בלתי נתפס: 24 פעילי זכויות אדם ועיתונאים נרצחו באמריקה הלטינית בתוך חודש אחד

בחודש הראשון של השנה נהרגו לפחות 20 מגיני זכויות אדם וארבעה עיתונאים באמריקה הלטינית. התפלגות ההריגות למדינות מראה כי המקומות אשר נחשבו למסוכנים ביותר למגיני זכויות אדם בשנים קודמות, המשיכו בדיכוי הרצחני גם בחודש ינואר האחרון: 13 פעילי זכויות אדם בקולומביה, 3 בברזיל ו-3 בהונדורס, בעוד שמגינת זכויות אדם אחת ו-4 עיתונאים נהרגו במקסיקו, אשר נחשבת למדינה המסוכנת ביותר ביבשת לעיתונאים.

מתוך 20 מגיני זכויות האדם אשר נהרגו, 18 היו מעורבים בהגנה על זכויות אדם הקשורות לגישה לאדמה ולהגנה על שטחים ואיכות הסביבה. זוהי דוגמה נוספת עד כמה משבר האקלים והמאבק על זכויות אדמה קשורים למאבק למען זכויות אדם. אמנסטי אינטרנשיונל קוראת להקמת ועדת חקירה עצמאית ויסודית באופן מיידי בנוגע לכל אחת מהרציחות. כמו כן, על הממשלות המקומיות לפעול מיידית בכדי לחסל את מדיניות הפטור מעונש (Impunity), שעודנה מקובלת במדינות רבות ביבשת. אריקה גווארה-רוסאס, מנהלת האמריקות באמנסטי, אמרה כי:

הריגת 20 מגיני זכויות אדם ו-4 עיתונאים תוך חודש אחד בלבד מדאיגה ומציירת תמונה מפחידה של מה שהשנה הזאת עשויה לכלול עבור אלה שמתבטאים בעד זכויות האדם באמריקות […] עלינו לבנות עתיד שבו הגנה על זכויות אדם ביבשת לא תהווה סיכון חיים.

Protest in Porto Alegre, Brazil on November 23, 2020 © SILVIO AVILA/AFP via Getty Images
הונדורס

ב-9 בינואר, שני גברים לא מזוהים הרגו את פבלו איזבל הרננדס, מנהיג קהילה ילידית בהונדורס. פבלו היה מגשר חברתי ומגן זכויות אדם וסביבה. לפי קרובי משפחתו, הוא היה נתון לאיומים מרובים על חייו בשל עבודתו, במיוחד ברדיו המקומי, למען זכויות אדם. הוא נהרג ביום ראשון, בדרכו לכנסייה. ב-10 בינואר תהילה רודריגז, שהייתה מגינת זכויות אדם טרנסג’נדרית, נהרגה בטגוסיגאלפה בירת הונדורס, על ידי מתנקשים. היא פעלה להעלאת מודעות לזכויות אדם, בדגש על זכויות לנשים טרנסג’נדריות. ב-22 בינואר דיווח משרד הנציב העליון של האו”ם כי מלווין ג’ובאני מחייה, מגן טריטוריאלי וחבר בקהילה ילידית בהונדורס, נמצא מת עם פצעי ירי מרובים.

קולומביה

בינואר האחרון 13 מגיני זכויות אדם נהרגו בקולומביה, כולם עבדו על זכויות טריטוריאליות וסביבתיות. בנוסף, המכון לחקר הפיתוח והשלום תיעד 13 מעשי טבח באזורים הכפריים של קולומביה, אשר הביאו למותם של 40 בני אדם נוספים. אחת מפעילות זכויות האדם אשר נהרגו בקולומביה היא לוז מרינה ארטאגה אשר פעלה למען זכויות איכרים במחוז מטה שליד הבירה בוגוטה. גופתה נמצאה ב-17 בינואר, לאחר שנעדרה במשך חמישה ימים.

Demonstration against the government in Medellin, Colombia, on May 28, 2021 © JOAQUIN SARMIENTO/AFP via Getty Images

צוות אמנסטי אינטרנשיונל ביקר בביתה בשנת 2019, אז אמרה לוז כי המצב באזור מורכב ומסוכן עקב הזנחה היסטורית מצד המדינה. יחידת המיגון הלאומית העניקה ללוז אמצעי אבטחה מאז אפריל 2019, אך הדבר לא הספיק כדי להציל את חייה. אמנסטי פועלת שנים ארוכות במטרה לשפר את מדיניות מניעת הפגיעה וההגנה על פעילי זכויות אדם בקולומביה, אשר כשלה פעמים רבות, מה שהוביל למותם של פעילות ופעילים רבים ותורמת לסביבה לא בטוחה עבור מגיני זכויות אדם במדינה.

ההגנה על קהילות ילידיות, איכרים וצאצאי אפריקאים בקולומביה אינה יעילה מכיוון שהיא אינה מטפלת ביסודות של האלימות ולעתים קרובות מתרחשת ללא השתתפות של אלו שנמצאים בסיכון. מגיני קהילות ילידוית נמצאים בסיכון תמידי, וחיים תחת איומים, התקפות ורציחות במדינה הנחשבת למסוכנת ביותר בעולם להגנה על זכויות אדם.

אריקה גווארה-רוסאס
Demonstration against the government’s economic policies in Santiago on November 6, 2019 © JAVIER TORRES/AFP via Getty Images
מקסיקו

ב-27 בינואר נהרגה מגינת זכויות האדם אנה לואיסה גרדוניו בקרבת הבירה מקסיקו סיטי. היא נאבקה להשגת צדק על רצח של בתה ונהרגה בעקבות החיפוש אחר האמת. אמנסטי אינטרנשיונל הוכיחה כי מקסיקו היא מדינה מסוכנת ביותר למשפחות המבקשות צדק במקרים של רצח נשים. בנוסף לאנה, 4 עיתונאים נהרגו בחודש ינואר האחרון במקסיקו. אמנסטי אינטרנשיונל מודאגת מאוד מהסביבה האלימה, רווית איומים ותוקפנות פיזית ופסיכולוגית כנגד עיתונאים, אשר מסתיימת פעמים רבות ברציחתם. ממשלת מקסיקו חייבת לנקוט באמצעים קונקרטיים, מהירים ויעילים כדי להבטיח את חייהם ובטיחותם של עיתונאים במקסיקו, כמו גם לחקור את הרציחות הללו.

האזור שלנו נותר המסוכן ביותר עבור מגנים על זכויות אדם ועבור עיתונות עצמאית מכיוון שמגיני זכויות אדם ועיתונאים מאיימים על האינטרסים הפוליטיים והכלכליים של האליטות והמדינות נותרות אדישות ורשלניות מול האלימות שהפעילים חווים. הגיע הזמן לפעול, אחרת עוד בני אדם יאבדו את חייהם, חיים חיוניים לבניית אזור שוויוני וצודק שבו זכויות לבני אדם הן מציאות אמיתית בשטח.

אריקה גווארה-רוסאס
A demonstrator cries during a protest in in Mexico City October 15, 2014 © REUTERS/Edgard Garrido

אמנסטי אינטרנשיונל תמשיך לעקוב, לדווח ולפעול כנגד כל הפרת זכויות אדם באמריקה הלטינית ומסביב לעולם. אנו נמשיך לפעול במטרה להוביל לשינוי עמוק אשר יאפשר לעיתונאים ופעילי זכויות אדם סביבה בטוחה בכדי לבצע את עבודתם.