לא נוותר: הוצאות להורג פומביות באפגניסטן תחת הטליבאן

ב-15 באוגוסט 2021 כוחות הטליבאן כבשו את בירת אפגניסטן, קאבול, ובכך השתלטו מחדש על המדינה. זמן קצר לאחר מכן, אנחנו באמנסטי ישראל הזהרנו בכתבה “מצב חירום” מפני הפגיעה הקשה העלולה להיגרם לזכויות האדם במדינה, בדגש על זכויות נשים. במלאת שנה לכיבוש, פרסמנו תקציר של הפרות זכויות האדם שבוצעו באפגניסטן מאז עלה הטליבאן לשלטון.

עם הזמן, אנו ממשיכים להיחשף לחומרת ההפרות אשר מבוצעות באפגניסטן, וכעת גם לנתונים על העלייה החדה בהוצאות להורג במדינה. עת חזר הטליבאן לשלוט במדינה, אמנסטי אינטרנשיונל גינתה בחריפות את ההחלטה לחדש את ההוצאות להורג הפומביות במדינה. בדו”ח השנתי על עונש מוות מסביב לעולם, שפורסם ב-2023, אמנסטי אינטרנשיונל תיעדה את המספר הגבוה ביותר של הוצאות להורג שנרשמו מאז 2017.

הוצאות להורג פומביות באפגניסטן

“Afghan women will not be silent anymore” in Kabul on January 10, 2023 ©️ AFP via Getty Images

ב-22 בפברואר 2024 ביצע הטליבאן הוצאה להורג פומבית כפולה באצטדיון בעיר ע’זני, בירת מחוז בדרום מזרח אפגניסטן. אלפי בני אדם נהרו לאצטדיון וצפו בשני מורשעים נורים למוות על ידי קרובי משפחה שלהם אשר בצורה בלתי נתפסת על הדעת הוכרחו לבצע את המעשה בעצם.

“אמנסטי מתנגדת לכל סוג של הוצאה להורג מכיוון זאת הפרה של הזכות לחיים. הטליבאן ביצע הוצאות להורג שוב ושוב באופן פומבי, דבר המהווה פגיעה בוטה בכבוד האדם, כמו גם הפרה בלתי נסבלת של חוקים ותקנים בינלאומיים.”

ליביה סקרדי, סגנית אמנסטי אינטרנשיונל בדרום אסיה

שני הגברים אשר הוצאו להורג זוהו כסעיד ג’מאל וגול חאן אשר על פי גזר הדין היו אחראים על רצח של שני בני אדם, בשני מקרים שונים בנפרד. בהצהרה רשמית של מחלקת התרבות והמידע של מחוז ע’זני נמסר כי ההחלטה התקבלה על בסיס הצו של מנהיג הטליבאן, הייבתוללה אח’ונדזאדה, והתבססה על פסיקותיהם של שלושה בתי משפט שונים.

ביצוע הוצאות להורג בפומבי מוסיף לאכזריות של עונש המוות ושולל את האנושיות של הקורבן ומשפחתו. כמו כן, להוצאות להורג בצורה פומבית ישנה השפעה שלילית על הצופים אשר צופים במעשה האכזרי הזה מתבצע. במקרה של אפגניסטן, מאז שעלה הטליבאן לשלטון, הזכות להליך הוגן לא נשמרת בצורה מספקת – ובכך, כל ביצוע של הוצאה להורג הינו מדאיג עוד יותר.

אנו נמשיך להיאבק למען שמירה והגנה על זכויות אדם ואזרח מסביב לעולם!

הצטרפו למשפחת זכויות האדם הגדולה בעולם!