שוברות את חוסר השוויון: מבט על זכויות נשים בשנה האחרונה

השנה האחרונה הביאה עימה לגדילה משמעותית בהפרות זכויות נשים ברחבי העולם; בצל מגפת הקורונה, הלוחמה באתיופיה, השתלטות הטאליבן על אפגניסטן, פרישתה של טורקיה מאמנת איסטנבול, הפלישה הרוסית לאוקראינה ואירועים נוספים – נרשמה עלייה חדה בפגיעה בשוויון מגדרי. אמנסטי אינטרנשיונל טוענת כי כל אחד מהאירועים הנ”ל הביא לשחיקה במעמד נשים ונערות במדינתם ואף לפגיעה ממשית בהן. לרגל יום האישה הבינלאומי – אמנסטי קוראת למדינות, ארגונים לא-ממשלתיים ולציבור הרחב לפעול באופן מיידי למען שיפור זכויותיהן של נשים ונערות בכדי שבשנה הקרובה נראה שיפור ניכר ומשמעותי.

השנתיים החולפות, בצילה של מגפת הקורונה, השפיעו על נשים ונערות מסביב לעולם באופן בלתי פרופורציונלי: עלייה חדה באלימות במשפחה, חוסר הביטחון התעסוקתי של נשים החמיר, הגישה לשירותי בריאות מינית ופוריות נפגעה, ונרשמה ירידה דרמטית בהרשמת נערות ללימודים. נשים ונערות שעוד לפני כן היו מודרות ומוחלשות – נפגעו בצורה קיצונית אף יותר. אנו באמנסטי אינטרנשיונל קוראים לשינוי מיידי אצל הממשלות והרשויות המקומיות שהובילו להחמרה במצב נשים ונערות מסביב לעולם.

המשבר באוקראינה

השנה יום האישה הבינלאומי מצוין בשעה שהסכסוך המזויין באירופה גורם לעולם לצלול לתוך משבר כלל-עולמי. התמונות של נשים כורעות ללדת בשעה שהן תופסות מחסה מפני תקיפות אוויריות; של נשים נמלטות מפני פצצות – פעמים רבות עם ילדים בזרועותיהן; של אימהות אבלות; של ילדות וילדים שהתייתמו זה עתה – כולם מדגישים את המשמעות של הסכסוך המזויין והמשבר ההומניטרי עבור נשים וילדים. לצערנו, הנשים והנערות באוקראינה, מצטרפות למיליונים נוספים מסביב לעולם שסובלים מסכסוכים מזויינים – מסוריה ועד תימן, אפגניסטן ומדינות רבות נוספות: נשים ונערות סובלות באופן חמור מהמיליטריזציה העולמית.

Taking shelter in Kiev train station due to Russian invasion © Getty Images
נשים ונערות בצל הטליבאן

מאז ארגון הטליבאן השתלט על קאבול באוגוסט 2021, הוא הוביל מדיניות של מגבלות חמורות ביותר נגד זכויות נשים ברחבי אפגניסטן. נאסר על נשים לחזור למקומות העבודה שלהן או להסתובב בפומבי שלא בליווי גבר, נערות מעל גיל 12 לא מורשות ללמוד במוסדות חינוך והאלימות המגדרית עלתה באופן מדאיג. כמו כן, פעילים ופעילות למען זכויות נשים באפגניסטן נתונים לאיומים וחייהם נמצאים בסכנה. בחודש נובמבר האחרון, אנו באמנסטי ישראל פרסמנו את הכתבה “מצב חירום: זכויות נשים תחת שלטון הטליבאן” – לצערנו, המצב של נשים ונערות במדינה לא השתפר ואף החמיר מאז. מזכ”לית אמנסטי אינטרנשיונל, אנייס קאלאמאר, אמרה:

החוקים, המדיניות והמנהגים של שלטונות טליבאן עשו הכל כדי לפרום את ההישגים של זכויות האדם שלמענם נאבקו תושבי אפגניסטן במשך עשורים. למרות מחאות אמיצות של נשים ברחבי המדינה, שלטונות טליבאן נחושים בדעתם להבנות מחדש את החברה האפגנית באופן שבו הנשים מהוות אזרחיות סוג ב’. מוגבלות בתנועה, ללא זכות לחינוך, ללא זכות לעבודה ולהכנסה, וללא כל הגנה מפני אלימות על רקע מגדרי? זה בלתי מוסרי. זה מביש לא רק עבור כל המעורבים, אלא גם מביש עבור אלו ששותקים

Women’s rights Demonstration in Kabul, Afghanistan’s Capital, January 2022 © AFP via Getty Images
אלימות מבוססת מגדר באתיופיה

מאז החלה מלחמת תיגראי בנובמבר 2020, נרשמה עלייה חדה באלימות על רקע מגדרי באתיופיה. בצל הסכסוכים המזויינים, אמנסטי אינטרנשיונל תיעדה ודיווחה על מעשים נרחבים של אלימות מינית בחבל תיגראי על ידי הכוחות האתיופיים והאריתראים. מאידך, בחבל אמהרה תועדו מקרים של אלימות מינית על ידי הכוחות התיגראים. המתקפות הללו מהוות פשעי מלחמה ויתכן שאף הגיעו לכדי פשעים נגד האנושות. רבות מהמתקפות שאמנסטי תיעדה – כגון מעשי אונס קבוצתי – בוצעו על ידי מספר תוקפים ובפני בני משפחותיהן של הקורבנות. בחלק מהמקרים התקיפות כללו אף הטלת מומים באיברי המין של הקורבנות לצד קללות על בסיס אתני.

ארצות הברית וטורקיה מפרקות את ההגנות על נשים ונערות

השנה החולפת הביאה עימה פגיעה קשה בכל הנוגע לשמירה על מסגרת החוק הבינלאומי לזכויות האדם והמלחמה באלימות על רקע מגדרי. ב-1 ביולי 2021 טורקיה פרשה מאמנת איסטנבול – אמנה חלוצית שמתווה מסגרת חוקית מקיפה למאבק באלימות על רקע מגדרי ומבטיחה שמירה על זכויותיהן של הנפגעות מאלימות מבוססת מגדר. ההחלטה של ממשלת טורקיה מסמנת נסיגה מסיבית בזכויות האדם של נשים ונערות במדינה. מצד אחד, אמנסטי תיעדה כי המאבק למען פרישתה של טורקיה מהאמנה, שלהבה גורמים שמרניים במדינה; ומאידך, היא הוציאה אלפי מפגינות ומפגינים לרחובות בקריאה לביטול ההחלטה והראתה כי יש המוני בני אדם בטורקיה שנלחמים למען זכויות אדם.

כמן כן, בשנה האחרונה היינו עדים למתקפה כוללת על הזכות להפלה בארצות הברית, כאשר יותר ויותר מדינות הערימו קשיים ומגבלות על זכויות נשים בתחום המין והרבייה. בטקסס נקבע איסור כמעט מוחלט על הפלות והוא אף אושר על ידי בית המשפט העליון הפדרלי – וכעת, הפלות נחשבות לעבירה פלילית. האיסור הזה שולל ממיליוני נשים את הזכות לגישה להפלות בטוחות וחוקיות. המהלכים של מדינות מסוימות בארצות הברית מצטרפים להחלטה של ממשלת פולין מאוקטובר 2020, עליה תוכלו לקרוא בפרסום שלנו באמנסטי ישראל: “מה נשתנה? שנה ל”חוק ההפלות” בפולין“.

Protest in Turkey against government decision to retire Istanbul Convention, March 2021 © 2021 SOPA Images
שביב תקווה – ניצחונות והצלחות בשנה החולפת

למרות כל הצעדים שפגעו בשוויון המגדרי בשנה החולפת, עדיין חשוב לנו לציין את הנשים האמיצות אשר מגינות על זכויות אדם מסביב לעולם. במקסיקו, קולומביה וסן מרינו נרשמו ניצחונות חשובים למען קיום הפלות בטוחות וחוקיות. במקביל לפרישתה של טורקיה מאמנת איסטנבול, מולדובה וליכטנשטיין אשררו אותה. פעילות בסלובניה הצליחו להניע רפורמות בחוקי המדינה בנוגע לאונס, להתאמת החוקים לסטנדרטים הבינלאומיים, בעקבות התפתחויות חוקיות דומות בדנמרק, במלטה, בקרואטיה, ביוון, באיסלנד ובשוודיה. במקביל, רפורמות כאלה מקודמות בהולנד, בספרד ובשוויץ.

נשים ונערות חייבות לקבל את הזכות השווה לחינוך ולתעסוקה. אלימות על רקע מגדרי חייבת להיות מגונה ומוקעת וחובה לחזק את ההגנות החוקיות נגדה. הפגיעה הממוקדת בנשים מגינות זכויות אדם חייבת להיפסק. אף חברה לא יכולה להרשות לעצמה, או לאפשר, כזו שחיקה בכבודן של יותר ממחצית האוכלוסייה. אין כל תירוץ שהוא לכישלון ביישום צדק והגינות כלפי נשים ונערות

מזכ"לית אמנסטי אינטרנשיונל, אנייס קאלאמאר
Demonstrators on International Women’s Day in Kyrgyzstan, March 8, 2021 © AFP via Getty Images

אמנסטי אינטרנשיונל תמשיך לעקוב, לדווח ולפעול כנגד כל הפרה של זכויות אדם במטרה להבטיח כי כל אזרח או אזרחית בעולם יהיו בעלי זכויות אדם שוות.