איקה סרי פרנמנשינגיה, אינדונזיה, 41, מיילדת וגניקולוגית, ג'קרטה ב- 22 באפריל, 2020

אמנסטי ישראל ליועמ”ש: להקים בדחיפות מנגנון פיקוח חיצוני על אופרציית המעקבים – הפיקוח הקיים ע”י לשכתך איננו סביר, הליך קבלת ההחלטות מדאיג

תנועת אמנסטי אינטרנשיונל ישראל פנתה ליועץ המשפטי לממשלה , ד”ר אביחי מנדלבליט, בבקשה דחופה להקים מנגנון עצמאי, חוץ ממשלתי, לפיקוח על ביצוע המעקבים הדיגיטליים אחר אזרחי ישראל במסגרת משבר מגיפת קורונה/קוביד 19. 

במכתב שעליו חתומה מולי מלקאר, מנכ”לית אמנסטי אינטרנשיונל ישראל, היא אף מציעה ליועץ מנדלבליט, שטען כי הדבר תלוי בהתכנסות ועדות הכנסת, כיצד לעשות זאת מבלי שהדבר יהיה תלוי במצב פעילות הוועדות הללו, למשל, מתוקף החלטת ממשלה 3190 על הקמת שולחנות עגולים במשרדי הממשלה לשם הרחבת השיח בין מגזרים שונים. הפנייה נשלחה ללשכת היועץ המשפטי לאחר התכתבות שפתחה בה אמנסטי בשבוע שעבר, עוד עם קבלת החלטת הממשלה על המעקבים, בבקשה להבהרות מלשכתו של מנדלבליט – הבהרות שאכן נשלחו במהרה. עוד מתחילת ההתכתבות אמנסטי ישראל הבהירה כי בשלב זה איננה נוקטת עמדה ביחס לצורך בהפעלת אמצעי מעקב לשם מאבק במגיפה ושמירה על בריאות הציבור. 

עם זאת, גם לאחר קבלת ההבהרות מלשכת מנדלבליט, התנועה מודאגת מאוד מאופן קבלת ההחלטה על ידי עקיפת הרשות המחוקקת, ובפרט מהיעדר הליכי פיקוח אפקטיביים על השימוש בכלי זה החיצוניים לממשלה וזרועותיה השונות.

“ככל שהמעקבים הם עניין דחוף, כך גם הפיקוח האזרחי עליהם”

“חוט השני העובר לאורך תשובתך, הוא שהפיקוח ההדוק שאמור להרגיע את חששותינו יתקיים- ככל שהכנסת טרם קבעה ועדות – מצד הייעוץ המשפטי לממשלה”, כתבה מלקאר ליועץ מנדלבליט. “למצער, זהו הפיקוח היחיד הקיים מיום ה-18.03.2020 בו החלו המעקבים ועד כה. הווה אומר  שגוף הכפוף במידת מה לממשלה, שיזמה את המהלך ודחפה לאישורו המהיר, הוא גם זה המפקח עליו – מטבע הדברים זה לא יכול להיחשב לפיקוח סביר”, הוסיפה. מלקאר הדגישה כי “אם אנו במצב חירום כה בהול שדורש להפעיל אופרציה שכזו בהחלטה חפוזה – ראוי שמצב זה יאפשר גם הקמת אינסטנציה מפקחת חיצונית לממשלה בהקדם ובמנותק מסוגיית הקמת ועדות הכנסת. ככל שהמעקבים הם עניין דחוף, כך גם הפיקוח האזרחי עליהם”. מלקאר הוסיפה במכתבה ליועץ מנדלבליט כי “בשל הרקורד ארוך השנים של ממשלות ישראל בכל הנוגע לזכות לפרטיות ולזכויות האדם בכלל, ישנו בסיס ממשי לחשש כי מצב החירום שנוצר מהמגיפה, עלול להיות מנוצל לרעה … באופן החורג מהתכלית של שמירה על בריאות הציבור”.