אמנסטי אינטרנשיונל ישראל: “חוק האח הגדול” הוא כלי לדיכוי ולאפרטהייד

בעקבות האישור הראשוני של הצעת החוק המוכרת כ”חוק האח הגדול” בוועדת השרים לענייני חקיקה, שתאשר למשטרה להשתמש בטכנולוגיה לזיהוי פנים לצרכי מעקב המוני במרחב הציבורי הישראלי, באמנסטי אינטרנשיונל ישראל מזהירים כי הצעת החוק המדוברת היא מסוכנת, בעלת פוטנציאל מפלה ומהווה איום על זכויות האדם. ועדת השרים לענייני חקיקה אישרה היום את הצעת החוק, עליה חתומים במשותף שר המשפטים יריב לוין והשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, בישיבה מיוחדת שהתקיימה היום בזמן פגרת הכנסת.

לפי הדיווחים השונים בתקשורת ומטיוטת הצעת החוק שצוות אמנסטי ישראל קרא, עולה שהחוק, אם יאושר, יאפשר למשטרה להציב מצלמות עם טכנולוגיה לזיהוי פנים במרחב הציבורי ברחבי ישראל ולהשתמש במידע שיאספו המצלמות לצורך חקירות פליליות. לפי טיוטת ההצעה הצבת המצלמות נועדה “למניעה, לסיכול או לגילוי של עבירות מסוג פשע חמור; לאיתור נעדרים; ולאכיפת איסורי כניסה או צווי הרחקה ממקום ציבורי”.

דובר אמנסטי אינטרנשיונל ישראל, גיל נוה, אמר: “הצעת החוק מהווה ניסיון מסוכן של הממשלה להרחיב את הארכיטקטורה הקיימת של מעקב המוני בלתי חוקי בישראל. המחקר של אמנסטי הצביע אך באחרונה על האופן שבו ישראל משתמשת בטכנולוגיות מעקב המוניות בירושלים המזרחית הכבושה ובחברון, כדי להעמיק ולבסס את מערכת האפרטהייד שהיא מפעילה נגד הפלסטינים. החקיקה המדוברת מוצגת כאילו מדובר בחלק מהניסיון להיאבק במשבר הפשיעה החמור והקטלני בקרב הפלסטינים אזרחי ישראל, כשבמציאות זהו רק כלי שנועד לדיכוי ולאפליה, ולא לפתרון המשבר המדמם שגבה כבר את חייהם של יותר מ-170 בני אדם מתחילת השנה”.

“בכל רחבי העולם מערכות לזיהוי פנים משומשות כדי לדכא מחאות וכדי לשלוט ולהטריד קבוצות מוחלשות ומיעוטים אתניים וגזעיים, תוך הפרת שורה ארוכה של זכויות אדם, לרבות הזכויות לחופש התנועה, לפרטיות, לחופש להתאגדות בלתי אלימה ולחופש מאפליה. חובה להפיל מיידית את הצעת החוק, שאינה מכילה כל מנגנון פיקוח ראוי לשמו, אם בכלל”, הוסיף נוה.