למה מחכים? קריאה דחופה של מנהיגים אירופאים; להתמודד עם משבר האקלים עכשיו

בתחילת חודש אוגוסט, לאחר גלי שריפות והצפות ענק אשר פקדו את אירופה, נשיאים של חמש מדינות בדרום היבשת הוציאו קריאה דחופה להתמודדות עם משבר האקלים בצורה אשר לא משתמעת לשני פנים.

נשיאי יוון, איטליה, פורטוגל, מלטה וסלובניה הוציאו הודעה משותפת בעקבות אירועי האקלים החריגים באגן הים התיכון, אשר קוראת להתמודדות יעילה ואמיתית עם משבר האקלים, אשר רק מחריף בשנים האחרונות ופוגע ביותר ויותר אנשים בעולם.

הקריאה מבורכת אבל מה עם פעולה? לקראת COP28 אמנסטי דורשת שינוי

China, Coal Power Station © LiuZhongJun

אזור הים התיכון צפוי להיות אחד האזורים אשר ייפגעו בצורה הקשה ביותר בשנים הקרובות בשל ההתחממות הגלובלית, אלא אם תינקט פעולה מיידית ואפקטיבית. האו”ם קבע כי האזור, בו חיים יותר מ-500 מיליון איש כיום, מתחמם ב-20% מהר יותר מהממוצע העולמי.

אי אפשר שלא לשים לב לדפוס העולמי של גלי חום מתעצמים ותכופים יותר, לצד מונסונים, הצפות וטמפרטורות קיצוניות. אמנסטי קובעת כי זהו חלק מדפוס עולמי של קיצוניות אקלימית.

לקראת ועידת האקלים ה-28 אשר תתרחש בדובאי בחודש נובמבר 2023, פרסמנו על ניגודי העניינים של חלק מהמארגנים והסכנה לגרינוושינג. בנוסף על כך, אנו מצפים מחמשת הנשיאים אשר יצאו בהצהרות על הצורך בהתמודדות עם משבר האקלים, כמו גם משאר המשתתפים, להבהיר את תמיכתם הברורה בהפסקה בשימוש בדלקים מאובנים.

משבר האקלים הוא משבר זכויות אדם, הפוגע בין היתר בזכויות לחיים, בריאות, מזון, דיור, עבודה ראויה וסביבה בריאה. כמו כן, אמנסטי קוראת למדינות הצפון הגלובלי, אשר הרוויחו מהתיעוש שהוביל למשבר האקלים בצורה משמעותית בהשוואה למדינות הדרום הגלובלי, להגדיל את הנכונות שלהם להיאבק במשבר האקלים. כבר היום, רבים בדרום הגלובלי משלמים מחיר יקר על משבר האקלים לו, הם תרמו מעט באופן יחסי.

“הגיע הזמן שמנהיגי העולם יפסיקו לדבר בקול פאסיבי. הם צריכים להפסיק להכריז ש’חייבים לפעול’ ולפעול בעצמם.”

מרתה שאף, מנהלת תוכנית האקלים של אמנסטי אינטרנשיונל
Amnesty International ©

חודש יולי 2023 היה החודש החם ביותר בהיסטוריה העולמית – הזמן שלנו לפעול נגמר, ועלינו לפעול לפני שיהיה מאוחר מידי. אנו באמנסטי ישראל פרסמנו פעמים רבות אודות ההשלכות הרות האסון של משבר האקלים, כמו כן על הצעדים אותם אנו מקדמים על מנת להילחם בתופעה. ניתן לקרוא עוד כאן.

אמנסטי אינטרנשיונל הוכיחה פעמים רבות את כי במידה וזכויות אקלים יופרו, זכויות אדם יפגעו גם הן. לקראת ועידת האקלים ה-28, אנו קוראים למנהיגי העולם להפסיק לדבר ולחכות – ולהתחיל לפעול.

הצטרפו לאמנסטי עכשיו!