מופקרות לגורלן: הפרות זכויות אדם של מבקשות מקלט מוונצואלה

בשנים האחרונות מתרחש בוונצואלה משבר סוציו-אקונומי ופוליטי חמור אשר השפיע רבות על מצב זכויות האדם במדינה: היפר-אינפלציה, רעב, עוני, פשע, תמותה גבוהה ועוד הובילו להגירה מאסיבית מן המדינה. יותר משישה מיליון בני אדם ברחו מוונצואלה בשנים האחרונות בגלל הפרות זכויות אדם חמורות. בחודש נובמבר האחרון פרסמנו כתבה אודות המשבר החמור שחווה המדינה הדרום-אמריקאית.

מאז החל גל הפליטים הגדול מוונצואלה, קולומביה ופרו היו המדינות אשר קיבלו את המספר הגדול ביותר של מהגרים; ביחד, שתיהן קלטו למעלה מ-50% מסך הפליטים אשר ברחו מן המדינה. ההערכה היא כי בשטחה של קולומביה נמצאים כ-1.84 מיליון מהגרים מוונצואלה ואילו בפרו 1.29 מיליון. אמנסטי אינטרנשיונל מאמינה כי אזרחי ונצואלה זקוקים להגנה בינלאומית וכי יש להכיר בהם כפליטים.

שנאת זרים ואלימות מגדרית כנגד מבקשות מקלט

דו”ח חדש של אמנסטי אינטרנשיונל, “לא מוגנות”, חושף כי מבקשות מקלט מוונצואלה סובלות מהיעדר הגנה בקולומביה ובפרו בכל הנוגע לשני היבטים מרכזיים: ראשית, נשים רבות אשר הגישו בקשות מקלט לא הוכרו כפליטות והן נותרות ללא מעמד. שנית, הנשים הללו חוות אלימות מבוססת מגדר, שנאת זרים ואפליה קשה כמעט בכל היבטי חייהן, אולם בשל היותן חסרות מעמד, הן לא יכלו להתלונן על כך ברשויות המקומיות.

הממצאים של דו”ח אמנסטי מוכיחים כי האפליה המגדרית והלאומית מוצאת ביטוי כמעט בכל מקום: מנתיבי ההגירה, דרך המרחב הציבורי והמשפחתי ועד לסביבת העבודה ותחומים נוספים. מול האלימות הגוברת אמנסטי אינטרנשיונל קובעת כי קולומביה ופרו אינן עומדות בחובתן להבטיח חיים בטוחים מאלימות ואפליה לפליטות מוונצואלה.

Juan Pablo Cohen – La Opinión ©

“נשים רבות מוונצואלה אשר נפלו קורבן לאלימות מגדרית וחייהן נמצאים בסכנה, מעדיפות לא לדווח מחשש שיגורשו מהמדינה בגלל הסטטוס שלהן. הסדרת מעמדן היא צעד בסיסי כדי שיוכלו לדווח על האלימות שמופעלת נגדן.” 

מרינה נבארו, מנכ"לית אמנסטי אינטרנשיונל פרו

הדו”ח חושף כי מיתוסים על כך שאזרחים זרים גורמים לבעיות ביטחוניות וכלכליות הוסיפו לשנאת הזרים ולדעות הקדומות כנגד מהגרים בקולומביה ובפרו. לפי הנתונים הרשמיים של ממשלת קולומביה, אלימות מגדרית נגד מבקשות מקלט מוונצואלה נמצאת בעלייה מטאורית, כאשר בין השנים 2021-2018, הייתה עלייה של 71% בדיווח על מקרי אלימות בקולומביה; ואילו בין השנים 2021-2019 תועדה עלייה של 31% בפרו.

אמנסטי אינטרנשיונל קוראת לרשויות בקולומביה ובפרו לנקוט באמצעים באופן מיידי בכדי להבטיח שנשים מוונצואלה יוכלו ליהנות מחיים בטוחים, ללא אלימות או אפליה על בסיס מגדר, לאום או כל עילה אחרת במדינות שקלטו אותן. ממשלות קולומביה ופרו צריכות להילחם בסטיגמטיזציה ואפליה של נשים מוונצואלה ולהבטיח כי לכל אישה תהיה גישה להגנה חוקתית אפקטיבית.

כמו כן, אמנסטי קוראת לממשלות להשקיע אמצעים בפיתוח המניעה והטיפול באלימות מבוססת מגדר, ולהבטיח טיפול רפואי מקיף לנשים שורדות אלימות מגדרית. לצורך כתיבת הדו”ח, הצוות של אמנסטי אינטרנשיונל ביקר בשתי ערים בפרו ושלוש ערים בקולומביה, ראיין 63 נשים ונצואליות וערך 45 ראיונות מחקר עם ארגוני חברה אזרחית מקומיים המומחים בנושא.

Roman Camacho/SOPA/LightRocket/Getty ©

אמנסטי אינטרנשיונל עוקבת בדאגה אחר המצב בוונצואלה ומיליוני הפליטים אשר עזבו את המדינה. אנו נמשיך לעקוב, לדווח ולפעול כנגד כל הפרת זכויות אדם, בכל מקום בעולם.

הצטרפו אלינו עכשיו!