גרינוושינג: איחוד האמירויות תארח את ועידת האקלים בצל פגיעה בזכויות אדם

בסוף חודש נובמבר 2023 עתידה להיפתח בדובאי ועידת האקלים ה-28. בצל האכזבות הגדולות מהוועידות הקודמות, עליהן כתבנו בעבר, אמנסטי מודאגת מכך שהוועידה הנוכחית תשמש לגרינוושינג (טיוח ירוק) של הפגיעה החמורה של הממשלה המקומית בזכויות אדם ואזרח, בדגש על זכויות קהילת הלהטבא”ק.

ועידת האקלים ה-28 עתידה לדון באחד הנושאים החשובים ביותר לזכויות אדם בעשורים הבאים – ההשפעה של ההתחממות הגלובלית על הסביבה ובני האדם וההשלכות הסוציו-פוליטיות של משבר האקלים.

באתר הרשמי של האו”ם על ועידת האקלים בדובאי מוצגת המדינה כ-“תומכת באג’נדת האקלים העולמית”, ובהמשך היא מתוארת בתור “מובילה אזורית במגזרי האנרגיה והקיימות”. אמנסטי מודאגת כי הוועידה תהווה כלי לטיוח הפרות זכויות אדם במדינה – כאשר, בזמן שאיחוד האמירויות “תתגאה” בהיותה מדינה מובילה במאבק נגד ההתחממות הגלובלית – היא תמשיך להפר זכויות אדם.

ניגוד עניינים וזכויות הקהילה הגאה

UAE President Sheikh Mohamed bin Zayed al-Nahyan and UN’s climate change executive secretary Simon Stiell, ahead COP27 in Sharm el-Sheikh, Egypt © AFP via Getty Images

בינואר האחרון, בצעד שנוי במחלוקת, מינתה איחוד האמירויות את סולטן אל-ג’אבר להיות הנשיא המיועד של ועידת האקלים. אל-ג’אבר משמש כשר התעשייה והטכנולוגיה של איחוד האמירויות הערביות, אך הוא גם המנכ”ל של חברת הנפט הלאומית של אבו דאבי (ADNOC).

אמנסטי אינטרנשיונל וארגוני חברה אזרחית נוספים הביעו דאגה לגבי מינוי זה, הצביעו על ניגוד העניינים מובהק וקראו לגורמים הרלוונטיים למצוא מחליף ראוי. מכיוון שקריאה זו לא נענתה, אנו חוששים כי הוועידה לא תספק תוצאות קונקרטיות.

במהלך 2022, בניגוד למסקנת האו”ם לפיה מדינות חייבות להתחיל לצמצם את ייצור הנפט, איחוד האמירויות העלתה את התפוקה. על פי נתוני הבנק העולמי, לאיחוד האמירויות יש את אחת מחמשת הרמות הגבוהות ביותר בעולם של פליטת פחמן דו חמצני לנפש.

בנוסף, אנו באמנסטי סבורים כי בהיעדר מרחב אזרחי פתוח לביקורת עצמאית, מרחף סימן שאלה גדול מעל הוועידה ויכולתה ליצור שינוי אמיתי.

The headquarters of UAE’s state oil company in Dubai © AFP / Getty Images

בפרסום מתחילת חודש יוני, אמנסטי העלתה חששות לגבי הרקורד השלילי של איחוד האמירויות בנוגע לזכויות האדם, וסיפקה המלצות לממשלה המקומית בנוגע לצעדים שהיא יכולה לנקוט כדי לתקן הפרות זכויות אדם שמתבצעות במדינה ולקיים את ועידת האקלים בסביבה המכבדת זכויות אדם ואזרח לכולםן.

מאז 2011 ממשלת איחוד האמירויות מרסקת ביד נוקשה את ארגוני החברה האזרחית, לרבות חוקים האוסרים להעביר ביקורת על מקבלי ההחלטות, איסור על הפגנות שלוות וכליאה של עשרות מתנגדי משטר בתנאים קשים. לאורך השנים, אמנסטי תיעדה כי הממשלה הייתה מעורבת באופן ישיר בסכסוכים בלוב ובתימן, ודיכאה את הזכות לפרטיות, זכויות עובדים, זכויות נשים, זכויות של קהילת הלהטבא”ק, ובנוסף המשיכה לקדם הפקה של דלק מאובנים.

Activists from Amnesty International marching, Brussels, Belgium © 2022 SOPA Images

קהילת הלהטבא”ק באיחוד האמירויות מתמודדת עם קשיים נרחבים, לרבות אפליה חוקתית וחברתית מושרשת וארוכת שנים. יחסים חד-מיניים בהסכמה נתונים לעונש מאסר בפועל. בנוסף, יחסים מיניים מחוץ לנישואין, לרבות מיניות הטרוסקסואלית, עשויה להיחשב כעבירת ניאוף או זנות.

איחוד האמירויות ממשיכה להגן, ואף לקדם, חוקים הפוגעים קשות בזכויות הקהילה הגאה. בתחילת 2022 התקבל חוק חדש אשר מתיר עונשי מאסר בגין “עבירות התנהגות”. החוק אשר בכוונה כתוב בצורה מעורפלת ונרחבת מידי קובע כי: “כל מעשה… או דיבור” הנחשב ל”שערורייתי” ו”פוגע בצניעות, מוסר ציבורי, ומסית, מפתה, או הטעיה של גבר או אישה, בכל דרך שהיא, ייחשב לביצוע חטא או עבירה מגונה”.

בספטמבר 2022 הממשלה הוציאה הודעה לכלל בתי הספר ברחבי המדינה “להימנע מדיון על זהות מגדרית, הומוסקסואליות או כל התנהגות אחרת הנחשבת בלתי מקובלת על החברה באיחוד האמירויות” בכיתות הלימוד.

אמנסטי אינטרנשיונל קוראת למדינות העולם לוודא כי לקראת ועידת האקלים, איחוד האמירויות תשחרר אסירים פוליטיים, תבטיח את שלומם של מבקרי משטר, תגן על קהילות מודרות, בהן קהילת הלהטבא”ק, ותקדם אג’נדות אקלימיות בצורה כנה!

הצטרפו לאמנסטי עכשיו!