בלתי נתפס: עשרות בני אדם בסכנת חיים חמורה בשל השתייכותם לקהילה הגאה בתימן

במהלך החודשים האחרונים, כמעט כולנו הכרנו את כוחות החותי’ם אשר שולטים דה-פקטו ברוב שיטחה של תימן. אנו, באמנסטי ישראל, פרסמנו לפני כשנתיים על הפרות זכויות האדם החמורות שמבצעים שני הצדדים הלוחמים במלחמת האזרחים בתימן, בכתבה לא לשכוח אותם.

לצערנו, בשבועות האחרונים, הרשויות החות’יות הגבירו את הדיכוי והרדיפה של קהילת הלהטבא”ק במדינה. בפרסום חדש של אמנסטי אינטרנשיונל, התבשרנו כי שני בתי משפט אשר מנוהלים ע”י החות’ים גזרו עונש מוות או מאסרים ממושכים על כ-40 אנשים אשר “הואשמו” בהתנהגות חד-מינית.

“הרשויות החות’יות חייבות לבטל לאלתר את עונשי המוות ולבטל את כל האישומים הקשורים לנטייה, זהות או ביטויי מיני.”.

אמנסטי אינטרנשיונל

ב-23 בינואר, בית משפט בצפון תימן גזר עונש מוות על תשעה אנשים, בעוד ש-23 אחרים נידונו לעונשי מאסר אשר נעו בין שישה חודשים ל-10 שנים מאחורי סורג ובריח. האשמות הרשמיות של בית המשפט היו “הומוסקסואליות”, “הפצת חוסר מוסריות”, ו-“מעשים לא מוסריים”. ב-1 בפברואר, בית משפט בדרום תימן גזר עונשי מוות על 13 בני אדם, ועל עוד שלושה אנשים הלקאות באשמת “הפצת הומוסקסואליות”.

מעבדת הראיות של אמנסטי בתימן

מעבדת הראיות בזמן משבר של אמנסטי אינטרנשיונל ניתחה שלושה סרטונים מהרשתות החברתיות, אשר פורסמו ב-24 וב-25 בינואר 2024, ובהם נראים שני אנשים מולקים בפומבי על ידי אדם במדי אבטחה בתימן. על פי החשד, ההלקאה הייתה בנוכחות של פקיד חות’י. אמנסטי אינטרנשיונל מתנגדת באופן חד משמעי להלקאות ציבורית מכיוון שהן עונש אכזרי ובלתי אנושי, המפר את האיסור על עינויים במשפט הבינלאומי.

אמנסטי אינטרנשיונל קוראת לרשויות החות’יות לשחרר באופן מיידי וללא תנאים את כל אלו אשר הואשמו בעבירות שרירותיות על דיני מוסר. אנו מצפים מהחות’ים, כרשות דה-פקטו בתימן, לעמוד בהתחייבותה, על פי האמנה הבינלאומית, להגן על זכויות אזרחיות ופוליטיות, ולבטל מיידית את החקיקה המפלילה את קהילת הלהטבא”ק במדינה.

“זה מזעזע ובלתי מתקבל על הדעת שמערכת המשפט הנשלטת על ידי החות’ים ממשיכה להפר זכויות אדם בצורה כה חמורה, על ידי התערבות בחייהם הפרטיים של אנשים והעמדה לדין של אנשים על סמך נטייתם המינית וזהותם המגדרית”.

גרציה קרצ'יה, סגנית המנהלת האזורית שלא אמנסטי אינטרנשיונל למזרח התיכון וצפון אפריקה

אנו נמשיך להיאבק למען שמירה והגנה על זכויות אדם ואזרח מסביב לעולם!

הצטרפו למשפחת זכויות האדם הגדולה בעולם!