המהפכה הצרפתית: המדינה הראשונה בעולם לעגן חוקתית את הזכות להפלה

ב-4 במרץ הקונגרס הצרפתי, בהחלטה היסטורית, הצביע בעד עיגון חוקתי של הזכות להפלה כחופש אשר מובטח בחוקה הצרפתית. בכך, הופכת צרפת למדינה הראשונה בעולם לעשות את השינוי המבורך. זאת פעולה בעלת משמעות כפולה: ראשית היא מעניקה הגנה משמעותית יותר על הזכות להפלה בצרפת, ושנית היא שולחת מסר לעולם כולו בקריאה לפעול בצורה דומה.

“ההצבעה ההיסטורית הזו הופכת את צרפת למדינה הראשונה אי פעם שמעגנת הפלות בחוקה שלה והיא בעלת משמעות עצומה בהתחשב בפגיעה הקשה שנעשתה בזכות הזו ברחבי העולם.”

אנייס קאלאמאר, מזכ"לית אמנסטי אינטרנשיונל
Colombia’s constitutional court decriminalized abortions until week 24 on February 2022. (Photo by: Chepa Beltran/Long Visual Press/Universal Images Group via Getty Images)

העיגון החוקתי מגיע ברקע להחלטה של בית המשפט בארצות הברית אשר ביטל את פסקת רו נגד וויד ביוני 2022, ובכך הסיר את ההגנות החוקיות על הזכות לבצע הפלה, על כך כתבנו בכתבה “הגוף שלה, הבחירה שלה“. לפני כן, ב-2020 ממשלת פולין שינתה את חוק ההפלות והקשיחה את הסטנדרטים בהם ניתן לבצע הפלה. מן הצד השני, היינו עדים לשינויים חוקתיים חיוביים מצד דרום אמריקה, כאשר ארגנטינה וקולומביה התירו ביצוע הפלה לפי החוקיים המקומיים. בעבר פרסמנו סדרת כתבות אודות הזכות להפלה וצדק מגדרי.

על פי עדויות ומחקרים נמצא כי חוקים אשר מגבילים או מפלילים הפלות, אינם מבטלים את התופעה אלא גורמים לנשים לעשות זאת בצורה לא בטוחה ומסכנת חיים

אמנסטי אינטרנשיונל עומדת לצד נשים וגברים הנלחמים למען הזכות של נשים לקבל גישה בטוחה וחוקית להפלות. לכל בני האדם מגיע הזכות לאוטונומיה מלאה על חיי הרבייה שלהם ולהחליט אם, מתי וכיצד להביא ילדים לעולם. גישה להפלות היא זכות אדם בסיסית: לכן, אף מדינה או ישות פוליטית לא צריכה לקבל את ההחלטה על לגיטימיות של הפלה – הסמכות היחידה לקבוע זאת צריכה להיות האדם אשר ירצה לבצע את ההליך.

אמנסטי מברכת את השינוי החוקתי ההיסטורי שביצע הקונגרס הצרפתי, בתקווה לראות התפתחויות חיוביות אצל מדינות נוספות!

הצטרפו למשפחת זכויות האדם הגדולה בעולם!