על המוקד: סניפי אמנסטי תחת מתקפה במדינות מפירות זכויות אדם

בשנת 1961 הוקמה אמנסטי אינטרנשיונל. מאז, אמנסטי הפכה לתנועת זכויות האדם הגדולה בעולם עם למעלה מ-10 מיליון תומכים ופעילים, בכ-150 מדינות שונות. במרוצת השנים עבדנו מסביב לשעון בכל טריטוריה בה תועדו הפרות זכויות אדם.

בעקבות העבודה שלנו סבלנו ממתקפות קשות מצד ממשלות, בעלי אינטרסים, מפרי זכויות אדם ועוד, וזאת על מנת שהם יוכלו להמשיך לפגוע בבני-אדם מבלי לשאת באחריות.

בצל האווירה המתוחה בישראל, בה לעיתים הניסיון להגן זכויות אדם הפך למושא ללעג וגידופים, וארגוני חברה אזרחית נמצאים תחת מתקפה חריפה – החלטנו להציג בפניכם שלושה מקרים בולטים מהשנים האחרונות, בהם סניפי אמנסטי מסביב לעולם מצאו עצמם תחת מתקפה.

“מוטב להדליק נר מאשר לקלל את החושך”

אמנסטי אינטרנשיונל

רוסיה: המשטר סגר את משרדי אמנסטי במוסקבה, הגישה לאתר נחסמה

Police officers detain a protestor during a demonstration against the Russian military operation in Ukraine, Saint Petersburg © 2022 SOPA Images

בחודש אפריל 2022, בצל הפלישה האכזרית של רוסיה לשטחה של אוקראינה, השלטונות הרוסים סגרו את המשרד המקומי של אמנסטי אינטרנשיונל. פוטין וממשלתו החריפו את המתקפה נגד כל צורה של התנגדות למדיניות שהם מובילים: עיתונאים, אקדמאים, פעילי אופוזיציה, ארגוני חברה אזרחית – בהם אמנסטי רוסיה – הותקפו באופן חמור.

ב-8 באפריל 2022, משרד המשפטים הרוסי הסיר את המשרד של אמנסטי אינטרנשיונל במוסקבה ממרשם הנציגויות של הארגונים הבינלאומיים וארגונים לא ממשלתיים זרים, ולמעשה בכך הביא לסגירת המשרד של אמנסטי ברוסיה. באותו יום, בית המשפט הסיר את ההגנה על ארגונים רבים נוספים, בהם גם משרדי Human Rights Watch.

כחודש לפני כן, רגולטור התקשורת של רוסיה החליט לחסום את הגישה לאתר של אמנסטי אינטרנשיונל ברוסית. בכך, פוטין וממשלתו לא רק משתיקים את מתנגדי המשטר, אלא גם מרחיקים את האפשרות שיישאו באחריות על הפרות זכויות האדם שביצעו.

“לעולם לא נפסיק להיאבק לשחרור אסירי מצפון שנעצרו שלא בצדק בשל עמידה למען זכויות האדם. נמשיך להגן על יכולתה של עיתונאות עצמאית לדווח, ללא התערבות ממשלת רוסיה […] במילים פשוטות, לעולם לא נוותר”.

מזכ"לית אמנסטי אינטרנשיונל, אנייס קלאמאר
Anti war protester being arrested at the center of Moscow © Daniil Danchenko/NurPhoto

לאחרונה, אמנסטי אינטרנשיונל פרסמה כי למעלה מ-20,000 פעילים ברוסיה נמצאים בסכנה חריפה בעקבות ביקרות שהעבירו על הרשויות בשל הלחימה באוקראינה. הפרסום החדש של אמנסטי חושף את חוקי הדיכוי והפרקטיקות השונות שבהן נוקטת רוסיה כדי לדכא קולות המתנגדים ללחימה, עם עשרות אלפי בני אדם הנתונים לפעולות תגמול חמורות מצד הרשויות.

טורקיה: עובדי אמנסטי הואשמו כ”טרוריסטים” וזוכו לאחר מאבק ממושך

Protest in Ankara, Türkiye © ADEM ALTAN/AFP/Getty Images

בצל ניסיון ההפיכה בטורקיה ב-2016, אשר הוביל למעצרם של עשרות אלפי בני אדם, ממשלתו של רג’פ טאיפ ארדואן החריפה את המתקפה נגד קולות אופוזיציה וארגוני החברה האזרחית.

שנה לאחר מכן, בקיץ 2017, השלטונות הטורקים שמו להם למטרה לתקוף ארגוני זכויות אדם, בדגש על המשרד המקומי של אמנסטי אינטרנשיונל. המשטרה עצרה 11 מגני זכויות אדם בולטים במדינה – ביניהם היו מייסד אמנסטי טורקיה והמנהל לשעבר של המשרד המקומי. הפרשה, שזכתה לכינוי בויוקאדה (Büyükada – “אי גדול” בטורקית), נמשכה עד חודש מאי האחרון, אז זוכו כלל המעורבים מהאשמות המופרכות.

תחילה בית המשפט הטורקי קבע כי שני פעילים של אמנסטי ושני פעילי זכויות אדם נוספים אשמים, וגזר עליהם עונשי מאסר ממושכים. הטענות של “חברות בארגון טרור” מעולם לא הוכחו ואף בוטלו לאחרונה בערכאה גבוהה יותר, בסיוע של בית הדין האירופאי לזכויות אדם.

הודו: פגיעה מכוונת באמנסטי על ידי הממשלה הובילה לסגירה של המשרד

An Indian policeman aims his pellet gun towards Kashmiri protesters © 2018 SOPA Images

מאז 2018, הרשויות בהודו מנהלות מסע הכפשות נגד אמנסטי אינטרנשיונל הודו, וזאץ בעקבות הדיווח של הסניף המקומי על הפרות זכויות אדם במדינה. בשנים האחרונות, הרשויות ערכו פשיטות רבות על משרדי הארגון ועל בתיהם של חלק מהעובדים.

בספטמבר 2020 אמנסטי הודו נאלצה להפסיק לחלוטין את כלל הפעילות, בעקבות החלטת הרשויות להקפיא את כל חשבונות הבנק של הסניף המקומי. המתקפה על אמנסטי הגיעה בעקבות תחקיר של הסניף המקומי אודות הפרות זכויות האדם של הרשויות בג’אמו וקשמיר, פגיעה בפעילי זכויות אדם וסיקור של אלימות משטרתית. הדיכוי של קולות אופוזיציה גבר תחת ממשלתו של נרנדרה מודי – עורכי דין, סטודנטים, עיתונאים ופעילי זכויות אדם – כולם סומנו ונמצאים בסכנה תמידית.

“ממשלת הודו מנסה לעורר אקלים של פחד בו היא מבטלת את הקולות הביקורתיים נגדה. זאת פעולה אשר מסריחה מפחד ודיכוי כבד.”

אבינש קומאר, מנכ"ל אמנסטי אינטרנשיונל הודו.

ישראל: איומים על משרדי אמנסטי

© Amnesty International Israel

בתחילת חודש יולי 2023, הסניף הישראלי של אמנסטי קיבל מכתב מרשות המיסים, וזאת בהוראת שר האוצר בצלאל סמוטריץ’. המכתב מאיים בסנקציות על פעילות אמנסטי ישראל, וזאת במטרה להשתיק את הביקורת שלנו על מדיניות הממשלה.

אנו מעריכים כי מדובר בסנונית ראשונה, וכי ארגונים נוספים, ושאר החברה האזרחית עשויים להיות הבאים בתור. לכן, בתגובה, פתחנו בקמפיין גיוס חירום בכדי להראות לממשלת הקיצוניים שהרוב בישראל בעד זכויות אדם. יותר מתמיד, עלינו להתאחד. רק ביחד נוכל לנצח את אלו שרוצים לשלול את הזכויות שלנו.

אמנסטי אינטרנשיונל הינה תנועה זכויות האדם הגדולה ביותר בעולם. פגיעה בארגוני חברה אזרחית הינה מעשה שפל, פחדני ומסוכן אשר יגדיל הפרות זכויות אדם בהודו, רוסיה, טורקיה וישראל – ובכל מקום.

עלינו להתאחד, לפני שיהיה מאוחר מידי!