האירופית ה-21: יוון הכירה בנישואים חד מיניים

ב-16 בפברואר 2024, הפכה יוון למדינה האירופית ה-21 המכירה בנישואים חד מיניים. כפועל יוצא מכך, המדינה הבלקנית תתיר כעת לראשונה לזוגות חד מיניים גם לאמץ ילדים באופן שוויוני. בשבוע שעבר, לאחר עבודה מרובה של ארגוני החברה האזרחית במדינה, החוק התקבל ברוב של 254 חברי פרלמנט מול 176.

“החוק מייצג אבן דרך חשובה במאבק נגד הומופוביה וטרנספוביה, וניצחון למי שהוביל את המאבק הזה.”

דספינה פארסקבה-ולודוגיאני, אמנסטי אינטרנשיונל יוון

העבר הכואב של יוון

Zak Kostopoulos, human rights activist that we won’t forget ©️ ΜΟRIKIS GRIGORIS

החלטת הפרלמנט היווני הגיעה לאחר שנים רבות של אירועי אלימות ודיכוי כנגד קהילת הלהטבא”ק במדינה. הדוגמא המוכרת ביותר, הייתה סיפורו של זאק קוסטופולוס, פעיל קוויר ומגן זכויות אדם מקומי אשר הוכה למוות בגיל 32 על ידי שני גברים בחנות תכשיטים במרכז אתונה ב-2018. הצילומים של התקיפה הראו כי כוח המשטרה שהגיע למקום ניסה דווקא לעצור באלימות את זאק, בעודו שוכב גוסס על הקרקע. על פי דו”ח הנתיחה של גופתו, זאק מת בעקבות הפציעות המרובות שספג במהלך התקיפות.

במהלך השנים היו דיווחים על ליקויים חמורים בחקירת המקרה. שני התוקפים האזרחים וארבעה שוטרים נוספים הועמדו לדין, אך ב-3 במאי 2022 החליט בית המשפט להרשיע את האזרחים התוקפים ולזכות את השוטרים. התוקפים אשר הורשעו נשלחו ל-10 שנות מאסר.

“זאק קוסטופולוס לא יישכח. ואכן, הוא הפך לסמל המאבק למען חברה חופשית ושוויונית.”

אמנסטי אינטרנשיונל
Demonstration in memory of Zak © 2018 SOPA Images

כשנה לאחר מותו, בשיתוף פעולה מרגש עם אמנסטי אינטרנשיונל, שיתפה אמא של זאק, אלני קוסטופולוס, כיצד היא מתמודדת עם מותו של בנה ועל הרצון להשיג עבורו צדק. הפרסום, בעטו בבן שלי עד שהוא מת, חושף בפניי הקוראים את סיפור חייו של זאק אשר לאורך שנים רבות נאבק לטובת זכויות מיעוטים ביוון, בדגש על קהילת הלהטבא”ק.

אמנסטי ישראל קוראת לכל מדינות העולם לכבד ולהגן על זכויות קהילת הלהטבא”ק עכשיו!

הצטרפו למשפחת זכויות האדם הגדולה בעולם!