אמנסטי אינטרנשיונל: צדק לאוקראינה מחייב דין וחשבון על כל פשעי רוסיה מאז 2014

ביום השנה השני לפלישה הרוסית המלאה לאוקראינה, מזכירה תנועת אמנסטי אינטרנשיונל כי מאז הפלישה הרוסית למזרח אוקראינה ב-2014 תועדו מעשי זוועה רבים אשר בוצעו על ידי הכוחות הרוסיים 

דניס קריבושיב, סגן מנהל המחקר למזרח אירופה ומרכז אסיה באמנסטי אינטרנשיונל: “מבצעי פשעי המלחמה תחת החוק הבינלאומי חייבים לתת את הדין, לא משנה כמה זמן יעבור. אין התיישנות על פשעים אלו”

לא יהיה צדק לאוקראינים ללא דין וחשבון מלא לכל הפשעים המבוצעים על ידי רוסיה מאז ההתערבות הצבאית ב-2014, אמרה אמנסטי אינטרנשיונל, ביום השנה השני לפלישה המלאה של רוסיה. מאז כיבוש קרים האוקראינית, תיעדה אמנסטי אינטרנשיונל מעשי זוועה רבים, ובכלל זאת פגיעה מכוונת באזרחים ובתשתיות אזרחיות, היעלמויות כפויות, הוצאות להורג ללא משפט, עינויים, מניעה בלתי חוקית של חופש, העברה כפויה של אזרחים, ופגיעה באסירי מלחמה. 

“בזמן שהמלחמה עדיין מתנהלת, עדויות על כל מעשה זוועה חייבות להישמר ככל האפשר”, אמר דניס קריבושיב, סגן מנהל המחקר למזרח אירופה ומרכז אסיה באמנסטי אינטרנשיונל. “מבצעי פשעי המלחמה תחת החוק הבינלאומי חייבים לתת את הדין, לא משנה כמה זמן יעבור. אין התיישנות על פשעים אלו”.

עשור של קונפליקט צבאי

בפברואר 2014, שלחה רוסיה את כוחותיה לכבוש את קרים האוקראינית, אך לא הודתה מעולם כי כוחותיה הצבאיים פלשו בנוסף למזרח אוקראינה באותה שנה. העדויות שפורסמו על ידי אמנסטי אינטרנשיונל ב-2014, אשר כללו בחינת תמונות לווין ודיווחי עדי ראייה, אישרו כי כך היה, מה שהופך את הקונפליקט הבינלאומי הזה למתמשך על פני עשור.

אזרחים סבלו מהשפעות המלחמה והפרות זכויות אדם לכל רוחבה של אוקראינה, ובייחוד במחוזות דונייצק ולוהנסק, משני צידי החזית. בין 2014 ו-2021, יותר מ-10,000 אזרחים אוקראינים נהרגו או נפצעו, כשהפרות רבות של חוקי המלחמה דווחו בשנת הלחימה הראשונה. מאות אלפי בני אדם נעקרו ממזרח אוקראינה, כאשר קבוצות חמושות הנתמכות על ידי רוסיה הכריזו על דונייצק ולוהנסק כ”רפובליקה עממית”.

מהרגע בו השתלטו קבוצות חמושות בתמיכת-רוסיה, מחוזות דונייצק ולוהנסק סבלו קשות מחטיפות, עינויים, ובמקרים רבים – הרג אזרחים. תושבי סולביינסק סיפרו לאמנסטי אינטרנשיונל כי ב-2014 חטפה קבוצה חמושה כומר מקומי, שניים מבניו, ושני מבקרים בכנסייה, וביקשה 50,000 דולר ככופר. עד שאספה הקהילה המקומית את הכסף, נהרגו חמשת החטופים. זוועות דומות לוו בהשתקה ברוטלית של כל מחאה, אשר כוונה כלפי עיתונאים, אקדמאים, פעילי זכויות אדם ואקטיביסטים אחרים.

חזרתה של קטסטרופת זכויות אדם מוכרת

עם פלישתה המלאה של רוסיה לפני שנתיים – צעד תוקפנות המהווה פשע תחת החוק הבינלאומי – קטסטרופת זכויות האדם, המוכרת באופן טרגי, התפשטה לרוחב כל המדינה. פשעי מלחמה אשר בוצעו על ידי רוסיה במחוז קייב בימים המוקדמים של הפלישה המלאה מוכיחים בבירור דפוס של עינויים והריגות בלתי חוקיות של אזרחים, רובן נראות כהוצאות להורג ללא משפט.

“ראיתי את אולה על האדמה בשלולית של דם… חלק מראשו היה חסר והוא דימם בכבדות מראשו ואוזנו. צרחתי, והחיילים כיוונו את נשקיהם אלי, ואז צעקתי אליהם ‘תירו גם בי’. החיילים הכריחו אותנו לעזוב מייד. לא הורשנו לחזור עד לאחר שהם נסוגו מבוצ’ה. גופתו של אולה נשארה שם, ברחוב”, אמרה איירינה, נזכרת בהריגתו של בעלה על ידי כוחות רוסיים במרץ 2022.

[*השמות שונו לשם הגנה על זהות המקורות]

“עלינו להבטיח כי כל האחראים על פשעי המלחמה תחת החוק הבינלאומי יובאו לדין צדק במשפטים הוגנים. ישנה חשיבות עצומה כי אזרחי אוקראינה יזכו לאמת, צדק ופיצויים על ההשפעה ההרסנית שהיתה, וממשיכה להיות, למלחמה זו במשך עשר השנים האחרונות על האנשים, האדמה, התשתיות והכלכלה של אוקראינה”, אמר דניס קריבושיב.