זעקת שבר: אמנסטי ישראל עם הסיפור של החטופים בעזה

ביום שבת, ה-7 באוקטובר 2023, כל זכות אדם בסיסית הופרה בצורה שוברת לב. חמאס וקבוצות חמושים פלסטינים נוספות פלשו לשטח ישראל עם שחר וחיללו את קדושת החיים. במתקפת הפתע נהרגו מאות רבות של בני אדם ונחטפו רבים נוספים לרצועת עזה, לרבות ילדים, נשים וזקנים.

נכון להיום (27/11/2023), אושר כי לפחות 1,200 ישראלים ואזרחים זרים שהיו בארץ נרצחו במתקפה הנוראית ב-7 באוקטובר, רובם המכריע היה אזרחים בלתי-מעורבים. בנוסף, לפחות 240 בני אדם נחטפו לרצועת עזה, בניהם 40 ילדים – אשר עשרות מהם שוחררו בעסקת החטופים שהחלה ב-24/11/2023. מספרים אלו צריכים להיות שעון מעורר לממשלות ישראל לאורך השנים ולקואליציה הקיצונית בראשות בנימין נתניהו.

“תראו לנו שיש מישהו שיכול להקשיב לתפילות שלנו”

מורן אלוני, מטה משפחות החטופים והנעדרים

בפרסום מיוחד של האו”ם, קבוצת מומחים מיוחדת גינתה באופן חד משמעי את הפגיעה והאלימות נגד אזרחים בישראל ובעזה. הם הוסיפו כי מעשי התוקפנות של חמאס ב-7 באוקטובר מהווים הפרות בוטות של המשפט הבינלאומי, המשפט ההומניטרי, וכן שיש חשד ממשי לביצוע של פשעי מלחמה ופשעים נגד האנושות – שהם הפשעים החמורים ביותר שבני אדם יכולים לבצע. בעמוד החדש של אמנסטי ישראל, מלחמה וזכויות אדם, תוכלו למצוא הרחבה אודות דיני מלחמה.


אין זה משפט סתמי: במלחמה, אין מנצחים – רק מפסידים. אדם שאיבד את יקיריו, לא יזכה לראות אותם שוב בגלל ש”בצד השני” ימות אדם חף מפשע. למען הקורבנות, אסור לחפש נקמה אלא דרך להבטיח שכל החטופים יוחזרו מרצועת עזה, ושלא יהיו קורבנות בלתי-מעורבים נוספים.

הסיפור מאחורי החטופים

©️ דפנה יושע©️ דפנה יושע

אמנסטי ישראל מדגישה כי לקיחת בני ערובה אסורה לחלוטין על פי המשפט הבינלאומי ומהווה פשע מלחמה. אנו קוראים לתת לצלב האדום גישה מיידית לראות ולטפל בכל החטופים ברצועת עזה. יש איסור גמור על פגיעה בבני הערובה והחובה המשפטית והמוסרית היא לשחררם באופן מיידי.

חטיפה של אזרחים מהווה הפרת זכויות אדם ברמה גבוהה ואכזרית ביותר ופוגעת בין היתר בזכות לביטחון וכבוד האדם, הזכות לא להיות נתון לעינויים, זכות לתנאי מעצר אנושיים, זכות ייצוג משפטי והליך הוגן, זכות לחיי משפחה והזכות לחיים. בעמוד מלחמה וזכויות אדם, תוכלו למצוא הרחבה אודות זכויות חטופים.

“במקום להשתמש בבני ערובה אזרחיים ככלי לצבור נקודות פוליטיות, על חמאס לשחרר אותם מיד וללא תנאים. כמינימום הם צריכים להעניק לפקחים עצמאיים גישה מיידית לבקר את בני הערובה.”

מזכ"לית אמנסטי אינטרנשיונל, אנייס קאלמאר

לעתים קרובות, כמו במקרה הנוכחי, חטיפה של אזרחים משמשת כאסטרטגיה להפצת טרור בתוך החברה. תחושת חוסר הביטחון והפחד שהחטיפה מחוללת אינה פוגעת רק בקרובים של החטופים, אלא משפיעה על החברה כולה; המשפחות והחברים של החטופים חווים עוגמת נפש עצומה וחוסר וודאות אכזרי, לצד תחושת פחד כללית אצל כל החברה.

קרדיט לסרטון: משפחות החטופים והנעדרים

שמונה בני אדם ממשפחת אלוני-קוניו נחטפו ביום שבת ה-7 באוקטובר לרצועת עזה, בהם שלוש ילדות. בסרטון המצורף מורן אלוני מספר את הסיפור של האחיות שלו דני ושרון, אשר נחטפו לרצועת עזה יחד עם הילידים שלהן – יולי, אמה אמיליה ודיויד, ובני זוגן. בתאריך ה-25 בנובמבר, לאחר 49 יום בשבי ברצועת עזה, שוחררו אמיליה ודניאל אלוני.

קרדיט לסרטון: משפחות החטופים והנעדרים

בסרטון מספרת הדס קלדרון על הילדים שלה – סהר וארז אשר נחטפו יחד עם אביהם לרצועת עזה ב-7 באוקטובר. לאחר שבועות ארוכים בו אמא של הדס, כרמלה דן ואחיינית שלה, נויה דן, ילדה על הרצף האוטיסטי, הוגדרו כנעדרות התקבלה ההודעה כי הן נרצחו במתקפת הפתע של חמאס. בתאריך ה-27/11/2023 סהר וארז שוחררו מרצועת עזה בעסקת החטופים. עופר קלדרון, אבא שלהם, נותר בשבי ברצועת עזה.

קרדיט לסרטון: משפחות החטופים והנעדרים

אלי ויוסי שרעבי חטופים ברצועת עזה לאחר שליאן אשתו של אלי, ושתי הבנות שלהם, נויה ויהל, נרצחו ב-7 באוקטובר. אשתו של יוסי והילדים שלהם ניצלו כי לא היה מקום ברכב לחטוף אותם לעזה – אך יוסי נחטף.

אמנסטי ישראל קוראת לשחרור המיידי של החטופים מרצועת עזה!

הצטרפו למשפחת זכויות האדם הגדולה בעולם