אמנסטי: הארגונים החמושים הפלסטיניים חייבים לשאת באחריות להרג המכוון, המסיבי והנרחב של אזרחים ישראלים, לחטיפות ולמתקפות ללא אבחנה

חמאס והארגונים החמושים הפלסטיניים האחרים הפרו באופן בוטה את החוק הבינלאומי והפגינו בוז מקפיא דם כלפי חיי אדם כשביצעו פשעים אכזריים וברוטליים, לרבות הרג המוני, חטיפת בני ערובה, ושיגור רקטות ללא אבחנה לעבר ישראל, כך קובעת אמנסטי אינטרנשיונל. בשעה שהעדויות והראיות מאירועי האימים בדרום ישראל עוד צצים והלחימה עודנה נמשכת, אמנסטי מודיעה כי תמשיך לחקור את האירועים הללו על מנת לקבוע את היקף וחומרת הפשעים שבוצעו לפי החוק הבינלאומי.

בישראל נהרגו עד למועד הוצאת ההודעה (12.10.2023) לפחות 1,200 בני אדם – רובם אזרחים, כולל ילדים, ולפחות 2,400 בני אדם נפצעו מאז החלו המתקפות לפנות בוקר ב-7 באוקטובר. בעזה לפחות 1,200 בני אדם, לרבות ילדים, נהרגו במתקפת הנגד של הצבא הישראלי, ו-5,600 בני אדם נפצעו. הסגר על הרצועה הוחמר בימים האחרונים, מה שהביא לניתוק מוחלט של תשתיות המים והחשמל, כמו גם לעצירה מוחלטת של אספקת המזון והדלק, דבר שהוביל להחמרה של המשבר ההומניטרי הקטסטרופלי שהיה ברצועת עזה מלכתחילה. הסגר על עזה מהווה ענישה קולקטיבית, שגם היא פשע מלחמה בפני עצמה. 

סרטונים שנותחו על ידי מעבדת הראיות בשעת משבר של אמנסטי אינטרנשיונל מראים לוחמים פלסטינים ביום הראשון של המתקפות יורים באופן מכוון על אזרחים, וחוטפים אזרחים כבני ערובה. באחת התקריות הקשות ביותר, בפסטיבל נובה מיוזיק, לפחות 260 אזרחים נהרגו, בעוד שאחרים עדיין נעדרים.

“טבח באזרחים הוא פשע מלחמה. אין כל הצדקה למתקפות המגונות הללו. הצלחנו לאמת סרטונים מצמררים שמראים גברים חמושים יורים על אזרחים וגוררים אנשים משם כבני ערובה. בסרטון מטריד במיוחד נראים גברים חמושים מתהלכים ומציגים לראווה גופת אישה במרכז עזה, כמו סצנה מסיוט. חובה לשחרר לאלתר את האזרחים שנחטפו – לרבות ילדים. פשעים אלה חייבים להיחקר כחלק מהחקירה המתמשכת של בית הדין הפלילי הבינלאומי בעניין פשעים שבוצעו על ידי כל הצדדים בסכסוך” 

מזכ"לית אמנסטי אינטרנשיונל אנייס קאלמאר

תחקיר ראשוני זה מתמקד בחלק מפשעי המלחמה והפרות זכויות האדם שביצעו חמאס וארגונים פלסטיניים חמושים אחרים. זהו העדכון הראשון בתחקיר המתמשך של אמנסטי אינטרנשיונל בנוגע להסלמה באלימות ובהפרות זכויות האדם בעזה, בישראל ובשטחים הפלסטיניים הכבושים.

“הרקורד המתועד היטב של פשעי המלחמה של ישראל אינו מהווה תירוץ לפעולות הנוראיות של הקבוצות הפלסטיניות החמושות ואינו פוטר אותן מלציית לחוק הבינלאומי, ולכבד עקרונות יסוד של אנושיות והגנה על אזרחים […] בעוד מתקפת התגובה של הכוחות הישראליים כותשת את עזה, אמנסטי אינטרנשיונל מדגישה באופן עיקש שמרחץ דמים אזרחי בעזה וענישה קולקטיבית לא ישיגו לא ביטחון ולא צדק”

אנייס קאלמאר

המתקפות החלו במטח של ירי רקטות ללא אבחנה מעזה, ולאחר מכן פלישה של לוחמי חמאס לישראל. אלפי רקטות נחתו במספר אזורים ברחבי מרכז ודרום ישראל, חלקם אף הגיעו עד תל אביב וצפונה, וכן פגעו בכפרים פלסטינים לא מוכרים בנגב, של תושבים בדואים. מתקפות הרקטות הבלתי חוקיות הללו הרגו הן ישראלים והן פלסטינים. במתקפת רקטה אחת נהרגו לפחות שבעה פלסטינים אזרחי ישראל בנגב, בהם שישה מהכפרים הבדואים הלא מוכרים, חמישה מהם ילדים. הקהילות הללו מוזנחות על ידי הרשויות מלכתחילה וכבר חיות בתנאים קשים, ללא גישה למקלטים.

מקרים מחרידים של הרג המוני של אזרחים התרחשו במספר מוקדים בדרום ישראל. בנוסף, גורמים ישראלים רשמיים אמרו כי בין 150-100 בני ערובה נחטפו לעזה, כולל ילדים ואזרחים זרים.

חטיפה של אזרחים ולקיחתם כבני ערובה אסורה בחוק הבינלאומי ומהווה פשע מלחמה. יש לשחרר את כל האזרחים החטופים שמוחזקים כבני ערובה באופן מיידי, ללא תנאי וללא פגע. כל המוחזקים בשבי חייבים לזכות ליחס אנושי, בהתאם לחוק הבינלאומי, וחובה להעניק להם טיפול רפואי.

סרטונים שאומתו על ידי אמנסטי אינטרנשיונל מראים לוחמי חמאס במהלך השבת חוטפים אזרחים, והורגים באופן מכוון אזרחים, ביישובים שבהם מתגוררים אזרחים ישראלים, סמוך לרצועת עזה. כל המעשים הללו כולם מהווים פשעי מלחמה.

בסרטונים שאמנסטי ניתחה מקיבוץ בארי נראים שני גברים בציוד צבאי יורים מטווח קצר לעבר מכונית והורגים את הנהג ושני נוסעים לפני כניסתם ליישוב. לאחר מכן, שלוש הגופות מצולמות בזמן שהוצאו למכונית על ידי שני גברים חמושים. בצילומים מאוחר יותר באותו יום נראים שישה גברים בציוד צבאי לוקחים מהקיבוץ ארבעה אזרחים כשידיהם קשורות מאחורי הגב. הגופות חסרות החיים של האזרחים הללו מופיעות בסרטון אחר מאותו מקום. אמנסטי אימתה סרטונים עם תמונות מזעזעות דומות, שצולמו בקיבוץ כפר עזה, בקיבוץ רעים ולאורך כביש 232, המראים ירי מטווח קצר לעבר מכוניות ולעבר אזרח מסתתר במקלט.

המתקפה על פסטיבל נובה

אחת המתקפות שגבו מחיר אזרחי גבוה במיוחד באותו יום הייתה המתקפה על פסטיבל המוזיקה “נובה”, שנערך סמוך לגבול עזה, שבו נהרגו לפחות 260 בני אדם. המתקפה על הפסטיבל החלה בסביבות 7:30-7:00 בבוקר, עם מטח של ירי רקטות מעזה, ואחריו לוחמים מקבוצות חמושות. מעבדת הראיות בשעת משבר של אמנסטי אינטרנשיונל הצליחה לאמת את המיקום והשעה של 18 סרטונים, שצולמו בעיקר על ידי ניצולים. נראה שלפחות אחד מהסרטונים צולם על ידי חברי הקבוצות החמושות שביצעו את המתקפה.

שבעה סרטונים מאומתים מראים גברים חמושים יורים לעבר אזרחים, בעוד שקולות ירי מתמשכים נשמעים ברקע. חמישה סרטונים מראים אנשים מנסים להימלט, כולל דרך שדה סמוך או תוך כדי הסתתרות מאחורי שיחים. בסרטון אחד, אדם חמוש יורה ישירות על אזרח השוכב על הקרקע. בסרטון אחר, גברים חמושים יורים ישירות לעבר מכוניות המנסות להימלט משטח הפסטיבל. חמישה סרטונים מראים אנשים נלקחים כבני ערובה.

אמנסטי אינטרנשיונל שוחחה עם ניצול בן 22 מהמתקפה. מיד עם תחילת המהומה הוא רץ לאזור מיוער, שם חפר בור בידיו החשופות והתחפר בין העצים, תוך שימוש בכל מה שראה בקרבתו כדי לכסות את גופו. הוא שהה שם שש שעות, במהלכן שמע ירי מתמיד. בשלב מסוים הוא הרים את ראשו מעט וראה לוחמים יורים בגב של אנשים שניסו לברוח.

“ואז הבחנתי שהם שופכים דלק לכל עבר כדי לשרוף את השטח, יכולתי לשמוע ולהריח את השריפה. באותו רגע הבנתי שאין לי ברירה – או שאני בורח ונורה, או שנשרף במקום המסתור הזה. אני לא יכול לישון בלילה, ואני לא יכול להיות לבד. בכל פעם שאני מנסה לעצום עיניים, אני נזכר בתמונות האימה – גופות בכל מקום, אנשים תקועים במכוניות בוערות, ריח של דם”.

ניצול מהמתקפה, בן 22

יעקב ארגמני, שבתו, נועה, נלקחה כבת ערובה, אמר לאמנסטי שהוא החל לדאוג ביום שבת בבוקר, לאחר ששמע אזעקות ולא הצליח להשיג את בתו. הוא אמר: “הרגשתי שמשהו לא בסדר. היתה לי הרגשה רעה. אני לא יכול להסביר את זה, אני אבא, וכשהורים מרגישים שמשהו רע, אנחנו לא יכולים להסביר את זה. אז ניסיתי ליצור איתה קשר, אבל לא הצלחתי להשיג אותה”

יעקב יצר קשר עם בתי חולים בחיפוש אחר בתו, אך לא היה להם תיעוד שלה. מאוחר יותר הוא קיבל שיחת טלפון ממישהו שאמר שיש לו וידיאו של נועה כשהיא נלקחת על אופנוע לרצועת עזה. הוא אמר לאמנסטי אינטרנשיונל: “לא יכולתי להאמין, האמנתי לזה רק מאוחר יותר, כשראיתי עוד סרטונים, כשיכולתי לראות אותה על האופנוע. החבר שלה ברכב אחר לידה והם נלקחים לתוך רצועת עזה. אני לא יכול להפסיק לחשוב עליה”.

אורי דוד, אביהן של תאיר והודיה דוד, שנעדרו מאז המסיבה אמר במסיבת עיתונאים ב-9 באוקטובר שערכו המשפחות:

“אנחנו כמעט 48 שעות מפתיחת האירוע הזה ויש משפחות רבות שלא יודעות כלום. כלום, ממש כלום. שתי הבנות שלי, הייתי בקשר איתן בבוקר ההוא בטלפון פתוח, שוכבות על הרצפה… בלחץ אטומי, כשאני שומע ברקע מטווח של ברווזים, מטווח… אמרתי להן תשכבו עם הפנים לרצפה עם הפנים אחת לשנייה, תחזיקו את הידיים אחת לשנייה, לא לנשום אפילו. לעצור את הנשימה. זה לא היה קל. משהו כמו 30 דקות הייתי איתן בטלפון. עד ששמעתי ארבע נשימות [מדגים התנשפויות כבדות], ובזה היא כבר לא ענתה לי. אני מבקש שכל העולם יראה את זה, שכל העולם יראה את זה. אנחנו חייבים להחזיר את הילדים הביתה, וכמה שיותר מהר”

מתוך "ההצהרה המיוחדת לתקשורת של משפחות הנעדרים והשבויים"

סרטונים שאומתו על ידי מעבדת הראיות של אמנסטי אינטרנשיונל מצביעים על הפרות חמורות של המשפט ההומניטארי הבינלאומי על ידי הלוחמים המשתייכים לחמאס ולקבוצות פלסטיניות מזויינות אחרות, כולל הכוונת מתקפות על אזרחים, הרג מכוון של אזרחים ולקיחת בני ערובה. הפרות אלו מהוות פשעי מלחמה אשר יש לחקור ביעילות, ללא משוא פנים ובאופן בלתי תלוי. כל מי שיש נגדו ראיות קבילות מספיקות לאחריות, לרבות אחריות פיקודית, חייב לעמוד לדין במשפט הוגן.

קריאה לפעולה לסיום הזוועות החוזרות ונשנות

אמנסטי אינטרנשיונל קוראת לקהילה הבינלאומית לנקוט בכל האמצעים הדרושים כדי להבטיח שזכויות האדם של הישראלים והפלסטינים מוגנות באופן מלא ולהבטיח צדק ופיצוי לקורבנות.

אמנסטי אינטרנשיונל קוראת לישראל ולקבוצות החמושות הפלסטיניות לציית בקפדנות לחוק ההומניטארי הבינלאומי, בראש ובראשונה על ידי הבטחת יחס אנושי בניהול פעולות איבה, נקיטת אמצעי זהירות הדרושים כדי למזער את הפגיעה באזרחים וברכוש אזרחי, הימנעות מהתקפות בלתי חוקיות וענישה קולקטיבית על אוכלוסייה אזרחית.

אמנסטי אינטרנשיונל קוראת לכל הקבוצות החמושות הפלסטיניות בעזה לשחרר את כל בני הערובה האזרחיים ללא תנאי ומיד.

אמנסטי קוראת לישראל להסיר את המצור הבלתי חוקי שנמשך 16 שנים על עזה, החל בביטול מיידי של המגבלות המוגברות שהוטלו בעקבות הצו שהוציא שר הביטחון ב-9 באוקטובר 2023. כמו כן על ישראל לשים קץ להתקפות בלתי חוקיות שהורגות או פוגעות באזרחים והורסות בתים ותשתיות אזרחיות. כמו כן, אמנסטי קוראת לממשלת ישראל להימנע מהסתה לאלימות ומהגברת המתיחות בגדה המערבית הכבושה, כולל ירושלים המזרחית, ולהבטיח את שלומם של כל האזרחים החיים בשליטתה.

בשנת 2021 פתח בית הדין הפלילי הבינלאומי בחקירת המצב בשטחים הפלסטיניים. המנדט של בית הדין כולל פשעים על פי החוק הבינלאומי שבוצעו על ידי כל הצדדים בלחימה הנוכחית, כפי שבית הדין אישר לאחרונה, כמו גם את הפשע נגד האנושות של האפרטהייד נגד פלסטינים. אמנסטי אינטרנשיונל קוראת לתביעה של בית הדין בהאג לזרז ההתקדמות בחקירה זו ולכלול בה את הפשעים האחרונים שבוצעו על ידי כל הצדדים.

יש לראות את המתקפות האחרונות בישראל בהקשר הרחב יותר של המצב בישראל ובשטחים הפלסטיניים הכבושים, אבל אמנסטי אינטרנשיונל שבה ומדגישה באופן המשמעותי ביותר שניתן, כי אין דבר שיכול לתרץ את פשעי המלחמה שביצעו הארגונים החמושים הפלסטיניים.

יש לטפל בדחיפות בעוולות ובהפרות שהן בין הגורמים העומדים בשורש מחזורי האלימות הללו, החוזרים ונשנים. אזרחים ימשיכו לשלם מחיר כבד עד שישראל תסיר את משטר האפרטהייד על הפלסטינים, כולל סיום המצור הבלתי חוקי שנמשך 16 שנים על עזה.