לבסוף, צדק: החלטה היסטורית של בית המשפט בנוגע לזוועות מלחמת בוסניה

המלחמה בבוסניה והרצגובינה התרחשה בין השנים 1995-1992, על רקע ההתפרקות הרפובליקה של יוגוסלביה ובמסגרתה התרחשו הפרות זכויות אדם חמורות רבות אשר תועדו על ידי ארגוני חברה אזרחית, בהם אמנסטי אינטרנשיונל. פגיעה חסרת הבחנה באזרחים, לרבות נשים, ילדים וקשישים, הייתה תופעה שכיחה במהלך המלחמה.

בין היתר, נמצאו תיעודים רבים של מקרים של טיהור אתני, לרבות מקרים בהם קהילות שלמות גורשו באופן שיטתי על סמך מוצאן האתני, במיוחד באזורים בהם פעלו כוחות סרבים נגד בוסניאקים (מוסלמים בוסנים). הפרות זכויות אדם אלו הותירו צלקת מתמשכת באזור וממשיכות להשפיע על הניצולים ובני משפחותיהם עד היום.

אמנסטי אינטרנשיונל מילאה תפקיד חשוב במעקב ובתיעוד הפרות זכויות האדם אשר בוצעו במהלך המלחמה. באמצעות דוחות ומחקר, הדגשנו את חומרת ההפרות בזמן אמת, וכיום אנחנו נלחמים למען צדק משפטי למען הקורבנות ומשפחותיהם.

Verdict Announced in Ratko Mladic War Crimes Trial: he was convicted in 11 counts – which include genocide, war crimes and crimes against humanity © 2017 Getty Images Europe

אחד האירועים הנוראיים ביותר במהלך המלחמה התרחש לקראת סופה – כאשר ביולי 1995 נרצחו כ-8,000 בוסניאקים בסרברניצה. למרות שהעיר הוכרזה כ-“אזור בטוח” בהגנת האו”ם, הכוחות לשמירה על השלום לא התערבו למניעת הטבח, מתוך חשש לחייהם, לדבריהם.

כוחות מיוחדים של סרביה, תחת גנרל ראטקו מלאדיץ’, ביצעו את הטבח, אשר הוכר כרצח עם על ידי בית הדין הפלילי – שהוקם במהלך המלחמה בכדי למצות את הדין עם פושעים אשר ביצעו הפרות זכויות אדם במהלך הלחימה. ב-2011 מלאדיץ’ נעצר וב-2017 הורשע בכל סעיפי האשמה נגדו, לרבות אישומים בגין רצח עם, פשעי מלחמה ופשעים נגד האנושות – ונידון למאסר עולם. ב-2021 ערעורו נדחה וההחלטה נותרה בעינה.

החלטת בית המשפט – רגע של צדק בינלאומי

ג’וביצה סטנישיץ’ ופרנקו סימאטוביץ’ שימשו כקצינים בכירים בשירותי הביטחון הסרביים בשנות התשעים, במהלך המלחמה. הראשון שירת כראש שירות הביטחון הממלכתי (SDB) ואילו השני שימש כמפקד יחידת המבצעים המיוחדים של הכוחות המיוחדים המובחרים (JSO).

בשנת 2021 קבע בית המשפט הבינלאומי בהאג כי השניים אשמים בסיוע לביצוע רצח, פשעי מלחמה ופשעים נגד האנושות בעיירה בּוֹסָנְסְקִי שָאמָאץ, בבוסניה. בית המשפט, בזמנו, זיכה אותם מאחריות לזוועות אשר בוצעו בחמש עייריות נוספות בבוסניה והרצגובינה, ובקרואטיה.

אולם, בפסק הדין היסטורי מחודש מאי האחרון, הרשיע אותם הדין הבינלאומי של האו”ם בביצוע פשעים בחמש עיירות נוספות והחריף את עונשי המאסר שלהם מ-12 שנים ל-15 שנות מאסר, בהחלטה סופית ומחייבת.

“ההחלטה של ​​היום היא רגע היסטורי אשר מביאה לסיום המשפט הארוך ביותר בתולדות המשפטים של פשעי מלחמה. זה לא מותיר ספק לגבי מעורבות המשטרה ושירותי הביטחון של סרביה בזוועות המלחמה בבוסניה והרצגובינה, דבר שרשויות סרביה ממשיכות להכחיש עד היום.”

חוקרת אירופה של אמנסטי אינטרנשיונל, ילנה ססאר
Part of the Srebrenica memorial rooms, photos taken in Srebrenica and nearby villages during Amnesty International mission to Bosnia and Herzegovina in June 2015 © Amnesty International

בעוד שפסק הדין מהווה צדק משפטי לחלק מהקורבנות, אמנסטי מדגישה כי חשוב לזכור שאלפי מקרים של פשעי מלחמה בבוסניה והרצגובינה נותרו לא פתורים ורבים מהחשודים באחריות פלילית לזוועות הללו ממשיכים להיות חופשיים. אמנסטי קוראת למנהיגים באזור לעבוד בנחישות בכדי להביא את האחראים לפשעי המלחמה לדין ולספק לקורבנות צדק, אמת ופיצוי.

אמנסטי אינטרנשיונל מכירה בהרשעת פושעי המלחמה כרגע היסטורי למען קורבנות מלחמת בוסניה ושמחה כי בית הדין הבינלאומי בהאג הצליח להשיג צדק למען חלק מקורבנות הזוועות!

הצטרפו למשפחת זכויות האדם הגדולה בעולם, וביחד ניאבק עבור עולם צודק יותר!