AFP via Getty Images

אמנסטי: ישראל חייבת להסיר מיידית את הסגר הבלתי חוקי והבלתי אנושי על עזה, הדלק אוזל בתחנת הכוח ברצועה

השבתת תחנת הכוח היחידה בעזה תחריף את המשבר ההומניטרי הקטסטרופלי מלכתחילה עבור יותר מ-2.2 מיליון בני אדם הלכודים ברצועת עזה, כך מתריעה אמנסטי אינטרנשיונל, על רקע מתקפת ההפצצות המסיבית של ישראל בעזה, שהרגה לפחות 1,350 בני אדם ופצעה יותר מ-6,000 בני אדם.

התקיפות האוויריות מתבצעות בתגובה למתקפה ב-7 באוקטובר שביצעו חמאס וקבוצות חמושים פלסטינים אחרים מעזה, אשר שיגרו רקטות ללא אבחנה ושלחו לוחמים חמושים לדרום ישראל, שם הרגו יותר מ-1,200 בני אדם, רובם אזרחים, ופצעו יותר מ-2,700 בני אדם, ואף ולקחו בני ערובה רבים.

“על הרשויות הישראליות להחזיר לאלתר את אספקת החשמל לעזה ולהסיר את הההגבלות המוגברות שהוטלו בעקבות הוראת שר הביטחון מיום 9 באוקטובר 2023, וכן להסיר את המצור הבלתי חוקי על רצועת עזה, שנמשך כבר 16 שנים. הענישה הקולקטיבית של האוכלוסייה האזרחית בעזה מגיעה לכדי פשע מלחמה – היא אכזרית ובלתי אנושית. בתור הכוח הכובש, לישראל יש מחויבות ברורה על פי החוק הבינלאומי להבטיח את הצרכים הבסיסיים של האוכלוסייה האזרחית בעזה”, אמר מזכ”לית אמנסטי אינטרנשיונל, אנייס קאלמאר.

רצועת עזה כעת נמצאת בפועל בהאפלה, בחושך, והדבר צפוי להחריף את האסון ההומניטרי שמתמשך שם. התקשורת והגישה לאינטרנט יוגבלו אף יותר. להפסקות החשמל תהיה השפעה חמורה על השירותים החיוניים ועל הגישה למים נקיים ויגרמו לאסון בריאות ציבורי, שיותיר את בתי החולים בעזה, שהם דלי אמצעים גם ככה, ללא ציוד רפואי חיוני, בתקופה שבה צוותים רפואיים נאבקים לטפל באלפי פצועים קשה מההתקפות הישראליות. גם חייהם של החולים המאושפזים בבתי החולים, לרבות אנשים עם מחלות כרוניות או אלה שנמצאים בטיפול נמרץ, כולל תינוקות שזה עתה נולדו וזקוקים למערכות תומכות חיים.

שר האנרגיה והתשתיות, ישראל כ”ץ, אמר היום כי הרשויות הישראליות לא יחזירו את החשמל או יאפשרו למים או דלק להיכנס לעזה עד שחמאס ישחרר את בני הערובה הישראליים. זהו אישור מפורש לכך שפעולות אלו נעשו על מנת להעניש אזרחים בעזה על פעולותיהן של קבוצות חמושים פלסטיניים. אמנסטי חוזרת ומדגישה כי האזרחים הפלסטינים אינם אחראים לפשעים של חמאס וארגונים פלסטיניים חמושים אחרים, ואסור לישראל, לפי החוק הבינלאומי, לפגוע בהם בגלל מעשים שאין להם תפקיד בהם ואינם יכולים לשלוט בהם.

“מקרי ההרג ההמוני המחרידים של אזרחים ישראלים על ידי הארגונים החמושים הפלסטיניים, והפרות חמורות אחרות של זכויות אדם, אינן פוטרות את ישראל מהתחייבויותיה לכבד את המשפט ההומניטארי הבינלאומי ולהגן על אזרחים. הענישה הקולקטיבית של אזרחים בעזה לא תביא צדק לקורבנות פשעי המלחמה של חמאס וקבוצות חמושות אחרות, או ביטחון לאזרחים בישראל”, אמרה אנייס קאלמאר.

אמנסטי אינטרנשיונל מודאגת גם מהתקיפות החוזרות ונשנות במעבר גבול רפיח, וקוראת לישראל להקל על הקמת מסדרונות הומניטריים להעברת סיוע הומניטרי לעזה, ולאפשר מעבר בטוח לפצועים ולאזרחים שמעוניינים להימלט מהעימות המזויין. כמו כן, אמנסטי קוראת לקהילה הבינלאומית לפעול להסכם על מסדרונות הומניטריים.

על הרשויות הישראליות להימנע מלבצע מתקפות בלתי חוקיות שיביאו למותם או לפציעתם של אזרחים, להרס בתים ולפגיעה בתשתיות אזרחיות. על גורמים רשמיים בישראל להימנע מהסתה לאלימות נגד פלסטינים בגדה המערבית הכבושה, כולל ירושלים המזרחית, ולהבטיח את שלומם של כל האזרחים החיים בשליטתה. כל הקבוצות החמושות הפלסטיניות בעזה חייבות לשחרר את כל החטופים האזרחיים ללא תנאי ומיד.

אמנסטי אינטרנשיונל חוקר בימים אלה מספר תקיפות אוויריות ישראליות בעזה, כולל התקיפה האווירית על בניין מגורים בשכונת אל-זיתון, שבה נהרגו 15 בני אותה משפחה, בהם שבעה ילדים – חמישה אחים ושני בני דודיהם, בנוסף לסביהם הקשישים; הרס מגדל בורג’ פלסטין, בניין רב קומות בשכונת אל-רימאל בעזה; והפצצת שוק הומה אדם במחנה הפליטים ג’באליה, שבה נהרגו לפחות 69 בני אדם, בהם לפחות 15 ילדים.

אמנסטי אינטרנשיונל קוראת לישראל ולקבוצות החמושות הפלסטיניות לנקוט בכל אמצעי הזהירות האפשריים כדי למנוע פגיעה באזרחים, בהתאם להתחייבויותיהם על פי המשפט ההומניטרי הבינלאומי.

הודעה ראשונית זו היא חלק מסדרת פרסומים של אמנסטי אינטרנשיונל בתחקיר המתמשך של ההסלמה באלימות ובהפרות זכויות האדם בעזה, בישראל ובשטחים הפלסטיניים הכבושים. אמנסטי פרסמה מוקדם יותר היום תחקיר שמתמקד בחלק מפשעי המלחמה והפרות זכויות האדם שביצעו חמאס וארגונים פלסטיניים חמושים אחרים בישראל, כולל הרג המוני, חטיפת בני ערובה וירי רקטות ללא אבחנה. בשעה שהעדויות והראיות מאירועי האימים בדרום ישראל עוד צצים והלחימה עודנה נמשכת, אמנסטי מודיעה כי תמשיך לחקור את האירועים הללו על מנת לקבוע את היקף וחומרת הפשעים לפי החוק הבינלאומי שבוצעו.