צדק תרדוף: חקירה באשמת פשעים נגד האנושות בוונצואלה

בתחילת המאה ה-19 זכתה ונצואלה לעצמאות מספרד הקולוניאלית אך מאז הייתה נתונה למשברים רבים שהתגברו לאורך המאה ה-20. בשנים האחרונות חלה התדרדרות משמעותית נוספת שהובילה למשבר זכויות אדם חמור, היפר-אינפלציה, רעב, פשע ושחיתות שלטונית שגרמו להגירה מאסיבית. אמנסטי אינטרנשיונל מצאה כי קרוב לשישה מיליון בני אדם ברחו מהמדינה הדרום-אמריקאית, כלומר כ-20% מכלל האוכלוסיה. 

משלחת גילוי עובדות של האו”ם (FFM) אשר פעלה במדינה פרסמה דו”ח בו היא קבעה שיש יסוד סביר להאמין שפשעים נגד האנושות בוצעו בוונצואלה כבר מאז 2014. מומחי האו”ם קבעו כי הנשיא ניקולאס מדורו, יחד עם אנשי צבא ושרים בכירים הורו או אפשרו לפשעים חמורים להתקיים. הדו”ח מצא כי בתקופה הנבדקת נמצאו מקרים של הוצאות להורג ללא משפט, היעלמויות בכפייה, מעצרים שרירותיים, עינויים ועוד. בנוסף, החוקרים מצאו כי למערכת המשפט של ונצואלה היה תפקיד משמעותי בהפרות זכויות האדם וכי זו שימשה כחותמת גומי של המשטר במלחמה נגד מתנגדי משטר ופטרה מעונש מפרי זכויות אדם. 

בעשור האחרון, ובמיוחד מאז עלייתו לשלטון של מדורו ב-2013, ישנו משבר זכויות אדם מתמשך בוונצואלה אשר הוביל להפרות זכויות אדם חמורות. בשנת 2018 החל בית הדין הפלילי בהאג בבדיקה ראשונית בחשד לפשעים נגד האנושות שבוצעו תחת ממשלתו של מדורו, ועם הודעתו של התובע של בית הדין הבינלאומי על פתיחת חקירה מלאה, אריקה גווארה-רוסאס, אחראית על יבשת אמריקה באמנסטי אינטרנשיונל אמרה: “בית הדין הפלילי הבינלאומי הכיר סוף סוף בדחיפות של חקירת הפשעים נגד האנושות שארגוני זכויות אדם רבים, כולל אמנסטי אינטרנשיונל, תיעדו והוקיעו במשך שנים בוונצואלה. על משרד התובע לחקור באופן מלא את הזוועות שבוצעו נגד העם בוונצואלה, ולנהל תיקים נגד מי שנושאים באחריות הגדולה ביותר לפשעים נגד האנושות”.

בדו”ח השנתי של אמנסטי אינטרנשיונל על ונצואלה לשנת 2021 תועדו הפרות זכויות אדם קשות ביותר במדינה, בהן שימוש בכוח מופרז על-ידי הרשויות שהוביל להרג מפגינים, דיכוי והפללה של מתנגדי משטר, יצירת דימוי שלילי על מגני זכויות אדם, היעלמויות כפויות ועינויים. אמנסטי אינטרנשיונל עוקבת בדאגה אחר המצב בוונצואלה בשנים האחרונות ופועלת לעזרת הפליטים שברחו מהמדינה, אסירי מצפון במדינה, נפגעי אלימות משטרתית ועוד. 

באמצע נובמבר 2021, פרסמה אמנסטי אינטרנשיונל כתבה רחבת היקף שנועדה לתעד את מצב הפליטים הוונצואליים ברחבי היבשת. מאז 2015 מילוני בני אדם ברחו מוונצואלה בעקבות המשבר הכלכלי והחברתי החמור במדינה – חלקם הצליחו להתיישב מחדש במדינות השכנות, אולם חייהם של רבים נתונים בסכנה ממשית. אמנסטי אינטרנשיונל עוקבת בדאגה אחר הקשחת מדיניות קבלת פליטים בטרינידד וטובגו, פרו וקוראסאו.

כמו כן, אמנסטי מציינת לרעה את נטישת הפליטים הונצואליים ע”י הקהילה הבינלאומית, כאשר זו איננה מספקת את הסיוע הנדרש, ואות הקלון למדינות העולם מובא בדמותם של תינוק וונצואלי בן תשעה חודשים שמת בגבול של בוליביה וצ’ילה, ילד ונער שנורו למוות בקולומביה ופליטים בצפון צ’ילה אשר נמצאים במצב של פגיעות קיצונית.

אמנסטי אינטרנשיונל הגדירה את המדיניות העולמית כלפי פליטי ונצואלה כ-“כישלון בהגנה על אלו שנמלטו מהפרות זכויות אדם“. העידר הכרה רשמי במעמדם כפליטים, נוסף על חוסר מימון הולם לסיוע להתיישבות מחדש, מקשים על חייהם ומעמידים אותם בסכנה ממשית. בממוצע, פליטי ונצואלה מקבלים סיוע של 265 דולר אמריקאי לאדם כתרומות מהקהילה הבינלאומית, בעוד אלו מסוריה מקבלים סיוע ממוצע בסך של 3,150 דולר אמריקאי. מיותר לציין שאף חיים לא שווים יותר מאחרים ועל מדינות העולם לפעול בהתאם לצורך ולעזור לכולם במידה שווה.

אמנסטי אינטרנשיונל קוראת לקהילה הבינלאומית להירתם למציאת פתרון המשבר החמור בוונצואלה, ולתמוך בפליטי המדינה באופן מותאם לממדי האסון ההומניטרי. אנו באמנסטי ישראל נמשיך לעקוב אחר המצב במדינה ונעדכן את התומכים והתומכות שלנו בהתפתחויות.