ראש המוסד לשעבר צודק – מזמינים את הציבור ללמוד מה זה אפרטהייד, ואיך הוא מופעל ע”י ישראל בשטחי הכיבוש

מאמנסטי אינטרנשיונל ישראל נמסר בעקבות הראיון של ראש המוסד לשעבר תמיר פרדו ל-AP שבו הכיר פומבית בקיומו של משטר אפרטהייד ישראלי בשטחים הפלסטיניים הכבושים: 

“ראש המוסד לשעבר תמיר פרדו מדייק בקביעתו שישראל מקיימת משטר אפרטהייד בשטחים. נודה על האמת: זה לא משפט שבא לנו בטבעיות, או שבסניף הישראלי של אמנסטי אי פעם דמיינו, מי מאיתנו, שנכתוב את המשפט הזה”, אמר דובר אמנסטי ישראל, גיל נוה. 

“האמת היא שהתגובה הטבעית והראשונית שלנו היא ‘איפה היית כל הזמן הזה?’, אבל זה לא מה שחשוב”, הוסיף נוה. “העיקר הוא שתמיר פרדו מבין כעת ואומר בקול את מה שהרבה ישראלים וישראליות לא הצליחו לראות עד עכשיו, בעיקר כי ממש קשה לנו להודות בזה. ולחלק מהישראלים והישראליות עדיין קשה מאוד לראות את זה, או להכיר בזה. כי זה נורא ואיום להבין שהמציאות בשטחים היא מציאות של אפרטהייד, וזה נורא ואיום להבין שהנה, עוד רגע האפרטהייד הזה הולך לפגוע בכולנו, כי אין אפרטהייד נגד קבוצה אחת, פלסטינים, בלי השלכות על קבוצות אחרות – נשים, פלסטינים אזרחי ישראל, להט”ב, פליטים, יוצאי אתיופיה, ומהר מאוד אחרי, כנראה גם סתם חילונים”.  

“נגלה את האמת: גם לנו, הישראלים והישראליות באמנסטי קשה מאוד עם זה. אבל זו המציאות”, אמר דובר אמנסטי בישראל. “מה שחשוב עכשיו הוא לעבוד ביחד כדי לעצור את ממשלת בן גביר, סמוטריץ’, סטרוק, רוטמן, אבי מעוז ויריב לוין, ואת האסון שהיא מביאה על כולנו, כי ההפיכה המשפטית תשרת לא רק את נתניהו בהתחמקותו מהדין, אלא גם ובעיקר אותם – את תומכי העליונות היהודית. הציבור הישראלי יכול, צריך וחייב לעצור את האפרטהייד שפוגע בכולנו”.


“אם אפילו ראש המוסד לשעבר מכיר באפרטהייד הישראלי בשטחים הפלסטיניים הכבושים, כנראה יש בעיה רצינית באמת. כנראה כדאי להכיר בקיומו של הכיבוש ושל הנזק שהוא גורם לישראל, לא רק לפלסטינים. אנחנו מצביעים על הבעיה הזו הרבה זמן וקראו לנו בכל מיני שמות, שמי היה מאמין, ככל הנראה הם לא נכונים. אפילו רוצים להשתיק אותנו”, סיכם נוה. 

“אחד הקשיים הגדולים של הציבור בישראל, כולל אנשי התקשורת והאקדמיה, הוא להבין מדוע בכלל מדברים על המילה ‘אפרטהייד’ בהקשר הישראלי. הרי זה לא דרום אפריקה פה, לא? אנחנו מזמינים את מי שרוציםות להבין עוד על מה מדובר, וחוששיםות בצדק מהעתיד לבוא, להכיר את הנושא באתר האינטרנט שלנו, ברשתות החברתיות, או לפנות ישירות אלינו עם שאלות ובקשות למידע”. 

אחת הדוגמאות הבולטות למדיניות האפרטהייד בשטחים היא חלוקת המים בגדה המערבית, כשהישראלי הממוצע צורך כמעט פי שניים מים מהפלסטיני הממוצע, כי ישראל אוסרת על בנייה של מתקני מים חדשים, אוטמת בורות מים וחוסמת גישה למעיינות טבעיים. אפילו איסוף מי גשם נמנע מהפלסטינים, בזמן שישראל הפכה למעצמת התפלה עולמית, ובהתנחלויות מחוברים לתשתיות המים הישראליות.