השמש לא זורחת: הפרות זכויות אדם חמורות באתיופיה

בנובמבר 2020 הדרדר הסכסוך באתיופיה לכדי מלחמה, אשר הובילה להפרות זכויות אדם חמורות. לאחר כשנתיים אמנם נחתם הסכם הפסקת אש בין הצבא האתיופי והחזית העממית לשחרור תיגראי. אנו, באמנסטי ישראל, פרסמנו בציון שנה לחתימתו אודות כישלון ההסכם והמשך הפרות זכויות האדם באתיופה.

כעת, אמנסטי אינטרנשיונל מפרסמת אודות הסלמה נוספת באתיופיה: הצבא המקומי, אשר נלחם בחזית העממית, נאשם שביצע מספר רב של הוצאות להורג, בעיקר של אזרחים לא-מעורבים. על פי הפרסום החדש, “חשבנו שהם ילחמו רק נגד הלוחמים”, נטען כי כוחות ההגנה הלאומיים של אתיופיה (ENDF) הוציאו להרוג ללא משפט לפחות 11 אזרחים, בשני מקרים שונים.

ב-8 באוגוסט 2023, אמנסטי אינטרנשיונל תיעדה כי לפחות שישה אזרחים הוצאו להורג על ידי חיילי הצבא הלאומי בעיר בהר דר, בירת מדינת אמהרה בצפון מערב אתיופיה. בחודש אוקטובר 2023, חיילי אתיופים הוציאו להורג שישה בני אדם נוספים בהר דר, כאשר לפחות חמישה מהם זוהו בתור אזרחים לא-לוחמים. כל המוצאים להורג לא זכו לעמוד למשפט.

Tigray People’s Liberation Front fighters near Mekele, Tigray’s capital. June 30, 2021 © AFP via Getty Images

“ממשלת אתיופיה צריכה לפתוח בדחיפות חקירות עצמאיות ואפקטיביות בעקבות הפרות זכויות אדם שבוצעו בהקשר של הסכסוך המזוין המתמשך בבהר דר ובמדינת אמהרה.”

אמנסטי אינטרנשיונל

מאז החל הסכסוך המדמם באמהרה, ישנה פגיעה, ולעיתים גם השבתה כוללת, ברשתות האינטרנט ודרכי תקשורת אחרים. מצב החירום שהפעילה הממשלה פוגע בחופש הביטוי והתקשורת במחוז, לצד הפחד הגובר של מקומיים לדבר על הפרות זכויות האדם, בשל חשש פעולות נקם של הכוחות הפועלים באזור. בכך, מידע רב אודות הזוועות באתיופיה לא מתפרסם על ידי גופי תקשורת מחוץ למדינה.

הטענות המבוססות שמעלה אמנסטי בדו”ח החדש מעלות חשד סביר להפרות חמורות של המשפט ההומניטרי הבינלאומי (IHL), אשר עשויות להסתכם בכדי ביצוע של פשעי מלחמה. אמנסטי מזכירה כי הוצאות להורג ללא משפט מהוות הפרה בוטה של הזכות לחיים, אשר מוגנת על פי חוק זכויות האדם הבינלאומי.

לקריאה מרחיבה על הסיפורים האישיים של חלק מן המוצאים להורג, לחצו כאן.

אנו נמשיך להיאבק למען שמירה והגנה על זכויות אדם ואזרח מסביב לעולם!

הצטרפו למשפחת זכויות האדם הגדולה בעולם!