על הנייר בלבד: שנה להפסקת האש באתיופיה

אתיופיה ממוקמת במזרח יבשת אפריקה ומחולקת ל-11 מדינות פדרליות על בסיס לשוני ואתני, בהן חבל תיגראי בצפון המדינה. בנובמבר 2020, לאחר תקופה ארוכה של מתחים, החל סכסוך מזויין בין הצבא האתיופי והחזית העממית לשחרור תיגראי  (TPLF). בשנה שעברה פרסמנו בהרחבה אודות החשדות לביצוע פשעים נגד האנושות בעת הלחימה באתיופיה.

לפני כשנה, בנובמבר 2022 נחתם הסכם הפסקת אש בין הצדדים הלוחמים, אך אמנסטי אינטרנשיונל וארגוני זכויות אדם נוספים תיעדו קרבות עקובים מדם והמשך של הפרות זכויות אדם נרחבות.

בשנה האחרונה עלו האשמות רבות על ביצוע פשעי מלחמה ופשעים נגד האנושות על ידי כלל הצדדים הלוחמים, לרבות תיעוד של הרג המוני, אונס, הרעבה, הרס של בתי ספר ומתקנים רפואיים, עקירה בכפייה ומעצרים שרירותיים.

למרות הפסקת האש, אמנסטי אינטרנשיונל מדווחת כי הממשלה הפדרלית באתיופיה מונעת באופן עקבי הכנסה של סיוע הומניטרי לחבל תיגראי – דבר אשר הוביל, לצד הלחימה הממושכת, לאסון הומניטרי בקנה אדיר.

באוקטובר 2023 דוח של האו״ם הגביר את החשש כי הסכם הפסקת האש נכשל ברובו. בשנה האחרונה תועדו עימותים אלימים רבים והתגברו הדיווחים על מעשי זוועה, לרבות פשעי מלחמה ופשעים נגד האנושות שבוצעו לאחר חתימת הסכם הפסקת האש.

במהלך הלחימה, אמנסטי אינטרנשיונל תיעדה מספר רב של מקרים בהם הופעלה אלימות מגדרית, בעיקר באזור של מדינת עפר בצפון אתיופיה. אמנסטי אספה עדויות של ארבע ניצולות אשר דיווחו שהן נאנסו ועברו התעללות חמורה על ידי חיילים של החזית לשחרור תיגראי.

רוב הניצולות מתמודדות עם סיבוכים בריאותיים ופסיכולוגים קשים כתוצאה מההתעללות החמורה שעברו. לעיתים תכופות, הניצולות הפכו למודרות וחוות סטיגמה חברתית חמורה. ניצולות רבות לא דיווחו כלל על ההתעללות שעברו בשל הסיכונים הפוטנציאליים לפרנסתם ולמשפחותיהם.

בעת מלחמה, כל הצדדים המעורבים מחויבים לפעול על-פי המשפט הבינלאומי. אמנסטי אינטרנשיונל תמשיך לעקוב, לדווח ולפעול כנגד הפרות זכויות אדם של כל הצדדים המעורבים בלחימה באתיופיה!

הצטרפו למשפחת זכויות האדם הגדולה בעולם!