מאוחר מידי? כיצד תראה ברזיל בעידן שלאחר בולסונארו

בשנים האחרונות ברזיל ידעה טלטלות ומשברים חברתיים ופוליטיים אדירים. בינואר האחרון נחשפנו לתמונות המזעזעות מברזיליה, בירת המדינה, בה התפתחו עימותים אלימים בהפגנות תמיכה בנשיא לשעבר, ז’איר בולסונארו, כאשר חלק מתומכיו פלשו והשתלטו באלימות על מבני הממשל בעיר לרבות הקונגרס, בית המשפט העליון וארמון הנשיאות.

אירועי האלימות הקיצוניים הינם תוצאה של הסלמה חברתית ופוליטית ארוכות שנים בברזיל, בדגש על החודשים האחרונים בהם התקיימו הבחירות לנשיאות המדינה, בהן ניצח הנשיא לשעבר ומנהיג מחנה השמאל לואיז (לולה) אינסיו דה סילבה את מנהיג הימין הלאומני והנשיא המכהן דאז, בולסונארו.

המשברים האחרונים בברזיל החלו ב-2014: אז, דילמה רוסף, היורשת הפוליטית של לולה, כיהנה בתפקיד הנשיאה ובמהלך כהונתה נחשפו עבירות שחיתות שלטונית והלבנת כספים בתעשיית הנפט המקומית. המבצע שכונה “שטיפת רכב” חשף את פרשיית שחיתות אדירת הקיפים שהובילה למאות כתבי אישום נגד פוליטיקאים, אנשי עסקים ועוד.

AFP via Getty Images ©

מאז, מצבה של המדינה הגדולה והמאוכלסת ביותר בדרום אמריקה התדרדר: בשנת 2016 הושעתה ולבסוף הודחה מתפקידה הנשיאה רוסף, ובינואר 2019 מונה בולסונארו לתפקיד. בעשור האחרון ברזיל חוותה משברים רבים – מהכלכלה והפוליטיקה, עד עניינים חברתיים ובריאותיים.

בולסונארו, אשר פעמים רבות שיבח את הדיקטטורה הצבאית אשר שלטה בברזיל במאה הקודמת, קידם בזמן כהונתו מדיניות אשר רמסה זכויות אדם ואזרח: זכויות של עמים ילידיים הופרו, בית המשפט הותקף והוחלש, פעילות מסחרית הורחבה ופגעה באמזונס, הקהילה הגאה ונשים חוו מתקפה קשה, אקטיביסטים וארגוני חברה אזרחית סומנו וזכויותיהם הופרו.

מה שרבים מסמנים כשירת הברבור של הנשיא לשעבר הייתה התנהלות הכושלת של ממשלתו בתקופת מגפת הקורונה, אז פקפק הנשיא בעוצמת המגפה ולא פעל מספיק למגרה. עד היום, כ-700,000 ברזילאים מתו מן המגפה.

ע”פ קבוצת אלרטה (Alerta), קואליציה של ארגונים לא ממשלתיים בברזיל, לפחות 120,000 מקרי מוות היו יכולים להימנע בשנה הראשונה של המגפה אילו הממשלה הייתה פועלת לטיפול במשבר ולא הייתה מתעלמת באופן עקבי מראיות מדעיות, ולא מפיצה דיסאינפורמציה, כאשר אלו אשר סבלו בצורה הקשה ביותר היו קבוצות מודרות וקשות יום.

ברזיל תחת בולסונארו – והאם לולה יביא שינוי?

AFP/Getty Images ©

ע”פ אמנסטי, הנשיא לשעבר קידם מדיניות אשר פגעה קשות בזכויות אקלים ובצרכיהם של רוב האוכלוסייה הברזילאית. בחודש יולי האחרון פרסמנו באתר את סיפורם של שני פעילים סביבתיים שנרצחו במהלך עבודתם באמזונס הברזילאי.

כמו כן, פעמים רבות בולסונארו נקט בלשון חריפה ומסיתה נגד מגיני ופעילי זכויות אדם, ארגוני החברה האזרחית, הקהילה הגאה, עיתונאים, זכויות עמים ילידים ועוד. בכך, קובעת אמנסטי, בולסונארו ערער ופגע בלגיטימיות של החוקה משנת 1988 ובעצמאותה של מערכת המשפט.

במהלך נשיאותו, מדיניות “המלחמה בסמים” אשר הייתה ועודנה חלק אינטגרלי במדיניות הפנים של ברזיל תוגברה ובכך גדל גם מעגל האלימות וההרג במדינה, כאשר בשנת 2020 בלבד לפחות 6,416 בני אדם נהרגו על ידי המשטרה – יותר מחציתם היו צעירים שחורים.

Anadolu Agency via Getty Images ©

ב-30 באוקטובר 2022 נבחר הנשיא לשעבר לולה להחליף את בולסונארו בתפקיד הנשיא. עם כניסתו של לולה לתפקיד, אמנסטי אינטרנשיונל מקווה לראות שינוי חיובי במדינה, תוך ביטול מדיניות וחקיקה אשר רומסת זכויות אדם ואזרח, ושינוי הקו שהוביל קודמו בתפקיד אשר פגע קשות בזכויות אדם ואזרח של אזרחי ברזיל.

אמנסטי אינטרנשיונל תמשיך לעקוב, לדווח ולפעול נגד הפרות זכויות אדם בברזיל ובעולם כולו!

על ממשלות העולם לזכור כי זכויות אדם ואזרח חייבות תמיד להיות בראש סדר היום, בברזיל ומסביב לעולם, ועל הרשות המבצעת והמחוקקת מוטלת החובה לשמור עליהן ולכבדן.