תמונת מראה: אלימות משטרתית מסביב לעולם גורמת להפרות זכויות אדם

אלימות משטרתית הינה הפעלת כוח מופרז, בלתי-מידתי, ומכוון מצד כוחות המשטרה כלפי יחידים או קבוצות. לעיתים רבות, אלימות מצד השלטון, בחסות כוחות אכיפת חוק, מבוצעת על רקע גזעי, מעמדי או מגדרי, או על מנת להשתיק ביקורת כלפי השילטון.

לארוך השנים, אמנסטי אינטרנשיונל תיעדה פעמים רבות בהן אלימות משטרתית הובילה להרג, עינויים או שימוש חסר הבחנה בכוח מפורז, מה שהוביל לפגיעה חמורה בזכויות האדם והאזרח.

בצל ההסלמה באלימות משטרתית כנגד יחידים וקבוצות בישראל, להלן ארבע מקרי בוחן מסביב לעולם אשר מציגים את המכניזם של אלימות בלתי-מידתית מצד כוחות השלטון, וכיצד זו פוגעת קשות בזכויות אדם בסיסיות.

ברזיל: המשטרה הופכת לקטלנית יותר – ללא לקיחת אחריות

Brazilian army military police patroling in Rio de Janeiro, Brazil © AFP via Getty Images

יולי ואוגוסט היו בסימן עלייה באלימות המשטרתית בברזיל, מה שהוביל למותם של 45 בני אדם בתוך ימים ספורים במדינות באהיה, ריו דה ז’ניירו וסאו פאולו. אמנסטי אינטרנשיונל קוראת לשלטונות בברזיל להפסיק לאלתר את הפעולות הקטלניות אשר מבצעת המשטרה; וזאת במסגרת מדיניות “המלחמה בסמים ובפשע”.

במדינת באהיה, פעולות המשטרה הביאו למותם של 19 בני אדם בתוך שלושה ימים בלבד. במדינת ריו דה ז’נרו, מבצע משטרתי שהחל ב-2 באוגוסט בשכונת וילה קרוזיירו הוביל למותם של 10 בני אדם – במאי 2022 התקיים מבצע משטרתי באותה שכונה,  והוא נחשב לאחד הקטלניים בהיסטוריה של המדינה, ובמסגרתו נהרגו 25 בני אדם במהלך יום אחד בלבד.

הפעולות הקטלניות של משטרת ברזיל מוכיחות כי ישנו אובדן שליטה ארוך שנים של כוחות אכיפת החוק, וזאת לצד חוסר יכולת להגן על זכויות אדם. אמנסטי אינטרנשיונל קוראת למושלי המדינות, פרקליטות המדינה, כוחות פיקוד המשטרה ונשיאה של ברזיל לנקוט בפעולות דחופות על מנת להבטיח את קיומה של חקירה מהירה ואפקטיבית של הרציחות, תוך הבטחה כי כל שימוש בכוח לא מידתי ייחקר.

“הפעולות הקטלניות ביותר הללו הן עדות נוספת לחוסר היכולת המערכתית של מדינת ברזיל לשים קץ להרג בלתי חוקי ולהפרות זכויות אדם חמורות אחרות אשר בוצעו בהקשר של עבודת המשטרה.”

אריקה גווארה-רוסאס, אמנסטי אינטרנשיונל

סיירה לאון: שנה עברה מאז שכוח משטרה הרג 20 מפגינים

A health worker stands amongst the coffins of the twenty-seven protestors and six police officers, ahead of a mass burial in Freetown on October 17, 2022. – Twenty-seven civilians killed in August riots in Sierra Leone were buried on October 17, 2022 in the capital Freetown following a state-led ceremony heavily criticised by some family members, an AFP journalist reported. (Photo by Saidu BAH / AFP) (Photo by SAIDU BAH/AFP via Getty Images)

אמנסטי אינטרנשיונל אספה עדויות המוכיחות כי המשטרה בסיירה לאון, מדינה במערב אפריקה, השתמשה בכוח מופרז שהפך לקטלני, מה שהוביל למותם של 20 מפגינים ועוברי אורח. כמו כן, שישה שוטרים מצאו את מותם במהלך המחאות באוגוסט 2022. למשך יותר מחודשיים, הרשויות לא הסכימו לשחרר את גופות המפגינים – במה שנראה כניסיון להסתיר את סיבות המוות.

בדצמבר 2022, נציגי אמנסטי אינטרנשיונל ערכו ראיונות עם עדי ראייה, משפחות הקורבנות, פקידי ממשל, כוחות המשטרה וארגוני החברה האזרחית במדינה. מאיסוף הנתונים והעדויות עולה כי המפגינים אכן סיכנו את חייהם של כוחות הביטחון, אך הצורך בחקירה פנימית, אפקטיבית ושקופה הינו קריטי, במקרה הזה ובכלל.

לפי המפקח הכללי של המשטרה בסיירה לאון, במהלך ההפגנות נעצרו 515 בני אדם, אך המספר המדויק של האנשים אשר נותרו במעצר אינו ברור. אמנסטי אינטרנשיונל הצליבה בין הנתונים ומצאה כי בשני מקרים שונים, נעצרו שתי נשים במהלך ההפגנות בזמן שהיו בתוך בית העסק שלהן. לטענת עורך דינם, הראיות היחידות נגדן היו עדות של שוטר המעצר ושל חוקרים שכלל לא היו במקום. על שתיהן נגזר עונש המאסר המקסימאלי של 18 חודשי מאסר.

באוגוסט 2022, הקימה הממשלה ועידת חקירה מיוחדת במטרה לחקור את אירועי אוגוסט 2022, אך זו עדיין לא פרסמה את ממצאיה – למעלה משנה לאחר הקמתה. לצד החשיבות במעצרים של יחידים אשר הואשמו בפגיעה בשוטרים במהלך המחאות, המשטרה בסיירה לאון עדיין לא פתחה בחקירה רשמית בנוגע להרג של מפגינים ועוברי אורח.

בנגלדש: אלימות קשה נגד מפגיני אופוזיציה

Police detain women in Dhaka, Bangladesh © AFP via Getty Images

בסוף חודש יולי התארגנו בדאקה, בירת בנגלדש, מחאות נגד החלטת הממשלה המכהנת לא למנות ממשלה זמנית עד קיום הבחירות בחודש ינואר הקרוב. המחאות, אשר אורגנו על ידי המפלגה הלאומית של בנגלדש (BNP), היו שקטות ולא אלימות, אך נתקלו בשימוש בכוח מופרז ובלתי מידתי מצד המשטרה המקומית.

במהלך המחאות, המשטרה השתמשה בכדורי גומי ובגז על מנת לפזר מפגינים שלווים אשר ישבו על הרצפה וקראו סיסמאות מחאה. כמו כן, סרטונים מן האירוע הוכיחו כי המשטרה השתמשה בגז מדמיע בקרבת בתי חולים – דבר האסור על פי הנחיות האו”ם.

בנוסף, אמנסטי אימתה מספר מקרים בהם אנשים בלבוש אזרחי, לכאורה תומכי מפלגת השלטון, סייעו למשטרה במתקפות האלימות נגד המפגינים. המשטרה אישרה בדיעבד את השתתפותם של קציני משטרה, בלבוש אזרחי, בפינוי המפגינים אך העדויות מוכיחות כי חלקם איישו מחסומי משטרה והפעילו אלימות קשה נגד המפגינים, לרבות באמצעות פטישים ומקלות. 

אמנסטי הצליחה לאמת את עדויות המפגינים בעזרת ראיונות ובאמצעות סקירה של כמות גדולה של סרטונים ותמונות אשר הוכיחו כי האלימות המשטרתית בבנגלדש היוותה פגיעה קשה בזכויותיהם של המפגינים, ובפרט הפרה של חופש הביטוי והזכות להפגנה שלווה.

Police officer shots rubber bullets at protesters in Rio De Janeiro, Brazil © MAURO PIMENTEL/AFP via Getty Images

אמנסטי אינטרנשיונל מבהירה כי אלימות משטרתית מופרזת ובלתי מידתית הינה הפרת זכויות אדם! על כוחות אכיפת החוק להגן על זכויות אדם ואזרח, לא להפר אותן – בישראל, ובכל מקום בעולם!

הצטרפו למשפחת זכויות האדם הגדולה בעולם!