דו”ח עונש המוות של אמנסטי לשנת 2022: זינוק בהוצאות להורג המתועדות – שיא של חמש שנים

  • אמנסטי תיעדה 883 הוצאות להורג בשנת 2022, ב-20 מדינות
  • זהו המספר הגבוה ביותר מאז 2017 של הוצאות להורג בהוראת בתי משפט ברחבי העולם ועלייה של 53% מהשנה הקודמת
  • 81 בני אדם הוצאו להורג ביום אחד בסעודיה, ששילשה את ההוצאות להורג מהשנה הקודמת
  • שש מדינות הסירו את עונש המוות מספרי החוקים שלהן באופן מלא או חלקי
  • בשעה שההוצאות להורג עלו ב-2022, מספר עונשי המוות נותר דומה לשנה שקדמה לה
  • כמו בשנים קודמות, המספרים הגלובליים של עונשי מוות והוצאות להורג שתועדו אינם כוללים את אלפי האנשים שאמנסטי אינטרנשיונל סבורה שנידונו למוות והוצאו להורג בסין, וייטנאם וצפון קוריאה

ההוצאות להורג המתועדות הגיעו ב-2022 למספרן הגבוה ביותר ברחבי העולם מזה חמש שנים, כשבאזור המזרח התיכון וצפון אפריקה המוציאות להורג הידועות ביותר לשמצה ערכו מסעות הרג של ממש. כך קובעת אמנסטי אינטרנשיונל בדו”ח השנתי שלה לענייני עונש המוות וההוצאות להורג ברחבי העולם לשנת 2022. 

אמנסטי אינטרנשיונל תיעדה את הוצאתם להורג של 883 בני אדם ב-20 מדינות, והדבר מהווה עלייה של 53% מהשנה הקודמת. הזינוק בהוצאות להורג, שאינו כולל את אלפי ההוצאות להורג שאמנסטי מעריכה שמתבצעות מדי שנה בסין, חל בעיקרו במדינות המזרח התיכון וצפון אפריקה, שביצעו 520 הוצאות להורג ב-2021, ו-825 הוצאות להורג ב-2022. 

“המדינות הללו במזרח התיכון ובצפון אפריקה הפרו את החוק הבינלאומי בגל ההוצאות להורג בשנת 2022, והתייחסו באופן מבזה ובוטה כלפי חייהם של בני אדם. מספר בני האדם שזכותם לחיים נשללה עלה דרמטית ברחבי האזור, וסעודיה אף הוציאה להורג 81 בני אדם ביום אחד. רק בעת האחרונה, במאמציה הנואשים לעצור את ההתקוממות העממית, איראן הוציאה להורג בני אדם שכל חטאם היה מימוש זכות האדם שלהם להפגין” אמרה אנייס קלאמאר, מזכ”לית אמנסטי אינטרנשיונל. 

באופן מטריד ביותר 90% מההוצאות להורג המתועדות (מחוץ לסין) בוצעו על ידי שלוש מדינות מהאזור בלבד. ההוצאות להורג המתועדות באיראן עלו בחדות מ-314 ב-2021 ל-576 ב-2022; סעודיה שילשה את מספר ההוצאות להורג מ-65 ל-196, שזה המספר הגבוה ביותר שאמנסטי תיעדה במדינה מזה 30 שנה; ובמצרים הוצאו להורג 24 בני אדם. 

כמו בשנים קודמות, המספרים הגלובליים של עונשי מוות והוצאות להורג שתועדו אינם כוללים את אלפי האנשים שאמנסטי אינטרנשיונל סבורה שנידונו למוות והוצאו להורג בסין, בצפון קוריאה ובווייטנאם, שבהן המספרים המדוייקים מוגדרים כסודות מדינה וממשלותיהן משתמשות בהוצאות להורג כצורת ענישה נרחבת. פרקטיקות של שמירה על הסודיות מצד המדינות וגישה מוגבלת למידע בשלושתן לא איפשרו לנטר במדויק את ההוצאות להורג, אך אמנסטי קובעת בבירור כי סין היתה ונותרה המוציאה להורג המשמעותית ביותר בעולם, הרבה לפני איראן, סעודיה, מצרים או ארצות הברית. 

חמש מדינות חידשו את ההוצאות להורג

אפגניסטן, כוויית, מיאנמר, הרשות הפלסטינית וסינגפור חידשו כולן את ההוצאות להורג בשנת 2022, ובארצות הברית חלה עלייה במספר ההוצאות להורג מ-11 ל-18. 

מספר ההוצאות להורג הקשורות לעבירות סמים יותר מהכפילו את עצמן בשנה החולפת, והן מהוות הפרה של חוק זכויות האדם הבינלאומי, שמצהיר בבירור כי ניתן להוציא להורג רק את מי שביצעו את “הפשעים החמורים ביותר האפשריים” – פשעים שכוללים הריגה מכוונת. הוצאות להורג בגין עבירות סמים תועדו בסין, בסעודיה (57), באיראן (255) ובסינגפור (11) ומהוות 37% מכלל ההוצאות להורג המתועדות. ככל הנראה הוצאות להורג בגין עבירות סמים בוצעו גם בווייטנאם, אך מספרים ונתונים אלה נותרו סודות מדינה. 

“בהשתלשלות עניינים אכזרית, קרוב ל-40% מכל ההוצאות להורג הידועות היו בגין עבירות סמים. חשוב לציין שעל פי רוב אלו שמגיעים מקבוצות מוחלשות הם המושפעים ביותר, באופן חסר פרופורציה, על ידי העונשים הגסים הללו”, אמרה אנייס קלאמאר. “הגיע הזמן שממשלות העולם והאו”ם ילחצו על האחראים להפרות הבוטות הללו של זכויות האדם ויבטיחו ערובות בינלאומיות שימנעו את ההפרות הללו”. 

בשעה שההוצאות להורג עלו בשנה החולפת, מספר עונשי המוות נותר דומה לשנה שקדמה לה, וחלה אף ירידה קלה במספר האנשים שנידונו למוות, מ-2,052 ב-2021 ל-2,016 ב-2022. 

ניצוץ של תקווה

על הרקע העגום הזה, ניתן למצוא תקווה קלה בשש המדינות שהסירו מספרי החוקים שלהן את עונשי המוות, בין אם באופן מלא ובין אם באופן חלקי. קזחסטן, פפואה גיניאה החדשה, סיירה ליאון והרפובליקה של מרכז אפריקה ביטלו את עונש המוות עבור כל הפשעים, ואילו גיניאה המשוונית וזמביה ביטלו את עונשי המוות עבור פשעים רגילים בלבד. 

נכון לדצמבר 2022, 112 מדינות ביטלו את עונש המוות עבור כל הפשעים, ותשע מדינות ביטלו את עונש המוות עבור פשעים רגילים בלבד. 

במסגרת המומנטום החיובי הזה, ליבריה וגאנה נקטו צעדים ראשוניים לחקיקת ביטול עונשי המוות, בשעה שהרשויות בסרי לנקה ובאיים המלדיביים הודיעו שלא יוסיפו ליישם את עונשי המוות בשטחן. הצעות חוק לביטול עונשי מוות חובה הונחו גם בפרלמנט של מלזיה. 

“אחרי שמדינות רבות הניחו את עונש המוות בספרי ההיסטוריה, הגיע הזמן ששאר העולם ילך בעקבותיהן. מדינות כמו איראן, סעודיה, סין, צפון קוריאה ו-וייטנאם, שמבצעות מעשים ברוטליים שכאלה, הן מיעוט שבמיעוט. על המדינות הללו להתקדם בדחיפות עם הזמנים, להגן על זכויות האדם ולהוציא לפועל את הצדק, לא להוציא להורג בני אדם”, הוסיפה קלאמאר. “125 מדינות חברות באו”ם – יותר מאי פעם בעבר – קוראות לעצירה מיידית של עונש המוות. אמנסטי אינטרנשיונל מלאת תקווה יותר מאי פעם שהעונש המתועב הזה יהפוך להיסטוריה. עם זאת, המספרים הטראגיים של 2022 מזכירים לנו שאנחנו לא יכולים לנוח על זרי הדפנה. אנחנו נמשיך עד אשר עונש המוות יבוטל בכל העולם כולו”.