אמנסטי: הרג האזרחים וההרס הנרחב במתקפה האחרונה בעזה מדגישים את מחיר האפרטהייד 

  • אמנסטי מצאה כי חלק מהמתקפות הישראליות על עזה בתחילת מאי עלולות להוות פשעי מלחמה, וכללו שיגור מכוון של מתקפות בלתי מידתיות תוך התעלמות מפגיעה פוטנציאלית באוכלוסיה אזרחית
  • יש לחקור את ירי הרקטות ללא אבחנה לעבר ישראל כפשע מלחמה
  • “הדבר המפחיד ביותר הוא שישנה ודאות כמעט מוחלטת שאם האחראים לכך לא יענשו, הסצנות המחרידות הללו יחזרו על עצמן”
  • חוקרי אמנסטי זיהו חלק מהפצצות כתחמושת אמריקנית המיוצרת על ידי חברת בואינג

במהלך סבב הלחימה האחרון ברצועת עזה הכבושה, בתחילת מאי, ישראל הרסה בתים של פלסטינים שלא כדין, לעתים קרובות ללא צורך צבאי, בפעולות שמגיעות לכדי ענישה קולקטיבית נגד האוכלוסייה האזרחית ברצועה. כך קובעת תנועת אמנסטי אינטרנשיונל. ישראל גם ביצעה, ככל הנראה, תקיפות אוויריות חסרות פרופורציה, שהרגו ופצעו אזרחים פלסטינים, כולל ילדים.
 

אמנסטי אינטרנשיונל חקרה תשע תקיפות אוויריות ישראליות שגרמו להרג אזרחים ולנזק ולהרס של מבני מגורים ברצועת עזה. בהן שלוש הפצצות בליל ההפצצות הראשון ב-9 במאי, שבהן פצצות מונחות מדויקות אשר כוונו לפגוע בשלושה מפקדים בכירים של גדודי אל-קודס, ובהן נהרגו 10 אזרחים פלסטינים ונפצעו לפחות 20 אחרים. הן שוגרו לאזורים עירוניים מאוכלסים בצפיפות, בשעה 02:00 בלילה כשמשפחות ישנו בבתים, מה שמעיד שמי שתכננו ואישרו את ההפצצות צפו – וכנראה התעלמו – מהפגיעה הבלתי מידתית באזרחים. שיגור מכוון של מתקפות לא פרופורציונליות הוא פשע מלחמה, וזה דפוס שאמנסטי אינטרנשיונל תיעדה בפעולות ישראליות קודמות.

קבוצות חמושות פלסטיניות מרצועת עזה, בראשות גדודי אל-קודס, הזרוע החמושה של הג’יהאד האיסלאמי הפלסטיני, ירו רקטות ללא הבחנה לעבר ישראל, והן הרגו שני אזרחים בישראל ושלושה אזרחים פלסטינים ברצועת עזה. גם את מקרי הירי הללו יש לחקור כפשעי מלחמה.

“חלף חודש מאז הסכם הפסקת האש בין הרשויות הישראליות לקבוצות החמושות הפלסטיניות, אבל הסבל שהמתקפות הישראליות החוזרות ונשנות הללו גורמות לאוכלוסייה האזרחית ברצועת עזה לא נפסק. בחקירה שביצענו, שמענו דיווחים מסמרי שיער על פצצות שמחקו בתים, על אבות שחפרו מתחת להריסות כדי למצוא את בנותיהם, על נערה שנפצעה אנושות בשעה ששכבה במיטתה אוחזת בדובון. הדבר המפחיד ביותר הוא שישנה ודאות כמעט מוחלטת שאם האחראים לכך לא יענשו, הסצנות המחרידות הללו יחזרו על עצמן”, אמרה היבא מוראייף, מנהלת אזור המזרח התיכון וצפון אפריקה באמנסטי אינטרנשיונל.

“העובדה שתיעדנו את אותם דפוסים של הרג והרס בלתי חוקיים שוב ושוב היא כתב אישום נגד הקהילה הבינלאומית בגין כישלונה בהטלת האחריות על ישראל. החסינות שפוטרת את ישראל מעונש על פשעי המלחמה שהיא מבצעת שוב ושוב נגד פלסטינים, ועל המצור האכזרי המתמשך בן 16 השנים על רצועת עזה, מעודד הפרות נוספות והופך את העוול לכרוני”.

מתקפה של חמישה ימים
ב-9 במאי החלו הכוחות הישראליים במתקפה בת חמישה ימים על רצועת עזה, ככל הנראה במטרה לפגוע בחברי גדודי אל-קודס ובמתקני הארגון. במתקפות הישראליות נהרגו 11 אזרחים פלסטינים, בהם ארבעה ילדים. משרד הבריאות בעזה דיווח כי 190 בני אדם נפצעו, מתוכם 64 ילדים.

הפעולות הצבאיות הישראליות גרמו נזק ל-2,943 יחידות דיור, בהן 103 בתים שנהרסו כליל. לפחות 1,244 פלסטינים נעקרו מבתיהם עקב המתקפה, לפי מספרים שסיפק המשרד הפלסטיני לעבודות ציבוריות.
 

ב-10 במאי, גדודי אל-קודס, יחד עם קבוצות חמושים קטנות יותר, הגיבו למתקפה של ישראל בירי מאות רקטות לעבר ערים ישראליות במשך ארבעה ימים, והרגו שני אזרחים בישראל – אינגה אברמיאן, ישראלית בת 82, ועבדאללה אבו ג’יבה, פועל פלסטיני בן 35 מרצועת עזה. עוד 40 בני אדם נפצעו לפי משרד הבריאות הישראלי. רקטות של קבוצות חמושות פלסטיניות שנפלו ברצועת עזה הרגו גם שלושה אזרחים פלסטינים בצפון הרצועה, בהם שני ילדים: ליאן מדוך, בן 10, ויזאן עליאן, בן 16. זו אינה תקרית בודדת, הממצאים העדכניים ביותר של אמנסטי אינטרנשיונל מעידים על נפגעים פלסטינים שנגרמו כתוצאה מירי שגוי רקטות ופורסמו לאחר הפעולה הצבאית באוגוסט 2022.

“הרקטות ידועות בחוסר הדיוק המובנה שלהן, ומתקפות הרקטות של קבוצות החמושים הפלסטיניות הן חסרות הבחנה. יש לחקור את המתקפות הללו כפשעי מלחמה כך שהקורבנות יקבלו פיצוי מהיר והולם”, אמרה היבא מוראייף.

אלימות שלא ניתן לתאר במילים 

בשעה 02:00 ב-9 במאי, מתקפות ישראליות מהאוויר פגעו בבניין דו-קומתי ברובע אל-שעף בעיר עזה. אמנסטי זיהתה את הפגיעה כפצצת GBU-39, פצצה בקוטר קטן שיוצרה על ידי חברת “בואינג הגנה, חלל וביטחון” ומיוצאת לישראל מארצות הברית. התקיפה כוונה לדירתו של חליל אל-בהתיני, בכיר בגדודי אל-קודס. בתקיפה נהרגו חליל אל-בהתיני, אשתו ליילה אל-בהתיני ובתם הג’ר בת הארבע. הדירה השכנה נפגעה אף היא, ובה נהרגו דניה עדאס בת ה-19 ואחותה אימאן בת ה-17.

עלא עדאס, אביהן של דניה ואימאן, סיפר לאמנסטי אינטרנשיונל כי הוא התעורר כשדלת חדר השינה שלו נפלה עליו. הוא רץ לחדרן של אימאן ודניה ומצא את בנותיו במיטה. דניה, שחתונתה הייתה אמורה להיערך ביולי, כבר נהרגה. אימאן, סטודנטית שחלמה להיות רופאה, עדיין נשמה, והובהלה לבית החולים, שם מתה מפצעיה כמה שעות לאחר מכן.

“במקום לסיים את הלימודים באוניברסיטה ולהגשים את משאלתה להיות רופאה, היא [אימאן] מתה”, אמרה עדאס.

“כאזרחיות, צריך היה להגן על חייהן של ליילה והג’ר אל-בהתיני ודניה ואימאן עדאס, ולא להביא לסיומם. על ישראל מוטלת החובה לבטל תקיפה אם מתברר כי היא עלולה לפגוע באופן לא מידתי באזרחים ובמטרות אזרחיות. שיגור מכוון של מתקפה לא מידתית הוא פשע מלחמה”, אמרה מוראייף.

 
הרס מכוון 

ההרס המכוון של בתי אזרחים על ידי ישראל גבה מחיר כבד מתושבים ברצועת עזה, כולל מאנשים החיים עם מוגבלות גופנית.

ב-13 במאי תקפו כוחות ישראליים בניין בן ארבע קומות במחנה הפליטים ג’באליה. בבניין התגוררו 42 אנשים ממשפחת נבהאן המורחבת. חמישה מבני המשפחה חיים עם מוגבלויות, כולל שלושה אנשים בכיסא גלגלים.

חוסאם נבהאן, עד ראייה להפצצה, אמר לאמנסטי אינטרנשיונל שקיבל שיחה שלדעתו היא מקצין מודיעין ישראלי בסביבות השעה 18:00, שאמר שלתושבי הבניין יש 15 דקות להתפנות. חוסאם אמר לאדם שהתקשר אליו שיש אנשים עם מוגבלויות בבניין והם צריכים עוד זמן, אבל המתקשר פשוט חזר על האזהרה.

לאחר המתקפה, חנין נבהאן בת ה-22 הייתה כל כך בטראומה שהיא התקשתה לדבר, ואמרה שכיסא הגלגלים שלה נקבר מתחת להריסות ביתה, כך שהיא לא יכולה יותר להסתובב באופן עצמאי.

החקירה של אמנסטי אינטרנשיונל לא מצאה ראיות לכך שהבניין בו גרו בני משפחת נבהאן – ובנייני מגורים אחרים שנהרסו או ניזוקו במהלך היומיים האחרונים של המתקפה – שימשו לאחסון נשק או לכל ציוד צבאי אחר, או ששוגרו רקטות מסביבתם הקרובה.

“הסיבה העיקרית לאלימות הבלתי ניתנת לתיאור היא מערכת האפרטהייד של ישראל. יש לפרק את המערכת הזו, להסיר את המצור על רצועת עזה לאלתר, ולהביא לדין צדק את האחראים לפשע מסוג אפרטהייד, לפשעי מלחמה ולפשעים אחרים על פי החוק הבינלאומי”, אמרה מוראייף.

רקע כללי 

בעוד הרשויות הישראליות ממשיכות למנוע מאמנסטי אינטרנשיונל גישה לרצועת עזה, אמנסטי התקשרה עם חוקר שטח מקומי, שאסף ראיות וראיין עדים באתרי תקיפה, גם במהלך המתקפה בת חמשת הימים וגם אחריה. חוקרי אמנסטי אינטרנשיונל ערכו ראיונות מעקב וניתחו תמונות לוויין וראיות אחרות ממקורות פתוחים, כולל צילומים של התקיפות ותוצאותיהן, יחד עם הצהרות של גורמים ישראליים.

המתקפות הבלתי חוקיות על בתי פלסטינים והמצור הבלתי חוקי שהוטל על עזה מאז 2007, הם חלק בלתי נפרד ממערכת האפרטהייד של ישראל נגד הפלסטינים, המהווה את הפשע נגד האנושות מסוג האפרטהייד, הן על פי אמנת האפרטהייד והן על פי אמנת רומא.