קריאה דחופה לכל הצדדים להכריז על הפסקת אש מיידית כדי לעצור את הסבל האזרחי חסר התקדים.

ישראל/השטחים הפלסטיניים הכבושים: קריאה דחופה לכל הצדדים להכריז על הפסקת אש מיידית כדי לעצור את הסבל האזרחי חסר התקדים.

אמנסטי אינטרנשיונל מפרסמת קריאה דחופה לכל הצדדים להכריז על הפסקת אש מיידית ברצועת עזה הכבושה ובישראל, כדי למנוע אובדן נוסף של חיי אזרחים ולהבטיח גישה לסיוע מציל חיים עבור אנשים בעזה, בעיצומו של אסון הומניטרי חסר תקדים. 

“בשבועיים וחצי האחרונים אנו עדים לזוועות המתרחשות בקנה מידה בלתי־נתפס בישראל ובשטחים הפלסטיניים הכבושים. מעל 2 מיליון בני אדם ברצועת עזה נאבקים כדי לשרוד בתוך משבר הומניטרי קטסטרופלי, ומספר ההרוגים בקרב תושבי הרצועה הוא חסר תקדים. נכון לכתיבת שורות אלו, מעל 6,546 בני אדם נהרגו בעזה ולפחות 1,400 בני אדם נהרגו בישראל, זאת בנוסף לאלפי פצועים. מעל 200 בני אדם מוחזקים כבני ערובה על ידי חמאס. כל הצדדים לסכסוך ממשיכים לבצע הפרות חמורות של החוק ההומניטרי הבינלאומי, כולל פשעי מלחמה, ללא כל הפוגה. לנוכח ההרס והסבל חסרי התקדים, האנושות חייבת לנצח”, אמרה אנייס קאלאמאר, מזכ”לית אמנסטי אינטרנשיונל. 

“נדרשת פעולה דחופה כדי להגן על אזרחים  ולעצור את הסבל האנושי המזעזע. אנו קוראים לכל חברי הקהילה הבינלאומית להתאחד כדי לדרוש מכל הצדדים לסכסוך להכריז על הפסקת אש הומניטרית מיידית”.

אמנסטי אינטרנשיונל מצטרפת לשליח המיוחד של האו”ם לזכויות אדם בשטחים הפלסטיניים הכבושים מאז 1967, לסוכנויות האו”ם הפועלות בפלסטין ולמומחים רבים לזכויות האדם, המיוצגים על ידי רשימה ארוכה של נהלים מיוחדים של האו”ם, שקוראים גם הם להפסקת אש, יחד עם מזכ”ל האו”ם ונציב זכויות האדם של האו”ם. 

על פי הרשויות הישראליות, במתקפות המחרידות שהתרחשו בעוטף עזה ב-7 באוקטובר, חמאס וארגונים חמושים אחרים הרגו לפחות 1,400 בני אדם ולקחו יותר מ-200 בני ערובה, רובם אזרחים. מאז, כוחות ישראליים ביצעו אלפי תקיפות מהאוויר ומהקרקע ברצועת עזה, והרגו מעל 6,546 בני אדם, רובם אזרחים, כולל לפחות 2,704 ילדים, כך על פי משרד הבריאות הפלסטיני בעזה. מעל 7,439 בני אדם נפצעו ומעל 2,000 גופות עודן לכודות מתחת להריסות. רשויות הבריאות ברצועת עזה נמצאות על סף קריסה. 

למתקפה הקרקעית הצפויה של כוחות ישראליים על עזה צפויות להיות השלכות הרות אסון על תושבי עזה, כפי שניבאו האיומים החמורים של הצבא הישראלי על התושבים שנותרו בצפון הרצועה. האוכלוסייה האזרחית בישראל ממשיכה לספוג התקפות של ירי רקטות חסר הבחנה מצד חמאס וארגונים חמושים אחרים בעזה. 

“לנוכח האסון ההומניטרי חסר התקדים בעזה, שהולך ומחמיר מיום ליום, הסכמת כל הצדדים להפסקת אש מיידית היא חיונית כדי לאפשר לארגוני הסיוע להכניס סיוע מספק לרצועה ולהפיץ אותו בבטחה ובאופן בלתי-מותנה. הפסקת אש תספק לבתי חולים הזדמנות לקבל תרופות מצילות חיים, מים וציוד שהם זקוקים להם נואשות, כמו גם להחזיר לשירות מחלקות שנפגעו בלחימה”, אמרה אנייס קאלאמאר.  

“הפסקת אש מיידית היא גם הדרך היעילה ביותר להגן על אזרחים, שכן הצדדים הלוחמים ממשיכים לבצע הפרות חמורות של דיני המלחמה. הדבר יכול למנוע עלייה במספר ההרוגים האזרחים בעזה, וכן לספק הזדמנות להבטיח את שחרורם הבטוח של בני הערובה”.

אמנסטי אינטרנשיונל תיעדה ראיות לפשעי מלחמה הן מצד כוחות ישראליים והן מצד חמאס וארגונים חמושים אחרים. הפסקת אש יכולה גם לאפשר ביצוע חקירות עצמאיות של הפרות זכויות אדם ופשעי מלחמה על ידי כל הצדדים, כולל על ידי בית הדין הפלילי הבינלאומי וועדת החקירה העצמאית לשטחים הפלסטיניים הכבושים. עבודתם היא חיונית, שכן סיום המצב רב השנים של חסינות מעונש על פשעי מלחמה ופשעים נגד האנושות והבטחת צדק ופיצויים לקורבנות הם חיוניים למניעת הישנות של זוועות אלה ולטיפול בשורשי הסכסוך, כגון מערכת האפרטהייד הישראלית שממנה סובלים כל הפלסטינים. 

כמו כן, אמנסטי אינטרנשיונל חוזרת על קריאותיה:

– יש לשים קץ להתקפות הבלתי-חוקיות, כולל התקפות חסרות הבחנה, התקפות ישירות על אזרחים ומטרות אזרחיות, והתקפות בלתי-מידתיות 

– על ישראל לאפשר באופן מיידי העברת סיוע הומניטרי ללא הפרעה לאזרחים ברצועת עזה הכבושה, להסיר את המצור הבלתי-חוקי בן 16 השנים על רצועת עזה ולהעניק גישה מיידית לוועדת החקירה העצמאית לשטחים הפלסטיניים הכבושים

– על הקהילה הבינלאומית להטיל אמברגו נשק מקיף על כל הצדדים לסכסוך, בהתחשב בכך שמתבצעות הפרות חמורות של זכויות אדם המגיעות לכדי פשעים על פי החוק הבינלאומי. (הבהרה: הסניף הישראלי הודיע כי אינו שותף לקריאה לאמברגו נשק על ישראל. לפרטים נוספים: https://bit.ly/47bNdjK)

– יש לאפשר לבית הדין הפלילי הבינלאומי להמשיך בחקירת המצב בפלסטין ולספק לו את מלוא התמיכה והמשאבים הדרושים.

– על חמאס וכל הקבוצות החמושות האחרות לשחרר ללא תנאי ומיד את כל בני הערובה האזרחים ולטפל בכל המוחזקים בשבי בצורה אנושית, כולל מתן טיפול רפואי, עד לשחרורם.

– על ישראל לשחרר את כל הפלסטינים שנעצרו באופן שרירותי.

יש לטפל בסיבות השורש לסכסוך, לרבות פירוק מערכת האפרטהייד הישראלית המופנית נגד כל הפלסטינים.  

הקשר: 

המחקר של אמנסטי אינטרנשיונל הדגיש כיצד ב־7 באוקטובר, חמאס וארגונים חמושים אחרים מרצועת עזה הכבושה שיגרו מטחי רקטות ללא הבחנה לעבר ישראל ושלחו לוחמים שביצעו הפרות חמורות של החוק הבינלאומי, כגון רצח אזרחים ולקיחת בני ערובה, המהווים פשעי מלחמה. 

הארגון תיעד גם ראיות מרשיעות לפשעי מלחמה שביצעו כוחות ישראליים במתקפתם ברצועת עזה, כולל התקפות ללא הבחנה וענישה קולקטיבית, שהביאו לפגיעה המונית באזרחים, מחיקתן של משפחות שלמות והרס של שכונות מגורים. יש לחקור הפרות אלה כפשעי מלחמה.