אופטימיות זהירה: שחרור של אקטיביסטים במהלך 2023

לאורך השנים, אחת מאבני היסוד בעבודה של אמנסטי אינטרנשיונל הייתה הפעילות למען שחרורם של אקטיביסטים אשר נכלאו באופן לא צודק מסביב לעולם. השנה, היינו עדים ל-17 סיפורים מרגשים בהם אסירי מצפון ופעילי זכויות אדם שוחררו ממעצרים שרירותיים.

במהלך השנה שעברה, מספר רב של פעילים ופעילות למען זכויות אדם שחוררו לאחר שנכלאו שלא בצדק. הצלחות כאלו ואחרות לא היו קורות אילולא היינו מאמינים בצדקת הדרך שלנו למען עולם שוויוני ופועלים ליצירת צדק.

“למרות שזכויות אדם נפגעו קשות במדינות רבות ברחבי העולם, התומכים והפעילים של אמנסטי אינטרנשיונל הראו ששינוי תמיד אפשרי”

אמנסטי אינטרנשיונל

עיתונאי ניסה להשתתף במחאה נגד השלטון בקונגו – נכלא, ושוחרר

בשנים האחרונות חזר לפעול ארגון המורדים M23 ברפובליקה הדמוקרטית של קונגו, בעיקר בגבול עם השכנה המזרחית רואנדה, באזור אגם קיבו המחולק בין שתי המדינות. קבוצת המורדים שנוסדה לפני למעלה מעשור מזוהה עם בני שבט הטוטסי במדינה.

בספטמבר 2022 אליאס ביזימונגו, עיתונאי ופעיל בארגון LUCHA למען צדק חברתי באזור, נעצר ע”י הרשויות המקומיות בדרכו למחאה נגד התמיכה שממשלת רואנדה הביעה במורדים של ארגון M23. אליאס נעצר באשמת “השתתפות בתנועת התקוממות” ולא ניתנה לו גישה לעורך דין. הוא הוחזק במעצר למשך כמעט שנה. אמנסטי אינטרנשיונל הכריזה על אליאס כאסיר מצפון ופעלה רבות למען שחרורו.

ביוני 2023, לאחר מאבק ממושך למען שחררו, בית משפט אזרחי קבע כי אליאס זכאי והוא שוחרר לחופשי.

לאחר ארבע שנים במעצר, זכה עורך הדין לחנינה במצרים

בספטמבר 2019 מוחמד אל-באקר, עורך דין מצרי לשוויון חברתי וזכויות אדם, הגיע למשרד התביעה העליונה לביטחון המדינה (SSSP) במצרים כדי לייצג אקטיביסט אחר. בהפתעה גמורה, אל-באקר נעצר על ידי הרשויות בטענה שהפיץ “חדשות כזב” (Fake News).

ב-20 בדצמבר 2021, לאחר למעלה משנתיים בהם שהה במעצר, נגזרו עליו ארבע שנות מאסר והוא הוכנס ל”רשימת הטרור” של מצרים למשך חמש שנים. מעצרו הגיע על רקע דיכוי מתמשך במצרים של מגיני זכויות אדם בשנים האחרונות.

במהלך השנים, אמנסטי אינטרנשיונל פעלה למען שחררו והציגה את סיפורו בפרויקט “Write for Rights” בשנת 2022 אשר הוביל למאות אלפי קריאות לשחררו המיידי. ביולי 2023, אל-באקר זכה לחנינה נשיאותית ויצא לחופשי.

מחנך לילדות באפגניסטן שוחרר ממעצר באפגניסטן

מתיולה וסה, מחנך אפגני של ילדות ונערות, נכלא לשבעה חודשים על ידי הטליבאן עקב האיסור של השלטון לקדם ולחנך נשים בלימוד תיכוני. וסה נעצר באופן שרירותי על ידי מינהלת המודיעין הכללית של הטליבאן (GDI) ב-27 במרץ 2023 והואשם ב”פעילות בלתי חוקית”. משפחתו ועורך דינו לא הורשו לבקר אותו. ב-26 באוקטובר, לאחר עבודה מאומצת של אמנסטי אינטרנשיונל וארגונים נוספים, וסה שוחרר ממעצר.

“אנו אסירי תודה לאמנסטי אינטרנשיונל ול-10 מיליון חבריה אשר עמדו לצידנו. הסולידריות, התמיכה וההסברה של אמנסטי וחבריה הניעו אותנו להילחם למען שחרורו של וסה ואנחנו כל כך אסירי תודה על תמיכתם. אמנם אנחנו עדיין זועמים על פסק הדין של בית המשפט של הטליבאן ושבעת חודשי החופש שאיבד מתיולה, אבל אנחנו נמשיך בתמיכה שלנו בזכותן של בנות לחינוך באפגניסטן.”

אחיו של מתיולה, אטאוללה וסה

אמנסטי ישראל פועלת מסביב לעולם בכדי להגן על פעילי זכויות אדם, וקוראת לכלל המגינות לשמור על זכויותיהם. נמשיך לעקוב, לפעול ולעדכן!

הצטרפו למשפחת זכויות האדם הגדולה בעולם!