הקדמה

כבר היום, מיליוני בני אדם סובלים מההשפעות הקטסטרופליות של ההתחממות הגלובלית. בשנים האחרונות אנו חווים יותר ויותר אסונות טבע ושינויי מזג אוויר אשר משפיעים על כולנו בצורה קיצונית, ופוגעים באופן מוגבר בקהילות מוחלשות בדרום הגלובלי.

בין היתר היינו עדים לבצורות ממושכות באפריקה שמדרום לסהרה, סופות טרופיות הרסניות בדרום מזרח-אסיה, הקאריביים והאוקיינוס השקט, ושריפות והוריקנים מסביב לעולם. הסכנה, אשר ברובה נגרמה עקב המהפכה התעשייתית, פוגעת בכולנו היום ומסכנת רבים נוספים בעתיד הקרוב: רק בשנים האחרונות היינו עדים להרג ופגיעה משמעותית בחייהם של בני אדם גם בצפון הגלובלי – בקנדה, יוון, אוסטרליה, ארצות הברית, גרמניה ועוד.

אנו באמנסטי אינטרנשיונל מאמינים כי קיים קשר הדוק בין משבר האקלים לזכויות אדם. ההשפעה ההרסנית של ההתחממות הגלובלית לא רק פוגעת בסביבה הטבעית של כדור הארץ, אלא על היכולת שלנו לחיות בשוויון ובכבוד כבני אדם.

אנחנו כאן כדי להגיד באופן ברור: צדק אקלימי = זכויות אדם!

הבעיה

רבים מכירים בהתחממות הגלובלית כמשבר סביבתי בלבד. אמנם ההשפעה על בעלי החיים והצמחייה העולמית הינה קטלנית: יערות גשם נעלמים, מיני חיות נכחדים, המאזן האקולוגי מופר ועוד, אך בנוסף לפגיעה הקשה בטבע – הסכנה לזכויות אדם משמעותית לא פחות. משבר האקלים פוגע באופן ישיר במגוון רב של זכויות אדם ואזרח, לרבות הזכות לחיים, בריאות, מזון, מים, דיור ופרנסה. כמו כן, משבר האקלים מגדיל את חוסר השוויון העולמי.

בעוד כל בני האדם מושפעים משינויי האקלים, מדינות עניות וקהילות מוחלשות נפגעות בצורה מוגברת, וזאת על אף שהתרומה של אלו למשבר הייתה נמוכה בהשוואה למדינות הצפון הגלובלי. בכך, שינויי האקלים מגדילים את אי השוויון, והשפעותיו ימשיכו לגדול ולהחמיר עם הזמן, וליצור פערים גדולים עוד יותר בדורות הבאים.

הפתרון של אמנסטי – פעולה מיידית ושינוי מדיניות

אמנסטי אינטרנשיונל פועלת במגוון דרכים במטרה להיאבק במשבר האקלימי, לרבות מחקרי שטח, הוצאות דו”חות וניירות עמדה, הפעלת לחץ על מקבלי החלטות ופרסום חומרים אמינים אודות הקשר בין צדק אקלימי וזכויות אדם.

אמנסטי עובדת עם מגוון קבוצות במדינות מפתח כדי להגביר את הלחץ על ממשלות העולם ותאגידים בינלאומיים אשר משפיעים על שינויי האקלים. אמנסטי תומכת בצעירים, עמים ילידיים, איגודים מקצועיים וקהילות שונות במטרה להשמיע את קולם של הנפגעים מהמשבר. אנחנו דורשים מעבר מהיר לכלכלה צודקת ונטולת פחמן, מבלי להשאיר אף אחד מאחור.

למרות המצב העגום, אנו באמנסטי אינטרנשיונל משוכנעים כי עדיין לא מאוחר מידי לפעול ולמנוע החרפה נוספת של המשבר, ולכן ב-2021 פרסמנו את רשימת הדרישות שלנו למנהיגי העולם והתאגידים המזהמים:

  • למנוע את עליית הטמפרטורה העולמית ביותר מ-1.5 מעלות צלזיוס;
  • לצמצם את פליטת גזי החממה לאפס מוחלט עד 2050, כאשר מדינות עשירות ומזהמות צריכות לעשות זאת כבר בהקדם;
  • להפסק להשתמש בדלקים מאובנים במהירות האפשרית;
  • לוודא כי מדינות עניות מקבלות תמיכה לאחר משברים אקלימיים;
  • לשמור על זכויותיהם של עקורים או כאלה שבסיכון עקב משבר האקלים.
250,000
בני אדם צפויים למות מידי שנה בעקבות שינויי האקלים מ-2030
1,000,000
בני אדם במדגסקר מתמודדים עם רעב כתוצאה ישירה ממשבר האקלים
64%
מיערות הגשם בקמבודיה נכרתו בתוך פחות מעשור
11,500
קמ”ר של עצים באמזונס הברזילאי נכרתו בפחות משנה – מדובר בשטח שווה ערך לחצי מגודלה של ישראל

תמכו במאבק ליצירת עולם צודק יותר

הצטרפו למשפחת זכויות האדם הגדולה בעולם