זה הזמן להתעורר: פשעים נגד האנושות בחבל תיגראי באתיופיה

בנובמבר 2020 הסכסוך המזוין בין הצבא האתיופי לחזית העממית לשחרור תיגראי (TPLF) הדרדר לכדי מלחמה, ובשנה וחצי האחרונות תועדו הפרות זכויות אדם נרחבות וקשות. מעשי הזוועה בחבל תיגראי בצפון אתיופיה הביאו את אמנסטי אינטרנשיונל להגדיר את הלחימה כ”קמפיין טיהור אתני חסר רחמים” נגד המיעוט התיגרי, אשר מהווה כ-5.5% מאוכלוסיית אתיופיה.

אתיופיה, המדינה השנייה בגודל האוכלוסייה ביבשת אפריקה, ממוקמת במזרח היבשת, באזור קרן אפריקה. היא מחולקת ל-11 מדינות פדרליות על בסיס לשוני ואתני, בהן חבל תיגראי בצפון המדינה. אתיופיה גובלת עם שש מדינות, בהן אריתריאה בצפון, איתה הייתה בלחימה ארוכת שנים. בספטמבר 2018 נשיא אריתריאה, איסאייס אפוורקי, וראש ממשלת אתיופיה, אבי אחמד, חתמו על הסכם שלום בין שתי המדינות, שבזכותו קיבל אחמד פרס נובל לשלום.

מדינת אמהרה, המדינה השנייה בגודל אוכלוסייתה בין המדינות הפדרליות אשר באתיופיה, ממוקמת דרומית לחבל תיגראי. עם תחילת הסכסוך כוחות חמושים של מדינת אמהרה התייצבו לצד השלטון האתיופי וביחד עם כוחות נוספים, לרבות חיילים אריתראים, הם מבצעים פשעי מלחמה זוועתיים כנגד התיגרינים.

הכוחות האמהרים מינו נציגות פוליטית אשר עוינת למיעוט התיגריני ורודפת אותם. עד כה, מאות אלפים מהם גורשו מבתיהם תוך שימוש באיומים פיזיים ונפשיים, הרג, עינויים, אלימות מינית, מעצרים שרירותיים, ביזה, העברה בכפייה (טרנספר) ושלילת סיוע הומניטרי. ההתקפות הנרחבות הגיעו לכדי “פשעים נגד האנושות”, כך קובעת אמנסטי אינטרנשיונל.

“מאז נובמבר 2020, בניצוחם של כוחות הביטחון של אמהרה ובעלי תפקידים במדינה, מתבצע קמפיין טיהור אתני חסר רחמים נגד התיגרינים במערב תיגראי במטרה לגרשם מבתיהם”

קנת' רוט, מנכ"ל Human Rights Watch. הדו"ח החדש של אמנסטי אינטרנשיונל יצא בשיתוף HRW
Tigray People’s Liberation Front fighters near Mekele, Tigray’s capital. June 30, 2021 – © AFP via Getty Images
טיהור אתני ואלימות מינית במהלך המלחמה בצפון אתיופיה

בדו”ח החדש של אמנסטי אינטרנשיונל ו-Human Rights Watch, “נמחה אתכם מעל פני האדמה“, קבעו ארגוני זכויות האדם כי החל מסוף 2020 כוחות הביטחון האזוריים של אמהרה ומליציות נוספות מבצעים טיהור אתני רצחני בחבל תיגראי. הכוחות השתמשו באיומים ואולטימטומים מזוויעים כנגד בני המיעוט התיגרי – הם אולצו לעזוב את האזור תוך 24 עד 72 שעות או למות. הדו”ח קובע כי אלפי בני אדם סבלו עד כה מעינויים במתקני כליאה המוניים, ואף היום, ככל הנראה, עדיין רבים מוחזקים בתנאים מסכני חיים במתקני הכליאה.

במהלך כ-15 חודשים ראיינה אמנסטי אינטרנשיונל למעלה מ-400 ניצולים וניצולות אשר שפכו אור על ממדי האסון בצפון-מערב אתיופיה. הדו”ח קובע כי כוחות הביטחון של אמהרה משתמשים באלימות מינית בכדי לדכא את המיעוט התיגריני; באמצעות אונס קבוצתי, התעללות מילולית ופיזית, חטיפות של נשים ונערות לעבדות מינית – הם מנסים לשבור את רוחן ונפשן של תושבות האזור.

אחת הניצולות העידה כי חייל אמהרי אמר לה, בעודו הוא ומספר לוחמים אחרים אונסים אותה באכזריות, כי “אתם התיגרינים, צריך למחות אתכם מעל פני האדמה שממערב [לנחל התכזה]. אתם הרוע ואנחנו מטהרים את דמכם”. ניצול אחר העיד כי בזמן שהמיליציות שרפו את ביתו הם אמרו לו: “זאת לא אדמתך. אין לך זכות לכלום כאן“.

“בחודשיים הראשונים לשליטתם הם (הלוחמים של אמהרה) בזזו את כל מה שהיה בעיירה – הם גנבו את כל היבול שלנו, הם לקחו את הפרות שלנו. לא היה לנו מה לאכול. הם לקחו את כל מה שאי פעם היה לנו”

חקלאי מכפר דיוויז'ן (Division) בדרום-מערב חבל תיגראי

מן הצד השני, בחודש פברואר האחרון אמנסטי אינטרנשיונל פרסמה דו”ח על הפרות זכויות אדם נרחבות אשר מבוצעות על-ידי לוחמי החזית העממית לשחרור תיגראי מאז יולי 2021. הלוחמים התיגרינים הואשמו באונס ואלימות מינית כנגד נשים ונערות, הרג מכוון של אזרחים, ביזה של מוסדות אזרחיים ועוד. אמנסטי קראה לכוחות לחדול לאלתר מן ההפרות ולפעול כנגד הלוחמים החשודים במעורבות בפשעים מסוג זה. כמו כן, הדו”ח קרא לאיחוד האפריקאי להגביר את מעורבותו במשבר, ולגופים הבינלאומיים הרלוונטיים, דוגמת האו”ם, לשלוח צוותים של מומחים בכדי לחקור לעומק את הפרות זכויות האדם באזור, להשיג צדק לקורבנות ויציבות באתיופיה כולה.

למרות הניסיונות הקדחתניים של הכוחות משני הצדדים להסתיר את הפשעים, הדו”ח של אמנסטי אינטרנשיונל ו-HRW חושפים את ממדי הזוועות. צפו בסרטון סיכום של ממצאי הדו”ח
העמדה לדין של מבצעי הפשעים הינה צעד בדרך לריפוי וצדק לקורבנות

ב-17 בדצמבר 2021 אמנסטי אינטרנשיונל העבירה הצהרה במושב מיוחד של מועצת זכויות האדם של האו”ם על הלחימה באתיופיה. אמנסטי הביעה דאגה עמוקה בנוגע להפרות זכויות האדם החמורות, ומחוסר הנכונות של המדינות החברות באו”ם ליצור מנגנון חקירה בינלאומי אשר יטיל אחריות על מבצעי הפשעים ויבטיח צדק לניצולים ולקורבנות.

אמנסטי אינטרנשיונל הבהירה בפני הנשיאה במושב המיוחד על אתיופיה במועצת האו”ם כי הטלת אחריות על פושעים, העמדתם לדין והענשתם בהתאם למשפט הבינלאומי היא הדרך להשגת צדק לנפגשים ולמשפחות הקורבנות, ולהבטיח הרתעה משמעותית מפני זוועות עתידיות. יצירת מנגנון חקירה בינלאומי משמעותי ועצמאי הינו תפקידה של מועצת זכויות האדם של האו”ם. על הקהילה הבינלאומית לפעול לפי סטנדרט אחיד בתיגראי ובכל סכסוך מזויין בו יש הפרות זכויות אדם.

Ethiopian refugees who fled Tigray – © AFP via Getty Images

בעת סכסוך, כל הצדדים המעורבים מחויבים לפעול ולקיים את המשפט הבינלאומי. אמנסטי אינטרנשיונל תמשיך לעקוב, לדווח ולפעול כנגד הפרות זכויות אדם של כל הצדדים המעורבים – למען הנפגעים והקורבנות באתיופיה, ובמשברים אחרים מסביב לעולם.