ועדת המעקב העליונה של הציבור הערבי בישראל ֱ

אמנסטי ישראל: מעצרם של בכירי ועדת המעקב העליונה מריח כרדיפה פוליטית מסוכנת

אמנסטי אינטרנשיונל ישראל סבורה כי מעצרם של יו״ר ועדת המעקב העליונה מוחמד ברכה, ובכירים אחרים בהנהגה הפוליטית של הפלסטינים אזרחי ישראל, בדרכם למשמרת מחאה בנצרת היא צעד פסול, חמור ומסוכן של הרשויות בישראל, ועל פניו נדמה כי היא מכוונת נגד ביטוי לגיטימי של מחאה וקולות שהרשויות אינן מעוניינות בהם. 

מנכ”לית אמנסטי אינטרנשיונל ישראל, מולי מלקאר, אמרה: “זוהי הסלמה מסוכנת של רדיפה רחבת היקף של אזרחי ישראל הפלסטינים, והחמרה של פעולות בסגנון משטרת מחשבות מצד הרשויות בישראל כלפי כל מי שמביע התנגדות להמשך הלחימה. מתחילת המלחמה בכירי המשטרה והשר לביטחון לאומי מבטאים חששות שווא מפני הישנות האלימות שנראתה ברחובות ישראל בשנת 2021, אך למרבה המזל הציבור הפלסטיני בישראל לא שיתף פעולה עם משאלות הלב של השר לביטחון פנים. להפך, בחברה האזרחית, ובמרחב המשותף ליהודים ולפלסטינים בישראל, אנו רואים סולידריות ושיתוף פעולה מעוררי השראה”.

מלקאר הוסיפה: “הניטור של התבטאויות האזרחים הפלסטינים על ידי משטרת ישראל, והאיום בחקירה או במעצר, יצרו אפקט מצנן, שבו כל ביטוי של סולידריות עם האוכלוסיה האזרחית בעזה והצער על הרג האזרחים שנקלעו לקרבות, נתפס על ידי הרשויות כאיום וכהסתה לאלימות. בעת שלום ובמיוחד בעת מלחמה, חופש הביטוי והזכות למחאה לא אלימה אינם מותרות – אלא חובה. מוסרית, קולם של אלה המוחים נגד המלחמה חיוני, לא רק למשמיעים אותה, אלא לכל קהילה באשר היא. הניסיון מלמד, שכשהרשויות מגבילות את חופש הביטוי בזמן חירום, הן לא מסירות את המגבלות כשזמן החירום מסתיים”.

מנכ”לית אמנסטי ישראל הדגישה: “מעצר ראשי קהילה, נציגי הציבור הפלסטיני בישראל, נועדה לא רק לעצור את עצרת המחאה השקטה שנקבעה בנצרת, אלא לשמש כהרתעה לכלל הציבור הפלסטיני, וגם לציבור היהודי, ולכל מי שקורא לסיים את ההרג, להחזרת החטופים, ולמציאת פתרון פוליטי למשבר”.

קרדיט צילום: ועדת המעקב העליונה של הציבור הערבי בישראל