למען העתיד שלנו: הכירו את פעילי זכויות האקלים

ארגון קופרניקוס (Copernicus) פרסם דו”ח אשר קבע כי 2023 הייתה שנה החמה ביותר שנמדדה בהיסטוריה האנושית. התיעוד המדאיג הזה מאשר את ההשלכות החמורות של ההתחממות הגלובלית על זכויות אדם. בעבר, כתבנו בהרחבה אודות הסכנות אשר מאיימות על זכויות אדם מסביב לעולם, וביתר שאת על הדרום הגלובלי כתוצאה מההתחממות הגלובלית.

הרישומים המתועדים מוכחים כי שנת 2023 הייתה החמה ביותר מאז שנת 1850, כאשר המדענים של ארגון קופרניקוס קבעו בדו”ח כי יש חשד סביר להאמין כי שנה זו הייתה החמה ביותר בכ-100,000 השנים האחרונות. אמנסטי אינטרנשיונל ממשיכה להזהיר כי משבר האקלים עלול להיות הפרת זכויות האדם החריפה ביותר בהיסטוריה האנושית.

משבר האקלים מאיים באופן ישיר על הזכות האוניברסלית לסביבה נקייה, בריאה ובת קיימא, כמו גם זכויות רבות אחרות, כולל הזכויות לחיים, בריאות, דיור הולם ורמת חיים נאותה.

Drought in the Southern wetlands of Iraq © 2018 SOPA Images

“הדו”ח המדאיג הזה מוכיח כי ההתחממות הגלובלית הואצה במהירות, ויש לה השלכות חמורות על זכויות האדם.”

אמנסטי אינטרנשיונל

במרוצת השנים פעילי זכויות אקלים רבים איבדו את חייהם או נפגעו קשות בשל עבודתם החשובה להגנה על כדור הארץ. כיום, האמריקות, בדגש על דרום אמריקה, הן האזור המסוכן והקטלני ביותר למגיני זכויות אקלים. בעוד תאגידי ענק וממשלות ממשיכים לזהם את הטבע ולפגוע בזכויות אדם, קהילות רבות ממשיכות להילחם נגד ההתחממות הגלובלית והפגיעה בגיוון הטבעי.

בחרנו להציג את הסיפורים מעוררי השראה של שני מגיני סביבה, אשר למרות האתגרים והסכנות העומדים בפניהם, ממשיכים להילחם למען העתיד של כולנו ולמען סביבה בריאה, בטוחה וצודקת.

יולי ולאסקז – ממשיכה להגן על הסביבה גם לאחר שהותקפה

Yuly Velásquez, President of the Federation of Artisanal, Environmental and Tourist Fishermen of the Department of Santander (FEDEPESAN) ©️ Amnesty International

יולי ולאסקז משמשת כנשיאה של הפדרציה של דייגי סנטנדר לתיירות וסביבה (FEDEPESAN). הארגון מתמקד בהגנה על אדמות ונהרות באזור בוקרמנגה, סנטנדר, קולומביה. בשנה שעברה, בעקבות המאבק שלה נגד התאגידים המזהמים, היא הייתה קורבן למתקפה אלימה, כולל ירי חי שנורה לעברה ולעבר חברים נוספים בצוות של הארגון.

היום, קולומביה נחשבת לאחת המדינות המסוכנות בעולם לפעילי איכות הסביבה. יולי, אשר מסתובבת זמן רב עם שומרי ראש בעקבות הסכנה הנשקפת לחייה, ממשיכה להיאבק נגד הזיהום של מקורות המים באזור עבודתה למרות הסכנה. בראיון לאמנסטי אינטרנשיונל היא הסבירה כי התמיכה לה היא זוכה מפעילים וארגונים נוספים היא “נקודת אור בתוך המצוקה”.

“לכל אחד בקולומביה מגיעה הזכות למים נקיים. עם זאת, הנהרות ומקורות המים שלנו מזוהמים מאוד בגלל נפט וגז.”

יולי ולאסקז

יולי סיפרה לאמנסטי על ההשלכות החריפות של הפגיעה במקורות המים. רבים מהתושבים באזור מגוריה סובלים ממחלות קשות במערכת העיכול עקב שתיית מים מזוהמים. כמו כן, זיהום מקורות המים הוביל לפגיעה קשה בפרנסתם של רבים באזור, בעקבות הנזק שנעשה למגוון הטבעי של הדגה בנהרות והאגמים.

“זו דאגה עצומה עבורנו. זה כל כך עצוב שבקולומביה – מדינה עשירה ועניה כאחד – משפחות רבות הולכות לישון ללא אוכל […] אני רוצה להבטיח שהאחראים לזיהום יישאו באחריות.”

יולי ולאסקז

דונלד מונקאיו: נאבק בממשלת אקוודור שתגן על הסביבה

Donald Moncayo, executive coordinator of the Union of People Affected by Texaco © UDAPT

בשנת 2021, תשע תלמידות בית ספר תבעו את ממשלת אקוודור, בטענה כי המפגעים הסביבתיים של חברות הנפט באמזונס הפרו את זכויותיהן החוקתיות לסביבה בריאה. בית המשפט המקומי פסק לטובתן אך גם היום התאגידים ממשיכים בזיהום והקהילות הנפגעות ממשיכות להיאבק על יישום פסק הדין. פעיל האקלים, דונלד מונקאיו, אביה של אחת התלמידות בתביעה, ובכיר בארגון הסביבה אשר מגן על נפגעים מחברת טקסקו (Texaco) באקוודור, מוביל את המאבק.

במחקר שערך מונקאיו ופעילי סביבה נוספים באזור, הם גילו כי כ-90% מחולי הסרטן שנרשמו באזור היו של אנשים אשר נמצאים בקרבת תשתיות הנפט. בעוד שבית המשפט המחוזי הורה לאחדות מן החברות להסיר את המתקנים המזהמים שלהן מקרבת האוכלוסייה באופן מיידי, חלקן חיובו לעשות זאת עד 2030, ובכך תימשך הפגיעה הקשה במגוון הטבעי והאזרחים באזור.

“כשהייתי צעיר נאלצתי ללכת בדרכים מכוסות בשמן, להתרחץ בנהרות מלאים בנפט, לשתות מים מזוהמים ולנשום אוויר עם ריח של גז. אנחנו לא קורבנות – אנחנו לוחמים! מגיעה לכולנו הזכות לסביבה בריאה עכשיו – לא בעוד שבע שנים!”

דונלד מונקאיו

בעבר פרסמנו אודות סטיבן דונציגר, עורך דין ופעיל זכויות אדם וסביבה, אשר הוביל תביעת ענק בשם הקהילות הילדיות באקוודור נגד תאגיד האנרגיה האמריקאי שברון (Chevron). בית המשפט באקוודור קבע בהחלטה היסטורית סכום פיצויים של 18 מיליארד דולר לטובות הקהילות הנפגעות אך תאגיד שברון משך את כל נכסיו מהמדינה ובכך התחמק תשלום. במקום זאת, פתח התאגיד במלחמת נקמה אישית נגד דונציגר אשר נכלא מאוחר יותר בטענות שרירותיות.

אמנסטי ישראל קוראת לכל מדינות העולם לכבד פעילי זכויות סביבה ולהגן על המגוון הטבעי לפני שיהיה מאוחר מידי. זכויות אקלים הן זכויות אדם!

הצטרפו למשפחת זכויות האדם הגדולה בעולם!