גאווה תחת מתקפה: המשטרה הטורקית תקפה את מצעד הגאווה ועצרה עשרות צועדים

בחודשים האחרונים כתבנו רבות אודות המתקפות מסביב לעולם על הקהילה הגאה, וכן על המצב הקשה של מגני זכויות אדם בטורקיה. לצערנו, במסגרת מצעדי הגאווה באיסטנבול ובאיזמיר, השילוב של שני הנושאים הוביל לתוצאה קשה.

באופן מקומם אך לא מפתיע, המשטרה המקומית הפעילה כוח לא סביר ולא מידתי, פוצצה את הצעדות ועצרה עשרות א.נשים אשר השתתפו במצעד, כמו גם עיתונאים אשר תיעדו את האירוע.

כרקע לאירועים בחודש שעבר, במהלך קמפיין הבחירות, נשמעו אמירות הומופוביות קשות מצד הנשיא ארדואן ומפלגתו. באיסטנבול ואיזמיר, בהן התקיימו מצעדי גאווה השנה, מספר העצורים התקרב ל-100 בני אדם, ובחלק מהדיווחים המספר היה כפול.

לפני ואחרי הבחירות האחרונות, בהן זכה ארדואן בכהונה נוספת, פוליטיקאים מקומיים רבים השתמשו במילון מושגים הומופובי, מפלה, תקיף ואף אלים נגד קהילת הלהטבא”ק. לדוגמא, בנאום אשר נשא ארדואן במהלך קמפיין הבחירות הוא הצהיר כי “קהילת הלהטבא”ק היא רעל המוזרק למוסד המשפחה. לא ייתכן שנקבל את הרעל הזה”.

“על ידי הגברת הרטוריקה נגד קהילת הלהטבא”ק, הממשלה עוררה דעות קדומות, תוך עידוד של קבוצות אנטי-להטבאק”יות בטורקיה, שחלקן קראו לאלימות נגד הקהילה. באמתלה של הגנה על ערכי המשפחה, הרשויות מונעות מאנשים להט”בים את הזכות לחיות בחופשיות.”

נילס מויז'נייקס, מנהל אירופה של אמנסטי אינטרנשיונל.

הרקע לאירועים בטורקיה

Turkish riot policemen clash with protestors © AFP via Getty Images

הפעם האחרונה ממשלתו של ארדואן התירה לקיים התארגנויות שלוות של קהילת הלהטבא”ק הייתה בשנת 2014, אז הגיעו למצעד הגאווה למעלה מ-100,00 א.נשים. בשנה העוכבת בוטל המצעד בשל חפיפה עם חודש הרמדאן, אך מאז אירועי גאווה המוניים נאסרו.

השנה הגדיל המשטר הטורקי לעשות ואסר על קיומם של כלל האירועים, לרבות הקטנים ביותר, כמו פיקניקים והקרנות סרטים. אמנסטי אינטרנשיונל, כמו גם האיחוד האירופאי וגופים ממשלתיים נוספים, הביעו דאגה רבה בעקבות המהלכים של הממשלה.

ב-9 ביוני השנה, 15 סטודנטים נעצרו באוניברסיטה הטכנולוגית של המזרח התיכון באנקרה לאחר שצעדו בשלווה בסולידריות עם קהילת הלהטבא”ק. בהמשך החודש, ב-18 ביוני, משטרת איסטנבול תקפה בכוח לא מידתי את צעדת הטרנס של העיר ועצרה 10 א.נשים.

בשבועות לפני מצעדי הגאווה באיזמיר ואיסטנבול, אמנסטי אינטרנשיונל תיעדה לפחות 27 מעצרים של פעילים מקהילת הלהטבא”ק ברחבי טורקיה. בכך, המספר של הא.נשים שנעצרו בחודש יוני בטורקיה, בשל השתתפות או תיעוד אירועים המתקשרים לקהילת הלהטבא”ק, הגיע לכל הפחות לעשרות רבות.

מקורות אחרים דיווחו על מספרים גבוהים בהרבה וטענו כי רף הא.נשים שנעצרו קרוב ל-200. כמו כן, אמנסטי אינטרנשיונל מצאה כי מפלגת השלטון מנצלת את הנושא, ומשתמשת ברטוריקה הומופובית כדי לתקוף את גופי האופוזיציה ומתנגדי המשטר, על מנת להרוויח הון פוליטי על גבי שנאה ואלימות נגד הקהילה.

<div class="callToAction" role="note" aria-label="<strong>הצטרפו למשפחת זכויות האדם הגדולה בעולם!

במקומות רבים מידי מסביב לעולם הפך חודש הגאווה לסיוט אלים ודכאני עקב מתקפה קשה מצד המשטר. אמנסטי ישראל מחזקת את הקהילה הטורקית, ואת כל הא.נשים אשר מדוכאים אך ורק בשל הרצון להיות מי שהם.

הצטרפו למשפחת זכויות האדם הגדולה בעולם!