. © Amnesty International

מתוך עשרות האלפים שנעצרו ונכלאו, הרוב המכריע הן נשים אשר היו קורבנות לנישואים בכפייה לחברי המדינה האסלאמית, וכך גם ילדים אשר אולצו לתפקד כילדים-חיילים. האישומים של הרשויות המקומיות לא עומדות בקנה אחד עם החוק הבינלאומי – כגון, האשמה בביצוע פשעי מלחמה או פשעים נגד האנושות – אלא טענות ללא משפט לביצוע פשע מסוג “טרור”.

“הרשויות האוטונומיות ביצעו פשעי מלחמה של עינויים ויחס אכזרי, וקרוב לוודאי שביצעו פשעי מלחמה של רצח. ילדים, נשים וגברים העצורים במחנות המעצר האלו סובלים מאכזריות מזעזעת. ממשלת ארה”ב שיחקה תפקיד מרכזי בהקמתה ותחזוקה של מערכת זו ועליה לפעול לשנות אותה”.

מזכ"לית התנועה, אנייס קלמאר

נכון לדצמבר 2023, הרשויות האוטונומיות החזיקו יותר מ-46 אלף בני אדם במחנות המעצר אל-הול ורוג’ – רובם המוחלט (כ-94%) ילדים ונשים. אף אחד מעצירי המחנות לא הועמד לדין באופן חוקי – לא נתינה להם האפשרות לערר על האישומים והמשפט התקיים במערכת לא עצמאית ולא שקופה.

העדויות שאמנסטי אינטרנשיונל אספה מצביעות כי התנאים במחנות המעצר לא אנושיים ואף מסכני חיים: מלבד האלימות הקשה, העצורים סיפרו כי אין בבתי הכליאה גישה מספקת לאוכל, מים וטיפול רפואי. נשים רבות שהורשעו בפשעים הקשורים למדינה האסלאמית תיארו בפני אמנסטי כי עונו לצורך הוצאת “הודאות באשמה”. כמו כן, אמנסטי אספה נתונים על אלימות מבוססת מגדר מצד החוקרים במחנות המעצר.

The city of Idlib in northwestern Syria on October 14, 2023 (Photo by Rami Alsayed/NurPhoto via Getty Images)

חוקרי אמנסטי אינטרנשיונל ביקרו בצפון-מזרח סוריה שלוש פעמים בין ספטמבר 2022 ואוגוסט 2023, לצורך קיום ראיונות בשני מחנות המעצר וב-10 מתקני מעצר נוספים. לצורך כתיבת הדו”ח ראיינה אמנסטי 314 בני אדם. כמו כן, לאורך המחקר אמנסטי הייתה בקשר רציף עם הרשויות האוטונומיות בסוריה וממשלת ארה”ב, במטרה לקבל הסברים על ההפרות החמורות שהחוקרים היו עדים אליהם, ובדרישה לעמוד בסטנדרטים בינלאומיים לכיבוד זכויות אדם ואזרח.

אמנסטי ישראל תמשיך לעקוב, לדווח ולפעול נגד הפרות זכויות האדם הקשות בסוריה ומסביב לעולם!

הצטרפו למשפחת זכויות האדם הגדולה בעולם!