אמנסטי אינטרנשיונל: פיפ”א חייבת לפרסם את מסקנות התחקיר הפנימי שערכה בנוגע לפיצויי עובדים שנפגעו בתהליך הפקת טורניר גביע העולם בקטאר

לקראת הועידה השנתית של פיפ”א בשבוע הבא, קוראת תנועת אמנסטי אינטרנשיונל לארגון לפרסם ולפעול לפיצוי משפחות מהגרי העבודה שמתו והעובדים שסבלו הפרות זכויות אדם רבות בקטאר 

פיפ”א אינה יכולה פשוט לעבור הלאה לטורנירים נוספים בהותירה את הסבל הקיים, בייחוד כאשר ההזדמנות לתקן נמצאת סופסוף בהישג ידה

סטיב קוקבורן, ראש תחום זכויות עובדים וספורט באמנסטי אינטרנשיונל

פיפ”א חייבת לפרסם ולפעול על פי מסקנות התחקיר הפנימי שקיבלה לפני חמישה חודשים, אשר בדק את מחויבויות זכויות האדם של הארגון כלפי עובדים שנפגעו בתהליך הפקת טורניר גביע העולם לגברים 2022 בקטאר, כך אומרת היום אמנסטי אינטרנשיונל.

אמנסטי אינטרנשיונל מבינה כי התחקיר פנימי של פיפ”א, אשר הוכרז בועידת פיפ”א בשנה שעברה ומסקנותיו אושרו על ידי מועצת פיפ”א במרץ, מכיר במחויבותה לפצות על מגוון של הפרות זכויות אדם אשר סבלו מאות אלפי מהגרי עבודה שסייעו לקטאר לארח את הגביע העולמי ב-2022.

“לקראת הועידה השנתית שתתקיים בשבוע הבא, על פיפ”א לפרסם את התחקיר הפנימי שהזמינה בנוגע למחויבותה לפצות על הפרות זכויות אדם הקשורות לארגון הגביע העולמי ב-2022, ולפעול באופן מיידי וחיובי על פי מסקנותיו. פיפ”א הזמינה את התחקיר הפנימי לפני חודשים, אך טרם פרסמה אותו או פעלה על פיו”, אמר סטיב קוקבורן, ראש תחום זכויות עובדים וספורט באמנסטי אינטרנשיונל.

“עיכוב זה רק מאריך את סבל המשפחות אשר איבדו את היקרים להם והעובדים אשר סבלו מהפרות אלו, בזמן שסייעו להפיק את אירוע הדגל של פיפ”א. פיפ”א אינה יכולה למחוק את הכאב, אך היא יכולה לייצר תכנית ברורה בנוגע להוצאת הצדק לאור ולהשקיע חלק מהמשאבים האדירים שברשותה בכדי לפצות על הנזקים אשר היא תרמה להם”.

מאות אלפי מהגרי עבודה סבלו קשות בזמן שעבדו להפיק את טורניר גביע העולם בקטאר ב-2022. חום קיצוני ותנאי עבודה לא בטוחים גרמו בנוסף למוות של עובדים רבים, בזמן שהרשויות הקטאריות כושלות לחקור את אלפי מקרי המוות ברחבי המדינה בעשור שהוביל לטורניר. עובדים אחרים שילמו דמי גיוס סחטניים בכיד להשיג עבודות אך מאוחר יותר גילו כי נגזלו מהכסף שהובטח להם, וסבלו מתנאי עבודה מזעזעים או הפרות אחרות, הכוללות עבודת כפייה. מצב זה הותיר רבים מהעובדים מרוסקים כלכלית ורגשית, וחסרי יכולת לבנות מחדש את חייהם.

פיפ”א דנה בימים אלו מי יזכה בזכויות האירוח של טורנירי גביע העולם של 2030 ו-2034. מכרז משותף של ספרד, פורטוגל ומרוקו הוא היחיד שהוגש ל-2030, וערב הסעודית הינה המגישה היחידה לטורניר 2034.

“פיפ”א אינה יכולה פשוט לעבור הלאה לטורנירים נוספים בהותירה את הסבל הקיים, בייחוד כאשר ההזדמנות לתקן נמצאת סופסוף בהישג ידה. זהו הזמן המתאים לפיפ”א לפרסם את התחקיר, להכיר ולפצות על ההפרות בטורניר גביע העולם הקודם, ולקיים את מחויבויותיה לעובדים אשר איפשרו את קיום הטורניר”, אמר סטיב קוקבורן.