חיילים אריתראים ביצעו פשעי מלחמה לאחר הסכם הפסקת האש בחבל תיגראי באתיופיה

  • למרות החתימה הסכם הפסקת האש ועצירת מעשי האיבה, מעשי הזוועה נגד אזרחי חבל תיגראי נמשכו 
  • כוחות צבאיים של אריתריאה (EDF) הוציאו להורג ללא משפט אזרחים ושיעבדו מינית נשים במשך חודשים לאחר שנחתם ההסכם
  • על מועצת זכויות האדם של האו”ם לחדש את המנדט של ועדת המומחים לזכויות אדם באתיופיה כדי לשמר את העדויות לפשעים תחת החוק הבינלאומי ולתמוך במאמצים העתידיים להטיל אחריות על מבצעיהם

כוחות צבאיים של אריתריאה (The Eritrean Defense Forces להלן EDF) ביצעו פשעי מלחמה וככל הנראה גם פשעים נגד האנושות בחבל תיגראי, מיד לפני ואחרי חתימת הסכם הפסקת האש ועצירת מעשי האיבה בין הממשלה הפדרלית של אתיופיה לבין החזית העממית לשחרור תיגראי  (TPLF) בחודש נובמבר 2022. כך קובע אמנסטי אינטרנשיונל בדו”ח חדש שפורסם הלילה (ג’). 

הדו”ח “היום או מחר, חובה להביא אותם למשפט צדק – מעשי אונס, שיעבוד מיני, הוצאות להורג ללא משפט ומעשי ביזה על ידי כוחות אריתראיים בתיגראי”, מתעד את האופן שבו חיילי ה-EDF, בני בריתה של הממשלה הפדרלית האתיופית, אחראים למקרים רבים מספור כאלו. צוותי אמנסטי אינטרנשיונל ראיינו עדים ועדות, שורדות ושורדים ובני משפחותיהם, שהעידו על הוצאה להורג ללא משפט של לפחות 20 אזרחים, רובם גברים, על ידי חיילי EDF במחוז מרים שוויטו בין 25 באוקטובר ל-1 בנובמבר 2022. בנוסף, עובד סוציאלי שתיעד את ההוצאות להורג ללא משפט במחוז הגיש רשימת שמות של לפחות 100 בני אדם שנטען שהוצאו להורג ללא משפט בפרק הזמן הזה, אם כי באמנסטי לא הצליחו לאמת באופן עצמאי את כל המקרים הללו מרחוק. במשך קרוב לשלושה חודשים אחרי חתימת הסכם הפסקת האש, חיילי ה-EDF אנסו ושיעבדו מינית נשים, והוציאו להורג ללא משפט לפחות 24 בני אדם, במחוז קוקוב ציבא. 

“למרות החתימה על הסכם הפסקת האש, מעשי הזוועה נגד אזרחים בתיגראי נמשכו, כשחיילים אריתריאים ביצעו מעשי זוועה מחרידים בנשים, לרבות אונס קבוצתי ושיעבוד מיני, בשעה שגברים אזרחים הוצאו להורג ללא משפט”, אמר טיגר צ’אגוטה, מנהל אזור מזרח ודרום אפריקה באמנסטי אינטרנשיונל. באמנסטי הדגישו כי בשעה שמעשי הזוועה הללו התחשו, הסכסוך בצפון אתיופיה לרבות חבל תיגראי, היה סכסוך מקומי מזויין תחת סמכות של החוק ההומניטרי הבינלאומי, אשר בין היתר נועד להגן על אזרחים ולוחמים שהניחו את נשקם והפסיקו להשתתף בלחימה. ההפרות החמורות המתועדות בדו”ח מגיעות לכדי פשעי מלחמה ועלולות להגיע לכדי פשעים נגד האנושות. 

שורדות ושורדים של אלימות מינית ועדי ראייה למקרי ההרג סיפרו לאמנסטי אינטרנשיונל שהם זיהו את מבצעי הפשעים גם על פי המדים שלבשו, אבל בעיקר על בסיס העובדה ששוחחו ביניהם בדיאלקט טיגריניה וסוג השאלות ששאלו אותם במהלך החקירות. שני המחוזות קוקוב ציבא ומרים שוויטו הם סמוכים לגבול עם אריתריאה, והשורדות והשורדים סיפרו שיכלו לזהות בקלות את החיילים האריתראים. 

אונס ושיעבוד מיני של נשים

באמנסטי אינטרנשיונל ראיינו 11 ניצולות אונס ושיעבוד מינית במחוז קוקוב ציבא, שם יותר מ-40 נשים סיפרו לארגון מקומי מהחברה האזרחית שנאנסו ושועבדו מינית בתקופה שלאחר החתימה על הסכם הפסקת האש. חלק מהנשים נאנסו בתוך מחנה צבאי של EDF, אחרות בבתיהן שלהן או בבתים שנכבשו על ידי הצבא האריתראי.

אנשי אמנסטי אינטרנשיונל ראיינו ארבעה ניצולות אלימות מינית שהוחזקו במחנה ה-EDF במחוז קוקוב ציבא במשך כמעט שלושה חודשים ועברו אונס ושועבדו מינית.

פאנטה*, אחת הניצולות, סיפרה לאמנסטי אינטרנשיונל כי חמישה חיילי EDF אנסו אותה אונס קבוצתי מתמשך, במשך שלושה ימים רצופים מ-1 עד 3 בנובמבר 2022. היא הוחזקה בבית שכבש ה-EDF, לפני שהועברה למחנה הצבאי שלהם, שם היא הוחזקה בשבי עם 14 נשים נוספות.

פאנטה אמרה: “הם המשיכו לאנוס אותי בתורות במשך כל שלושת החודשים. הם לא עזבו אותי במשך כל שלושת החודשים. כשאחד מהם הניח לי, השני בא. האם יש משהו ש-EDF לא עשו? היינו נעולות [בתוך המחנה] מהיום שבו [EDF] לקחו אותנו למחנה. לא יכולנו לצאת ולקבל טיפול רפואי. לא יכולנו לבקר את המשפחה שלנו. היו הרבה נשים עצורות איתי”.

על פי עדויות של ניצולים, עובד סוציאלי מקוקוב ציבא ופקידי ממשל זמניים מקומיים, חיילי EDF החזיקו את הנשים במחנה בחשד שבני זוגן, בניהן או קרובי משפחתן היו חברים בכוחות התיגראיים.

בזאווית*, בת 37, אם לשניים, נלקחה בכוח ליער סמוך על ידי חיילי EDF לאחר שנכנסו למחוז קוקוב ציבא ב-2 בנובמבר 2022. היא נאנסה על ידי שלושה חיילי EDF והוחזקה בשבי בביתה במשך כמעט שלושה חודשים. “הם אמרו לי, ‘אם את צועקת או לא, אף אחד לא יבוא להציל אותך’. ואז הם אנסו אותי במשך כשלושה חודשים מאז. הם התחלפו בתורות, ממש כמו שומרים בשער”, אמרה לאמנסטי אינטרנשיונל.

מענה רפואי חיוני לאחר אלימות מינית חייב להתבצע תוך 72 שעות, כדי לספק הגנה מפני מחלות ושאר זיהומים המועברים במגע מיני, וכן למניעת  הריון. אף על פי שסבלו פציעות רבות, ניצולות האונס והעבדות המינית שרואיינו לדו”ח זה לא קיבלו טיפול רפואי לאחר האלימות המינית, או כל טיפול רפואי מקיף. רובן קיבלו טיפול רפואי רק לאחר שחיילי EDF עזבו את קוקוב ציבא ב-19 בינואר 2023.

יחד עם התיעוד של אמנסטי אינטרנשיונל מהעבר, מקרי האונס והעבדות המינית שתועדו בקוקוב ציבא עלולים להיחשב כחלק ממתקפה נרחבת או שיטתית המכוונת נגד האוכלוסייה האזרחית, ועלולים להגיע לכדי פשעים נגד האנושות.

הוצאה להורג ללא משפט של אזרחים וביזה

חיילים אריתריאים שהוצבו במחוזות מרים שוויטו וקוקוב ציבא הרגו אזרחים באופן מכוון, בעיקר גברים, תוך שערכו חיפושים מבית לבית, לכאורה במרדף אחר אנשי כוחות תיגראי ותומכיהם. ראיונות רבים תמכו בטענות כי קורבנות ההוצאות להורג ללא למשפט היו אזרחים. בהתחשב בעובדה שהמעשים הללו בוצעו בסכסוך מזוין לא בינלאומי, הוצאות להורג כאלה מסתכמות בפשע מלחמה של רצח.

הכומר מהרטב* הסתתר עם אשתו, ילדיו ותושבים אחרים בכנסיית סנט מייקל שבמחוז קוקוב ציבא ב-2 בנובמבר 2022, כאשר חיילי EDF הסתערו על הבניין בחיפוש אחר כוחות תיגראיים. החיילים אילצו את כולם לשכב על הארץ והיכו אותם תוך חקירת זהותם.

הכומר מהרטב* אמר שכומר בן 70 נורה למוות על ידי ה-EDF במהלך התקיפה בכנסייה. ימאנה בן ה-58, שהיה באותו חדר עם הקורבן, והיה עד לתקרית, תיאר את ההרג בפני אמנסטי אינטרנשיונל: “אני לא יודע מה הכומר אמר לאחד החיילים, אבל הוא ירה בזקן בחזהו ממרחק אפס. ואז הוא [חייל EDF] בא אלינו ואמר, ‘אם מישהו ינסה להזיז את הגופה או לקבור אותו, כולכם תמותו'”.

רוב הניצולים, העדים ובני משפחתם של הקורבנות שהתראיינו לאמנסטי אינטרנשיונל, 49 במספר, אמרו שחיילים אריתריאיים גם בזזו את רכושם ואת המקנה שלהם. רבים נאלצו להיות תלויים בבני משפחה לצורך מחסה ומזון, בעוד שחלקם הגיעו לכדי קיבוץ נדבות כדי לשרוד.

חקירות אפקטיביות של הפרות זכויות אדם הן קריטיות

מאז פרוץ הסכסוך המזוין באזור תיגראי בנובמבר 2020, אמנסטי אינטרנשיונל תיעד פשעים על פי החוק הבינלאומי והפרות אחרות של זכויות אדם על ידי כל הצדדים לסכסוך, לרבות כוחות אריתריאה.

על אריתריאה ועל אתיופיה חלה החובה לחקור ביעילות, ואם יש מספיק ראיות, להעמיד לדין פשעים על פי החוק הבינלאומי, לרבות פשעי מלחמה לכאורה ופשעים נגד האנושות לכאורה. הדבר חייב להיעשות בהתאם לסטנדרטים הבינלאומיים בדבר הזכות להליך הוגן וללא שימוש בעונש מוות.

אמנסטי אינטרנשיונל קורא לחדש את המנדט של הוועדה הבינלאומית של מומחי זכויות אדם לאתיופיה (ICHREE) במהלך המושב ה-54 של מועצת זכויות האדם של האו”ם, שמתחיל ב-11 בספטמבר 2023. אמנסטי אינטרנשיונל קורא גם לוועדה האפריקאית לזכויות אדם וזכויות עמים לבטל את החלטתה לסיים את המנדט של ועדת החקירה על המצב באזור תיגראי שברפובליקה הפדרלית של אתיופיה, שהוקמה במאי 2021. ביוני 2023, המנדט של הוועדה הופסק בטרם הוועדה הוציאה דו”ח סופי של החקירה.

“על רקע הפרות והפרות חמורות של זכויות אדם מתמשכות, והסיכויים העגומים לאחריות מקומית, אמנסטי אינטרנשיונל קורא לחדש את המנדט של הוועדה הבינלאומית של מומחי זכויות אדם לאתיופיה ולתמוך בו באופן מלא. הוועדה האפריקאית צריכה גם להחזיר את המנדט של ועדת החקירה ולהבטיח שהיא תסתיים בדו”ח של ממצאיה והמלצותיה”, אמר טיגר צ’אגוטה.

רקע כללי
אנשי אמנסטי אינטרנשיונל ערכו 49 ראיונות מרחוק, בטלפון, בין 17 במאי ל-10 ביוני 2023, במחוזות מרים שוויטו וקוקוב ציבא. עדויות של ניצולים ועדים אושרו באמצעות תמונות לוויין ומידע נוסף של עובדים סוציאליים, צוותים רפואיים שטיפלו בקורבנות ובניצולים, פקידי ממשל מקומיים וארגוני חברה אזרחית.

מחוז קוקוב ציבא נמצא באזור ג’נטה אפשום וורדה, באזור המזרחי של תיגראי, בסמוך לגבול אתיופיה-אריתריאה. ההפרות בקוקוב ציבא החלו יום לפני החתימה על הסכם הפסקת האש. מעשי האלימות המינית שבוצעו על ידי ה-EDF נגד נשים נמשכו במשך כמעט שלושה חודשים עד 19 בינואר 2023. מרים שויטו הוא מחוז הממוקם באזור המרכזי של תיגראי, ליד העיר ההיסטורית אדווה. הפרות שתועדו במרים שוויטו התרחשו בין 25 באוקטובר 2022 ל-1 בנובמבר 2022 בזמן שהמשא ומתן בין ממשלת אתיופיה ל-TPLF התנהל.

אמנסטי אינטרנשיונל שיתף את ממצאי החקירה הראשוניים עם הממשלה הפדרלית האתיופית וממשלת אריתריאה ב-17 באוגוסט 2023. נכון למועד כתיבת שורות אלה, הארגון לא קיבל תגובה.

*השמות שונו כדי להגן על זהות המרואיינים.

צילום: Eduardo Soteras by Getty Images