מה נשתנה? שנה ל”חוק ההפלות” בפולין

לפני כשנה, קבע בית הדין החוקתי של פולין כי הפלה עקב בעיה רפואית שאובחנה אצל העובר אינה חוקתית, ובכך שינה את הסטטוס קוו אשר שרר במדינה מאז סוף שנות ה-90. כמו בעבר, גם כיום אזרחית פולנית איננה זכאית להפלה ע”פ שיקול דעתה, אך מאז שנת 2020, גם אם התגלתה אצל העובר מחלה חשוכת מרפא או סיכון רפואי המאיים על חייו, היא לא תוכל לעבור הפלה בצורה חוקית.

“חוק ההפלות” עבר ב-22 באוקטובר 2020 ושינה באופן דרמטי את היכולת של נשים פולניות, בעיקר כאלו במצב סוציו-אקונומי נמוך אשר מתגוררות באזורים הכפריים של המדינה, לקבל שירותי בריאות בנושא הפלות. אמנם גם בעבר הגישה להפלות הייתה מוגבלת, אך החקיקה משנה שעברה מחסלת בפועל את הזכות להפלה באופן כמעט מוחלט וגרמה למאות אלפי נשים ברחבי פולין לצאת לרחובות.

בעבר, למעלה מ-90% מההפלות החוקיות בפולין היו מטעמים בריאותיים, וכעת לאחר שאלו נאסרו, נשים רבות נותרו באפלה. בחצי השנה הראשונה מאז עבר החוק, ארגון זכויות האדם “הפלה ללא גבולות” דיווח כי למעלה מ-17,000 נשים בפולין יצרו עימו קשר בכדי לקבל סיוע קריטי. ב-11 החודשים האחרונים מאז עבר החוק, “פדרה”, ארגון בריאות פולני לא-ממשלתי, דיווח כי ערך כ-8,100 התייעצות הנוגעות לזכויות הפלות ושירותי בריאות ומין הקשורים בנושא, קפיצה של 300% מהתקופה המקבילה לפני שעבר החוק. 

אמנסטי אינטרנשיונל קובעת כי מאז עבר החוק, זכויות נשים בפולין נפגעו בצורה משמעותית. נשים רבות נאלצו לפנות לגורמים לא-רשמיים בכדי לעבור הפלה ובכך סיכנו את חייהן. כמו כן, מגינות זכויות אדם שהיו פעילות במחאות נגד החוק מוטרדות באופן תדיר על-ידי אינדיבידואלים וגופים ממשלתיים ונמצאות בסכנה, האלימות המגדרית המכוונת נגד נשים עלתה ועוד. אמנסטי קוראת לרשויות בפולין לפעול בכדי לשים סוף לאפליית נשים ולאלימות מגדרית מכל סוג.

אמנסטי אינטרנשיונל מדגישה כי על פי עדויות ומחקרים רבים נמצא כי חוקים מסוגים אלו, אשר מגבילים או מוציאים מן החוק הפלות, אינם מבטלים את התופעה אלא גורמים לנשים לעשות זאת בצורה מסכנת חיים.

יום השנה לפסיקה נגד הפלות מגיע על רקע המתיחות הגוברת בין ממשלת פולין והאיחוד האירופי, לאחר פסיקת בית הדין הפולני ב-7 באוקטובר 2021 שדחה את ההתחייבות של המדינה לחוקי האיחוד האירופי. המתיחות באה בעקבות שורה של פסיקות ומהלכים מצד ממשלת פולין אשר סותרים את חוקי האיחוד האירופי. הנציבות האירופית הודיעה בתגובה כי היא “לא תהסס לעשות שימוש בסמכויותיה” כדי להבטיח יישום של חוקי האיחוד האירופי, במטרה להגן על זכויות כלל האזרחים והאזרחיות בפולין.

מאז 2015 מפלגת “חוק וצדק” מחזיקה בשלטון בפולין, ומובילה קו אידיאולוגי אשר הוביל לפגיעה בזכויות אדם בפולין. בשנת 2016 המפלגה תמכה בהצעת חוק לאיסור מוחלט של הפלות במדינה שלבסוף נדחה בעקבות מחאה ציבורית נרחבת. בספטמבר 2021, מפלגת השלטון הפולנית הציעה את החקיקה החדשה שנקראה – “לעצור את ההפלות” במטרה להפוך נשים שעברו הפלה מכוונת לחשודות ברצח, וזאת ללא יוצא מן הכלל. אנו עוקבים בדאגה אחר התפתחויות בעניין ונעדכן ככל שהיו התפתחויות.

בשנים האחרונות, מאז עלתה המפלגה לשלטון, לא רק זכויות נשים נרמסות בפולין, כאשר בדו”ח משנת 2020 שהוציאה התנועה על מצב זכויות האדם בפולין, נמצאו הפרות זכויות אדם מגוונות: 

ביולי 2020 פולין העבירה את חוק “אמנת המשפחה” אשר מונע חינוך להט”בי בבתי ספר, אוסר על שוויון בנישואין ועל אימוץ ילדים בקרב זוגות גאים ונותן לרשויות המקומיות מרחב פעולה המקדם שנאה נגד הקהילה. מתן הסמכויות הנוספות לרשויות מקומיות מתרחש על רקע החלטות מפלות נגד קהילת הלהט”ב, כולל החלטות מפורשות “נגד אידיאולוגיה להט”בית” והכרזה על מקומות כ” אזורים ללא-אידיאולוגיה להט”בית”. מאז מרץ 2019, כ-100 רשויות מקומיות בפולין קיבלו החלטות מסוגים אלו.

בנוסף, בחודש יולי שעבר, המדינה המרכז-אירופית פרשה מ”אמנת איסטנבול” למניעה ומאבק באלימות כלפי נשים ואלימות במשפחה בגלל וכינתה את האמנה ‘פוליטית’. זאת ועוד, אמנסטי אינטרנשיונל טוענת כי פעולות הממשלה לפגיעה בחופש הביטוי וההתאגדות, כמו כן גם בעצמאות מערכת המשפט, נמשכות באופן עקבי ואף מחריפות.

זאת ועוד, בית המשפט האירופי לזכויות אדם קבע בשנה שעברה, כי פולין נקטה ביחס “לא אנושי ומשפיל” כלפי מבקשי מקלט בגבולות המדינה. על-פי בית המשפט, פולין סירבה לבקשות מקלט ללא הצדקה ועברה על ‘עקרון איסור הגירוש’ שקובע כי ישנה חובה לבדוק את בקשת המקלט לפני גירוש של מבקש המקלט למדינת המוצא או מדינה שלישית.

אנו עוקבים בדאגה אחר מצב זכויות האדם בפולין וקוראים הן לממשלה המקומית והן לאיחוד האירופי לפעול בכדי לשפר באופן ייסודי את מצב זכויות האדם במדינה, החל מזכויות נשים, כלה במבקשי מקלט ועצמאות בתי המשפט ועד לזכיות הקהילה הגאה.

עקבו אחרי העדכונים שלנו בשביל לדעת מה קורה בעולם.

זכויות אדם, לכולם!