אמנסטי ישראל: מבצע רדיפת הפעילים “חוק וסדר” מדאיג; מעצר הפלסטיני ש”העליב שוטרים” – דוגמה אבסורדית לפעילות שרירותית של המשטרה בכוח מופרז באופן קיצוני מול פלסטינים

אמנסטי אינטרנשיונל ישראל מסתייגת בחריפות ממעצר של התושב הפלסטיני בעיירה הפלסטינית ענאתא במבצע של מסתערבי מג”ב, בגין “העלבת שוטרים” בעיר העתיקה. כמו כן, אמנסטי ישראל מתריעה כי זהו מקרי בודד, גם אם אבסורדי במיוחד, מבין מקרים רבים מאוד שבהם המשטרה וזרועותיה פועלות באופן שרירותי ביותר ובכוח מופרז באופן קיצוני מול פלסטינים, בין אם אזרחי ישראל ובין אם אינם. 

במעצר בענתא משטרת ישראל ומג”ב הוציאו לפועל מבצע מסוכן ומורכב בעיירה פלסטינית, במטרה לעצור אדם תושב אלעזיים שביטא מחאה לא-אלימה באמצעות תנועה מגונה – והמקרה תועד, צולם והופץ בציבור. 

המקרה הזה כולו הוא מהות ההגדרה של “שימוש מופרז בכוח”, וספק רב אם הכוח הזה לא הופעל באופן שרירותי דווקא כלפי פלסטיני שאיננו אזרח ישראלי ועולה ממנו ריח עז וחמור של נקמה. אם לא די בכך, המבצע הזה, שכולל מסתערבים וכוחות רבים, יכול היה להסתבך ולהביא לפצועים ולהרוגים, או להצית מחדש סבב אלימות נוסף – וכל זאת בשל תנועה מגונה כלפי שוטרים. 

חוסר האחריות המשווע של המשטרה ומג”ב זועק לשמיים, כשמוקדשים משאבים שכאלה ל”טיפול” בסעיף בלתי סביר בספר החוקים “העלבת עובד ציבור”, שמהותו דיכוי חופש הביטוי ואמנסטי מגדירה אותו כבלתי מקובל בכל העולם. 

האופן האבסורדי שבו נעשה שימוש מופרז, שרירותי ובלתי אחראי, בכוח לדיכוי חופש הביטוי הוא מקומם במיוחד, כשמבינים שבמקום לעשות את עבודתה ולסייע בטיפול במצוקה החמורה בציבור הפלסטיני ובמשבר האמון בין הציבור הזה לרשויות, הוסטו משאבי ציבור להתנכלות קטנונית ואכזרית. 

כאמור, מקרה זה הוא אך אחד מתוך מקרים רבים הדומים מאוד במהותם, גם אם לא באבסורדיות שלהם, להתנהלותה המתמשכת של המשטרה מול הציבור הפלסטיני. מדאיג במיוחד הוא מבצע רדיפת הפעילים והמפגינים אשר המשטרה כינתה “מבצע חוק וסדר” ואף דאגה לציין שנועד “לסגור חשבון”, כלשונה. הפשיטות הליליות האלימות על בתי הפעילים והמפגינים הפלסטינים, שנערכות באופן סלקטיבי, אומרות דרשני. הגיע הזמן לספק הסברים ולהודיע על שינוי דחוף במדיניות המשטרה.