על סף פיצוץ: הסלמה בין אוקראינה ורוסיה עלולה להוביל למשבר הומניטרי חריף

בחודשים האחרונים כולנו נחשפנו למתיחות הגוברת בין אוקראינה ורוסיה. בסוף חודש ינואר האחרון, ולאחר מחקר ממושך לגבי ההשלכות האפשריות אם סכסכוך מזויין יפרוץ, אמנסטי אינטרנשיונל פרסמה את הממצאים שלה וקבעה כי עימות בגבול יוביל למשבר הומניטרי עם הפרות זכויות אדם חמורות. הסלמה נוספת, קובעת אמנסטי, צפויה להוביל לפגיעה ישירה בחפים מפשע.

המשבר הנוכחי החל בחודשים האחרונים של השנה שעברה, אך שורשיו הם בעצם המשך ישיר של יחסים דיפלומטיים רעועים בשנים האחרונות בין המדינות, שכללו בין היתר את המלחמה בדונבאס והסיפוח החד-צדדי של חצי האי קרים. הסכסוך הנוכחי כבר נתן את אותותיו בתחום זכויות האדם עם עלייה חדה במחירים של מזון וציוד רפואי, בעיקר בצד האוקראיני, והוא פגע בעיקר בשכבות חלשות מבחינה סוציו-אקונומית.

Pro-Russian separatists make arrest in eastern Ukraine, February 2015 © AFP/Getty Images
סכסוכי העבר והפרות זכויות אדם חמורות

בשנים 2015-2014 הסכסוך בין השתיים הפך למלחמה מזויינת באזור דונבאס שבמזרח אוקראינה. אז, מליציות פרו-רוסיות וכוחות לאומניים מקומיים נלחמו כדי לקבוע את עתידה של אוקראינה: פרו-מערבי או פרו-רוסי. הלחימה הובילה להפרת זכויות אדם קשות מצד שני הצדדים – כ-13,000 בני אדם נהרגו ולמעלה ממיליון נעקרו מבתיהם. במהלך השנים, כל צורות ההתנגדות האוקראינית לשלטון באזורים אלו הובילו לדיכוי קשה מצד הבדלנים הרוסים, לרבות מעצרים שרירותיים, היעלמויות בכפייה, כליאה בתנאים לא אנושיים, עינויים של לאומניים אוקראינים ועוד.

הכיבוש של חצי האי קרים גם הוא הוביל להפרות זכויות אדם של אזרחים לא מעורבים. במהלך הכיבוש, שארך כחודש ימים והושלם במרץ 2014, אמנסטי אינטרנשיונל הוציאה קריאה דחופה לכוחות המקומיים לאפשר התערבות דחופה של הקהילה הבינלאומית והצבה של משקיפי הפרות זכויות אדם חיצוניים בכדי למנוע פגיעה באזרחים. בשנים האחרונות מאז הסיפוח, הפרות זכויות אדם ממשיכות להתקיים בחצי האי, לרבות רדיפות דתיות ושל גופי אופוזיציה.

A painting of Vladimir Putin, Russia’s President, writing “Ours” on a wall in the Crimean capital Simferopol, August 2014 © Alexander Aksakov/Getty Images
הכוחות הרוסים, הסכנה מפני משבר פליטים והשפעה כלל-אזורית

בפרסום של אמנסטי אינטרנשיונל אודות הסכנות החריפות עקב הסלמה בגבול, ישנה אזהרה ברורה, בהתבסס על תקדימי העבר, כי הפרות בוטות של החוק הבינלאומי מצד חיילים רוסים יקרו בשנית. ההיסטוריה מוכיחה כי הצבא הרוסי לא בוחל באמצעים – אמנסטי מציינת כי בשנת 2015 מטוסי קרב רוסיים ערכו מספר תקיפות אוויריות על שכונות מגורים בסוריה אשר הובילו להרג של לפחות 200 אזרחים. נוסף על כן, ב-2020 כלי טיס רוסיים ירו על בתי ספר ובתי חולים בסוריה למרות שהאו”ם קבע כי מקומות אלה הם בגדר “איסור מוחלט של תקיפה” בהיותם מרכזי חינוך וסיוע רפואי. אמנסטי מציינת את החשש מפני הסלמה פנימית באוקראינה והקמה של מליציות פרו-רוסיות חדשות במזרח המדינה, אשר יהוו איום על היציבות הלאומית והאזורית. מזכ”לית התנועה, אנייס קלמאר, הוסיפה:

“ההיסטוריה של ההתערבויות הצבאיות של רוסיה – בין אם זה באוקראינה או בסוריה, או המערכה הצבאית בצ’צ’ניה – נגועות כולן בהתעלמות בוטה מהמשפט ההומניטרי הבינלאומי. כוחות רוסיים פתחו בהתקפות חסרות הבחנה, השתמשו בנשק אסור וככל הנראה ירו בכוונה תחילה כדי לפגוע באזרחים – שזה פשע מלחמה”

Russian forces on their way to the Ukrainian front, January 2022 © Anadolu Agency via Getty Image

בסכסוך המזויין הקודם מיליוני בני אדם נאלצו לעזוב את בתיהם והפכו לפליטים. כמו כן, רבים היו קורבנות לחטיפות, עינויים, היעלמויות כפויות, מעצרים שרירותיים והוצאות להורג ללא משפט, שבוצעו מצד שני הצדדים. לפי הממשלה האוקראינית, כמיליון וחצי בני אדם עדיין עקורים מביתם לאחר שנמלטו מהסכסוך בדונבאס ובחצי האי קרים. אמנסטי אינטרנשיונל מזהירה מפני הסלמה נוספת אשר תוביל למשבר פליטים בהיקף עצום שעוד לא נראה כמוהו בגזרה האוקראינית-רוסית ולאסון הומניטרי נרחב. במידה והסכסוך יהפוך למזויין, אמנסטי צופה זרם של מיליוני פליטים שיציפו את המדינות השכנות וישפיעו עמוקות על האזור, והעולם כולו, מבחינה כלכלית, חברתית ופוליטית.

אנו באמנסטי מודאגים גם מהתערבות אקטיבית אפשרית של צדדים נוספים, באופן אשר יפגע במערכת האיזונים והבלמים הגיאופוליטיים של האזור, אשר גם כך סובלים מהטלטלות של השנים האחרונות, ויובילו לעימות כולל – אשר מעמיד את כולנו בסכנה.

אמנסטי אינטרנשיונל תמשיך לעקוב, לדווח ולפעול למען שמירה על זכויות אדם באוקראינה, ברוסיה וכן בעולם כולו.