צעד אחורה: שיא של 5 שנים בהוצאות להורג ב-2022

מידי שנה אמנסטי אינטרנשיונל מוציאה דו”ח אשר סוקר את תופעת עונשי המוות וההוצאות להורג ברחבי העולם, כאשר הדו”ח האחרון מצייר תמונה עגומה למדי: לפחות 883 בני אדם הוצאו להורג ב-20 מדינות שונות בשנת 2022.

חשוב לציין כי המספר האמיתי ככל הנראה גבוה בהרבה, ועשוי להגיע לאלפי בני אדם אשר הוצאו להורג, אך מכיוון שבסין, וייטנאם וצפון קוריאה לא היו נתונים סטטיסטיים רשמיים, אמנסטי לא יכלה לאשר את המספר המדויק.

אמנסטי קוראת לביטולו המיידי של עונש המוות בשל חמש סיבות מרכזיות:

ראשית, העונש בלתי הפיך, וצפויות תמיד טעויות. שנית, העונש לא משיג הרתעה: למרות האמונה הרווחת כי הוצאות להורג מפחיתות פשיעה וטרור, מחקרים מראים כי הוא אינו יעיל יותר ממאסר עולם. שלישית, קיומו של עונש המוות במדינות בהן קיימת מערכת משפט לא הוגנת – אמנסטי תיעדה מקרים רבים של הוצאות להורג לאחר קיום של תהליכי משפט לא-הוגנים.

בנוסף, עונש מוות מעמיק את האפליה: באופן מוכח, נאשמים המגיעים מרקע סוציו-אקונומי נמוך או שיוך לקבוצה גזעית, אתנית או דתית מופלת, מוצאים להרוג באחוזים גבוהים יותר. לבסוף, עונש מוות משמש ככלי פוליטי: אמנסטי מצאה כי במקומות כמו איראן וסודאן, נעשה שימוש תכוף בעונש המוות ככלי להשתקה פוליטית של מתנגדי משטר, עיתונאים ויריבים פוליטיים.

הדו”ח השנתי של אמנסטי מצביע על נתונים מדאיגים

An activist in Singapore © AFP via Getty Images

הדו”ח האחרון של אמנסטי מציג נתונים מדאיגים בהשוואה לשנים האחרונות: 883 בני אדם הוצאו להורג ב-20 מדינות, עלייה של 53% מהשנה הקודמת, ושיא של החמש השנים האחרונות. הדו”ח מראה כי רוב ההוצאות להורג התבצעו במדינות המזרח התיכון וצפון אפריקה כאשר שלוש מדינות בלבד – איראן (576), ערב הסעודית (196) ומצרים (24) – ביצעו למעלה מ-90% מההוצאות להורג שאמנסטי תיעדה בשנה שעברה.

“לאחרונה, במאמציה הנואשים לעצור את ההתקוממות העממית, איראן הוציאה להורג בני אדם שכל חטאם היה מימוש זכות האדם שלהם להפגין”

אנייס קלאמאר, מזכ"לית אמנסטי אינטרנשיונל.

בערב הסעודית, מספר ההוצאות להורג שתועדו ב-2022 מהווה שיא של למעלה מ-30 שנה. ב-12 במרץ 2022 בלבד הוצאו להורג 81 בני אדם במדינה, בהם אזרחים מקומיים וזרים כאחד. חלקם אף הורשעו באישומים מופרכים אשר מדגישים את הפגיעה החמורה בזכות לחיים, חופש ביטוי והתכנסות במדינה הגדולה ביותר בחצי האי ערב.

כמו כן, במהלך 2022 חמש מדינות חידשו את ההוצאות להורג: אפגניסטן, כוויית, מיאנמר, הרשות הפלסטינית וסינגפור. לצידן, שש מדינות ביטלו את הפרקטיקה, בין אם באופן מלא או חלקי: קזחסטן, פפואה גינאה החדשה, סיירה ליאון, הרפובליקה המרכז-אפריקאית, גינאה המשוונית וזמביה.

Activists against death penalty in Manila, Philippines

בארצות הברית חלה עלייה של 64% במספר ההוצאות להורג והיא נמצאת במקום הרביעי בעולם, מיד אחרי מצרים, במספר בני האדם שהוצאו להורג בשנה שעברה. יש לציין כי המספרים בארה”ב נמוכים בהשוואה לנתונים היסטוריים של המדינה, כאשר ב-2022 הוצאו להורג 18 בני אדם.

“קרוב ל-40% מכל ההוצאות להורג הידועות היו בגין עבירות סמים. חשוב לציין שעל פי רוב אלו אנשים המגיעים מקבוצות מוחלשות”

אנייס קלאמאר

כמו כן, במהלך 2022 לפחות 2,016 עונשי מוות חדשים הוטלו מסביב לעולם, דומה מאוד למספר מהשנה לפני כן. אמנסטי אינטרנשיונל לא קיבלה מידע או נתונים רשמיים של עונשי מוות חדשים אשר הוטלו בניגריה ובסרי לנקה, מדינות אשר דיווחו בשנים קודמות על מספרים גבוהים של עונשי מוות. ב-2022 אושרו גזרי דין של עונש מוות ב-52 מדינות, ארבעה פחות מאשר ב-2021, אז היה ידוע כי 56 מדינות הטילו עונשי מוות במהלך השנה.

אמנסטי אינטרנשיונל תמשיך לחקור, לדווח ולפעול נגד עונש המוות מסביב לעולם!

תמכו באמנסטי עכשיו!