אמנסטי אינטרנשיונל: להקים רשת ביטחון סוציאלי בכל העולם בשל הפגיעה במאות מיליוני בני אדם במשברים חופפים

כמו כן, תנועת זכויות האדם קוראת למחילת חובות בינלאומית, לרפורמות מס ולהקמת מנגנונים למניעת התחמקות ממס – שיממנו את רשת הביטחון הסוציאלי.

אמנסטי אינטרנשיונל קוראת למדינות העולם להקים מנגנון לביטחון סוציאלי עבור אנשים ברחבי העולם, לאחר סדרה של משברים שחשפו פערים עצומים במערכות התמיכה וההגנה של המדינות השונות, והותירו מאות מיליונים רעבים ללחם או לכודים במעגל של עוני ומחסור.

בתדריך שפרסמה הלילה אמנסטי, “המחירים עולים, ואיתם הולכות וגדלות המחאות: קריאה לפרישת רשת ביטחון סוציאלית כוללת”, תנועת זכויות האדם קוראת גם למחילת חובות בינלאומית, לחקיקת רפורמות מס ולנקיטת אמצעים נגד התחמקות ממיסים, כדי לספק מימון משמעותי שיאפשר לממן את רשת הביטחון הסוציאלי.

“שילוב של משברים שונים חשף את חוסר המוכנות של מדינות רבות על מנת לספק סיוע חיוני לתושביהן. העובדה שיותר מ-4 מיליארד בני אדם, כ-55% מאוכלוסיית העולם, אינם יכולים לקבל אפילו את ההגנה הסוציאלית הבסיסית ביותר, אף על פי שהזכות לביטחון סוציאלי מעוגנת בהכרזה לכל באי עולם בדבר זכויות האדם משנת 1948, היא בלתי-נסבלת בעינינו”, אמרה אנייס קאלמאר, מזכ”לית אמנסטי אינטרנשיונל.

התדריך מראה כיצד עליית מחירי המזון, שינויי האקלים, הדי ההשלכות של מגפת קורונה והפלישה הרוסית לאוקראינה מובילים כולם למשבר הומניטרי קטסטרופלי, לתסיסה חברתית גוברת ולמחאות ברחבי העולם. התדריך קורא למדינות העולם להבטיח כיסוי באמצעות ביטוח סוציאלי הכולל דמי מחלה ונכות, ביטוח בריאות, פנסיות לקשישים, קצבאות ילדים, הטבות למשפחות והשלמת הכנסה לכל מי שיזדקק לכך.

התדריך מראה כיצד היעדר ביטחון סוציאלי במדינות רבות חשף קהילות שלמות לזעזועים כלכליים פתאומיים, להשלכות של סכסוכים, לשינויי אקלים או לאירועים קשים אחרים. ההשלכות של משברים אלה, הכוללות רעב המוני, עלייה באבטלה ומחאה עממית בגין הירידה ברמת החיים, הניעו מחאות ברחבי העולם, ולעתים קרובות מחאות אלה דוכאו באכזריות.

“רשת כוללת לביטחון סוציאלי יכולה לסייע לתיקון ולמניעה של הפרת הזכויות הכלכליות והסוציאליות שלעתים קרובות עומדות בלב התסכול והזעם המובילים למחאות עממיות. במקום לראות במחאות בלתי אלימות דרך לביטוי של האזרחים המנסים לתבוע את מימוש זכויותיהם, רשויות רבות מגיבות להפגנות תוך שימוש בלתי-סביר או בלתי-הכרחי בכוח. הזכות לקיים מחאות בלתי אלימות היא זכות אדם הכלולה ביוזמות להגנה על המחאות של אמנסטי אינטרנשיונל”, אמרה קאלמאר.

התדריך קורא לנושים בינלאומיים לדחות או למחול חובות כדי להקל על מאמצי המימון של רשת ביטחון סוציאלית. התדריך גם מדגיש כי העלות של מתן רשת ביטחון סוציאלית בסיסית בכל הארצות בעלות הכנסה נמוכה או נמוכה עד בינונית מוערכת בסכום של כ-440.8 מיליארד דולר אמריקני לשנה, לפי ארגון העבודה הבינלאומי (ILO). סכום זה נמוך מהסכום השנתי של כספי מיסים שאובדים במקלטי מס ברחבי העולם, כ-500 מיליארד דולר אמריקני, לפי הערכת רשת הצדק במיסוי.

אמנסטי אינטרנשיונל קוראת למדינות השונות לשלב כוחות, להשתמש בכל משאביהן, וגם לבצע רפורמות במערכות המיסוי שלהם כדי לשים קץ לתופעת ההשתמטות ממיסים ואובדן של הכנסות קריטיות, ובכך להבטיח זמינות של הכספים הנחוצים כדי לשפר את רשת הביטחון הסוציאלית.

“המשברים העולמיים הביאו אוכלוסיות רבות לפתחו של אסון, ורק לעתים נדירות ניתן לפתור בקלות את הבעיות הגורמות לכך. ברור לנו שבלי כוונה רצינית מצד המדינות השונות לטפל בתופעת ההשתמטות ממיסים, לא ניתן לעשות זאת”, אמרה אנייס קאלמאר.

כדי להבטיח את הזכות לביטחון סוציאלי, אמנסטי אינטרנשיונל תומכת בהקמת קרן עולמית להגנה סוציאלית, בניהול בינלאומי. זהו רעיון הזוכה לתמיכת השליח המיוחד של האו”ם לטיפול בעוני קיצוני ובזכויות אדם, מזכ”ל האו”ם וארגון העבודה הבינלאומי. הקרן תספק למדינות תמיכה טכנית וכספית לטובת רשת ביטחון סוציאלית, מתוך שאיפה לבנות מערכות ביטחון סוציאלית לאומיות שיוכלו להגביר את תמיכתן ולענות על צורכי האוכלוסייה בעיתות משבר.

רעב, עוני ומחאות

היעדר ביטחון סוציאלי הולם עלול להמיט אסון על מספר הולך וגדל של אנשים המתקשים להשיג מזון. לפי תוכנית המזון העולמית (WFP), כ-349 מיליון אנשים ברחבי העולם נמצאים בסכנה מיידית עקב מחסור במזון, ו-828 מיליון איש הולכים לישון רעבים מדי לילה.

יתר על כן, לפי דוח יעדי פיתוח בר-קיימא לשנת 2022, מגפת הקורונה העולמית מחקה כמעט 4 שנות התקדמות במאבק לצמצום העוני, ודחפה 93 מיליון בני אדם נוספים לעוני קיצוני, עם הכנסה של פחות מ-2.15 דולר אמריקני ליום.

היעדר אמצעים יעילים להיאבק באינפלציה ובמחסורים בסחורות חיוניות הוביל לירידה חדה ברמת החיים. מצב זה מהווה דלק למחאות שפרצו לאחרונה ברחבי העולם, כולל באיראן, בסיירה לאון ובסרי לנקה.

הפגיעה הקשה ביותר של העלייה במחירי המזון וסחורות חיוניות אחרות היא בתושבי מדינות בעלות הכנסה נמוכה, אולם השימוש המוגבר בבנקי מזון במדינות עשירות יותר מראה כי משבר עלויות המחייה ועלויות המזון הוא נרחב ביותר.

הפלישה הרוסית לאוקראינה, שהיא יצרנית דגנים גדולה, הנחיתה מכה הרסנית לאספקת המזון העולמית ודחפה את מדד מחירי המזון של ארגון המזון והחקלאות (FAO) לרמה הגבוהה ביותר מאז החלו הדיווחים בשנת 1990. שינויי האקלים והעלייה החדה במחירי הדשנים פגעו אף הם במגזר החקלאי. לפי ארגון המזון והחקלאות, בצורת היא הגורם המשמעותי ביותר בפגיעה ביבולים.

ביטחון סוציאלי, מיסוי וחוב

אמנסטי אינטרנשיונל היא חלק מקואליציה גדלה והולכת של מומחים וארגוני חברה אזרחית הקוראים למתן רשת ביטחון סוציאלי כוללת בכל המדינות ולמימוש היתרונות הטמונים בכך.

לדברי אנייס קאלמאר: “הגנה על בני אדם מפני אובדן הנגרם מזעזועים, מאסונות וממהלומות כלכליות עשויה להביא לשינויים מרחיקי לכת, הן לחברה בכללותה והן למדינה המספקת את התמיכה, על ידי הפחתת הסיכון למתח חברתי ולסכסוכים וסיוע בהתאוששות מקשיים. הגנה זו מאפשרת לילדים להישאר במסגרות חינוכיות, משפרת את שירותי הבריאות, מצמצמת עוני ופערי הכנסה, ובסופו של דבר מספקת תועלת כלכלית לחברה בכללותה. איננו יכולים לעצום את עינינו בעוד שחוסר השוויון נוסק ואנשים רבים נותרים מאחור ונידונים לסבל איום. העלמת מס ותכנון מס אגרסיבי מצד יחידים וחברות שוללים מהמדינות השונות, ובמיוחד ממדינות בעלות הכנסה נמוכה, את המשאבים שלהם הן זקוקות”.

רמות חוב גבוהות והעלויות הכרוכות בתחזוקתן פירושן שלעתים קרובות, המדינות בעלות החובות הכבדים ביותר חסרות את היכולת הכלכלית לממש את שאיפותיהן ביחס לביטחון סוציאלי. ההוצאה של מדינות בעלות הכנסה נמוכה על תשלומי חוב גבוהה פי ארבעה מהוצאתן על מתן שירותי בריאות ופי 12 מהוצאתן על ביטחון סוציאלי, לפי ארגון Oxfam.

לפי הדוח השנתי של קרן המטבע הבינלאומית, כ-60% מהמדינות בעלות הכנסה נמוכה נמצאות במצוקת חוב או בסיכון גבוה למצוקת חוב, עם סכנה ממשית לחדלות פירעון. מחילת חובות או דחייתם תאפשר מימון משמעותי של תוכניות ביטחון סוציאלי במדינות רבות.