שחר של יום חדש: בית המשפט ביפן קבע כי נישואים חד-מיניים חוקיים

ב-14 במרץ 2024, בית המשפט המחוזי בטוקיו ובית המשפט העליון בסאפורו קיבלו בנפרד החלטות היסטוריות על שני תיקי נישואים של זוגות חד מיניים. בכך, יפן עתידה להפוך למדינה האסייתית השנייה להתיר לזוגות חד מיניים להתחתן חוקית, לאחר שטיוואן הייתה הראשונה לעשות זאת ב-2019. חוקר מזרח אסיה של אמנסטי אינטרנשיונל, בורם ג’אנג, אמר:

החלטות בית המשפט מסמנות צעד משמעותי להשגת שוויון נישואין ביפן. פסק הדין בסאפורו, ההחלטה הראשונה של בג”ץ בנושא נישואים חד מיניים במדינה, מבהיר כי לאפליה כזו אין מקום בחברה היפנית.”

בשנים האחרונות היינו עדים להתפתחויות מאוד חיוביות בהכרה בזכויות קהילת הלהטבא”ק ביפן: במרץ 2021 בית משפט מחוזי בסאפורו קבע כי סירוב המדינה להכיר בנישואים של זוג חד מיני הינו לא חוקי, בעוד שבית משפט מחוזי בנגויה קבע פסיקה דומה בשנה שעברה. זאת לאחר שב-2022 בית המשפט המחוזי של אוסקה דחה טענות דומות, בשלושה מקרים שונים.

בנובמבר 2022 וביוני 2023, בתי משפט מחוזיים בטוקיו ובפוקואוקה הכירו, בהתאמה, כי מערכת החוקים הנוכחית של יפן כושלת בהגנה על הזכויות הבסיסיות של קהילת הלהטבא”ק במדינה. ביתי המשפט אמנם האיצו ברשות המחוקקת לכבד את זכויותיהם של זוגות חד מיניים; אך לא ביטלו את האיסור הממשלתי על נישואים חד מיניים. החל מ-2022, במטרופולין טוקיו הנפיקו אישורים מיוחדים לזוגות חד מיניים המאשרים חיים משותפים. כעת, כל הנותר לקוות הוא שממשלת יפן תאשר דה פקטו את השינוי המיוחל.

Tokyo Metropolitan Government building illuminated with rainbow lights in the Shinjuku district of Tokyo on November 1, 2022. (Photo by YUICHI YAMAZAKI/AFP via Getty Images)

הקביעות האחרונות של בתי המשפט בסאפורו ובטוקיו מהוות ציון דרך משמעותי והיסטורי באסיה. רק בינואר האחרון דיווחנו על כך שממשלת תאילנד החלה לדון באישור נישואים חד-מיניים במדינה. אנו מייחלים כי שתי הממשלות, ביפן ובתאילנד, יאשרו במהרה את היכולת של זוגות חד מיניים להתחתן באופן חוקי. אנו באמנסטי ישראל מזכירים כי הכרה בזכויות השוות של חברי וחברות הקהילה הגאה, הינה אבן יסוד בהגנה על זכויות אדם ואזרח.  

אמנסטי מברכת על החלטת בתי המשפט ביפן, בתקווה לראות התפתחויות חיוביות אצל מדינות נוספות!

הצטרפו למשפחת זכויות האדם הגדולה בעולם!