על סף תהום: הפרות זכויות אדם וחוסר שקט פוליטי בהאיטי 

רפובליקת האיטי, מדינה במערב האי היספניולה באיים הקריביים, נמצאת במערבולת פוליטית חמורה מאז חודש מרץ האחרון, אשר מובילה להפרות זכויות אדם קשות במדינה. המצב בהאיטי, אשר נחשבת למדינה הענייה בחצי הכדור המערבי, הסלים בחודשים האחרונים לאחר שכנופיות פשע חמושות השתלטו על חלקים נרחבים מהמדינה ומנעו מאריאל הנרי, ראש הממשלה, לחזור למדינה לאחר שזה היה במסע מדיני ביבשת אפריקה. 

המשבר הפוליטי וההומניטרי הנוכחי אליו נקלעה האיטי החל ברצח הנשיא ג’ובנל מואיס בשנת 2021, אשר בעקבותיו תועדה התחזקות משמעותית של כנופיות הפשע במדינה, וכעת שולטות בחלק משמעותי מהמדינה, לרבות נמלי הים ושדות התעופה. בתחילת חודש מרץ 2024, אחת מהכנופיות החזקות במדינה הוציאה לפועל תקיפה על אחד מבתי הכלא הגדולים במדינה, ובכך הובילה לבריחתם של למעלה מ-3,600 אסירים.

מאז החלה ההסלמה האחרונה, תעידה אמנסטי אינטרנשיונל גל אלימות מדאיג בהאיטי, עם דיווחים אמינים על עשרות רבות של הרוגים, התרחבות של מקרי אלימות מינית נגד נשים ונערות, חטיפות, והיעלמויות כפויות. עד כה, למעלה מ-35,000 בני אדם נעקרו מביתהם והפכו לפליטים, בתוך שבועות ספורים בלבד מאז החל המשבר האחרון.

בניסיון לכפות את התפטרותו של הנרי, הכנופיות החמושות השתמשו באלימות חריפה, גם נגד אזרחים בלתי-מעורבים, והשתלטו על רוב פורט-או-פרינס, בירת המדינה. בתגובה להסלמה החריפה, אמנסטי אינטרנשיונל הביעה בפני הקהילה הבינלאומית את דאגתה מפני הזוועות המדווחות, וקראה לפעולה מיידית שתטפל במצב במדינה מנקודת מבט אנושית אשר מקדמת ומגנה על זכויות אדם. אנה פיקר, מנהלת אמריקה באמנסטי אינטרנשיונל, אמרה:

“המשבר האחרון הוא תוצאה של עשרות שנים של חוסר יציבות פוליטית, עוני קיצוני, אסונות טבע, היחלשות מוסדות המדינה והיעדר מעורבות אמיתית של הקהילה הבינלאומית, אשר הותירו את האוכלוסייה חשופה לאלימות.”

התמונות מהשבועות האחרונים בהאיטי, בהן נראות כנופיות פשע חמושות אשר משתמשות באלימות וטרור נגד אזרחים, לא מותירות ספק כי מעשים אלו מחייבים את הקהילה הבינלאומית לנקוט בפעולה דחופה. עם זאת, מקרי העבר מלמדים כי התערבות צבאית איננה יכולה לשמש כפתרון יחיד לבעיות עמוקות וארוכות שנים, כמו במקרה של האיטי. אמנסטי אינטרנשיונל קוראת לספק סיוע הומניטרי מספק באופן מיידי לאזרחי האיטי, אשר סובלים במשך שנים רבות מעוני וחוסר שקט פוליטי, ביתר שאת בשבועות האחרונים.

אמנסטי מדגישה את החשיבות שהקהילה הבינלאומית תתערב במצב מנקודת מבט של שמירה על זכויות אדם ואזרח בהאיטי, עם רגישות מגדרית וללא אפליה גזעית, במטרה לחזק את החברה האזרחית בהאיטי, על מנת זאת תמצא פתרונות שימנעו כל פעולה שעלולה לפגוע עוד יותר באוכלוסייה המקומית. 

אמנסטי אינטרנשיונל קוראת לכל המדינות ביבשת אמריקה, ובפרט לממשלות ארצות הברית והרפובליקה הדומיניקנית אשר חולקת גבול עם האיטי, לשים קץ למדיניות ולנהלים הגזעניים. יש להבטיח שאזרחי האיטי אשר מבקשים שמעמדם כפליטים ייבדק בשל הסכנות החמורות, לא יוחזרו בגבול ותהיה להם גישה הולמת להגיש בקשת מקלט באופן הגון.

אמנסטי עוקבת בדאגה אחר ההסלמה האחרונה בהאיטי ונאבקת נגד הפרות זכויות אדם החמורות במדינה!

הצטרפו למשפחת זכויות האדם הגדולה בעולם!