למען העתיד: אמנסטי קוראת לתוכנית כלל-עולמית שתגן על החלשים

בצל האינפלציה, עליות מחירים חדות ומשברים תכופים ברחבי העולם, אשר פוגעים בעיקר בשכבות החלשות, אמנסטי פרסמה קריאה לממשלות העולם להעמיד רשת ביטחון סוציאלי כלל-עולמית.

אמנסטי קוראת לפעולה אוניברסלית, אחידה ומיידית אשר תכלול: הקלה או ביטול של חובות בינלאומיים, רפורמות מס, והפניית תקציבים משמעותיים לקידום הגנות סוציאליות לאלו שזקוקים לזה.

כיום, למעלה מ-4 מיליארד בני אדם – כ-55% מאוכלוסיית העולם – לא זוכים להגנה סוציאלית בסיסית בשל משברים כלכליים וחלוקה לא שוויונית של ההון. למרות שב-1948 הזכות לביטחון סוציאלי עוגנה בהכרזה האוניברסלית בדבר זכויות האדם, רוב אוכלוסיית העולם לא זוכה לעזרה המינימלית לה היא זקוקה על מנת לחיות בכבוד.

בשנת 2022 היינו עדים למספר משברים וקונפליקטים משמעותיים מסביב לעולם – מגפת הקורונה, שינויי האקלים, המתקפה הרוסית על אוקראינה, הלחימה באתיופיה והמשברים באפגניסטן, מיאנמר ואיראן היוו רק חלק מהמשברים והשפיעו על רוב אוכלוסיית העולם בדרך כזו או אחרת, והובילו לעליות מחירים ולתסיסה חברתית.

Flood in Daddu district, Pakistan, on September 07, 2022 © Anadolu Agency via Getty Images

מדו”ח של תוכנית המזון העולמית (WFP) עולה כי 349 מיליון בני אדם ברחבי העולם נמצאים בסכנה מיידית של מחסור במזון, וכ-828 מיליון אנשים הולכים לישון רעבים מדי ערב. יתרה מכך, מגפת הקורונה הובילה לסיום של ארבע שנים של התקדמות יחסית במיגור העוני העולמי ו-93 מיליון אנשים נוספו למעגל העוני הקיצוני – אנשים אשר חיים על פחות מ-2.15 דולר ליום.

“שילוב של משברים חשף כי מדינות רבות לא מוכנות לספק עזרה חיונית לאנשים.”

אגנס קלמרד, מזכ"ל אמנסטי אינטרנשיונל

בפרסום החדש של אמנסטי, אנו מראים כי בשל היעדר ביטחון סוציאלי, השכבות החלשות ביותר הן אלו שנפגעו באופן הקשה ביותר. משברים אלו הובילו לפגיעה כלכלית, אקלימית, ואף לתסיסה חברתית ולקונפליקטים. רעב נרחב, אבטלה גבוהה וכעס על ירידה ברמת החיים הניעו הפגנות ברחבי העולם, אשר לעתים קרובות דוכאו באכזריות והובילו לאובדן של חיי אדם.

Sri Lankan university student protest © NurPhoto via Getty Images

באופן פרקטי, אמנסטי קוראת למדינות לחזק או להבטיח את קיומה של רשת ביטחון סוציאלי אשר תתבסס על סיוע כלכלי במקרה של מחלה או נכות, מתן שירותי בריאות לכולםן, פנסיה לאנשים מבוגרים, מזונות לילדים, הטבות משפחתיות ורשת הבטחת הכנסה אשר יהיו זמינים לזקוקים להם.

מכיוון שכיום מדינות רבות נמצאות בחובות בינלאומיים כבדים, אמנסטי קוראת לנושים בינלאומיים לשנות מועדי חיוב, להקל או לבטל לגמרי חובות, בכדי לאפשר למדינות להפנות תקציבים להגנות סוציאליות עבור תושביהן.

Protesters affiliated with the Occupy Wall Street movement rally © 2011 Getty Images

אמנסטי אינטרנשיונל קוראת למדינות העולם לעבוד יחד כדי לערוך רפורמות במערכות המיסוי ולנתב כספים לשיפור ההגנות הסוציאליות. בשביל שדבר כזה יקרה, אמנסטי אינטרנשיונל תומכת בהקמת קרן בניהול בינלאומי להגנה סוציאלית, תפיסה הנתמכת על ידי האו”ם וארגון העבודה הבינלאומי (ILO).

אמנסטי אינטרנשיונל תמשיך לעקוב ולפעול למען עולם צודק יותר, בו לכולםן יש את הזכות לחיות בכבוד ובתנאים סוציאליים נאותים!

הצטרפו אלינו עכשיו וביחד נשנה את העולם!