ללא הפסקה: פשעי מלחמה ופשעים נגד האנושות באוקראינה

מאז החלה פלישתה לאוקראינה ב-24 בפברואר 2022, רוסיה תקפה ללא הבחנה אזורים מיושבים ומטרות אזרחיות, כבשה וסיפחה באופן בלתי חוקי חלקים גדולים משטחה של אוקראינה ומנעה מאזרחים גישה לסיוע הומניטרי. מאז תחילת המלחמה, אמנסטי פעלה בשטח לאיסוף ראיות עם חוקרים ואזרחים והממצאים של מעבדת הראיות המיוחדת שלנו מעידים על ביצוע לכאורה של פשעי מלחמה ופשעים נגד האנושות ע”י הצבא הרוסי כנגד אוכלוסייה אזרחית באוקראינה.

נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, ביחד עם ממשלתו והכוחות המזויינים הרוסים פועלים על מנת להסתיר את האמת על ההשלכות הקשות של המלחמה: הרג המוני של אזרחים, גלים אדירים של פליטים, מתקפות מכוונות על תשתיות אזרחיות, עינויים, גירוש בכפייה של אזרחים, ואף דיכוי פנימי בתוך רוסיה עצמה.

לפי הארגון הגרמני למידע וסטטיסטיקה, “סטטיסטה”, לפחות 6,595 אזרחים, לרבות 415 ילדים, נהרגו מאז החלה הלחימה בפברואר האחרון. בנוסף, לפחות 10,189 אזרחים נפצעו. לפי סוכנות האו”ם לפליטים, קרוב ל-8,000,000 בני אדם עזבו את אוקראינה בשל המלחמה, כאשר רובם ביקשו מקלט במדינות אירופה השונות.

הפלישה גרמה למשבר זכויות אדם אדיר […] זהו האסון הגרוע ביותר בהיסטוריה האירופית של השנים האחרונות. רוסיה מפרה את הריבונות של אוקראינה ומערערת את הביטחון העולמי.

אנייס קאלאמאר, מזכ"לית אמנסטי אינטרנשיונל

פגיעה בתשתיות אזרחיות הינה פשע מלחמה

AFP via Getty Images ©

בחודשים האחרונים התגברה המגמה של התקפות מצד הצבא הרוסי על תשתיות אזרחיות, בדגש על מתקני אנרגיה אוקראיניים. אמנסטי אינטרנשיונל קבעה כי המתקפות הללו הן חלק מטקטיקת הלוחמה אשר מנסה בכוונה תחילה לפגוע בייצור התעשייתי, לשבש את התחבורה הציבורית, לזרוע פחד וייאוש בין התושבים ולמנוע ממיליוני בני אדם גישה לחימום, חשמל ומים בזמן שהקור של החורף מתקרב ומתגבר.

ב-20 באוקטובר השלטונות באוקראינה הודיעו כי יבוצעו הפסקות חשמל נרחבות אקטיביות ברחבי המדינה כתוצאה מהתקפות של הצבא הרוסי אשר גרמו נזק חמור לכ-40% ממתקני האנרגיה במדינה. בכדי לתקן את המתקנים שניזוקו, השלטונות באוקראינה ניתקו חלקים מהחשמל כדי להבטיח ששאר תשתית האנרגיה לא תהיה עמוסה יתר על המידה.

גירוש בכפייה של אזרחים אוקראינים ע”י כוחות רוסים

AFP via Getty Images ©

דו”ח אמנסטי אינטרנשיונל חדש אשר פורסם בתחילת חודש נובמבר, “כמו שיירת כלא”, מפרט כיצד כוחות רוסיים וכוחות שבשליטת רוסיה העבירו בכוח אזרחים מאוקראינה הכבושה לאזורים שבשליטת רוסיה או לתוך רוסיה. בין היתר, ילדים הופרדו ממשפחותיהם במהלך התהליך, תוך הפרה של המשפט ההומניטארי הבינלאומי.

מאז החלה הפלישה העבירה רוסיה אזרחים אוקראינים רבים מן האזורים אשר כבשה לאזורים אחרים אשר בשליטתה, ולעתים קרובות שללה מעבר בטוח של אזרחים לאזורים בשליטת הממשלה האוקראינית. אמנסטי אינטרנשיונל ראיינה 88 אזרחים מאוקראינה אשר סיפרו כי הם נאלצו לעבור תהליכי “סינון” פוגעניים ורבים מהם נעצרו ועברו עינויים במהלך הטרנספרים.

העברה וגירוש בכפייה של אזרחים מהווה פשע מלחמה. יש לחקור פשעים אלו כפשעים כנגד האנושות מסוג ‘טרנספר’!

מתקפה חריפה נגד הזכות להפגין והתקשורת ברוסיה

2022 SOPA Images ©

עם תחילת הפלישה, דיווחנו באמנסטי ישראל בכתבה “דיכוי פנימי”, על הריסוק של התקשורת העצמאית והדיכוי של מתנגדי המלחמה ברוסיה. מאז, השלטונות הרוסיים המשיכו במאבק כלל-ארצי חסר תקדים כנגד כל סממן המבקר את המלחמה או המשטר.

הקרמלין ממשיך להסתיר את המחיר האנושי הכבד של חיילים אשר נהרגו במלחמה, וזאת באמצעות חסימה נרחבת של אתרי חדשות עצמאיים ורשתות מדיה חברתיות. כמו כן, העוברו חוקים נוקשים באשר ל”פייק ניוז” בהקשר למלחמה, והעובר על החוק צפוי לעונש מאסר של עד 15 שנים.

עד כה, לפחות 150 עיתונאים אשר העבירו ביקורת על השלטון נאלצו לברוח מהמדינה. למרות הסיכונים הרבים, התנועה האנטי-מלחמתית ממשיכה לשטוף את רוסיה: בספטמבר האחרון, לאחר הודעת הקרמלין על גיוס המוני לצבא הרוסי, מאות אלפי בני אדם יצאו להפגין ו-1,386 בני אדם נעצרו ברחבי המדינה. מאז החלה הפלישה, כ-15,000 מפגינים נעצרו באופן שרירותי.

אמנסטי אינטרנשיונל תמשיך לחקור, לדווח ולפעול כנגד הפרות זכויות האדם המתבצעות בשטחה של אוקראינה כתוצאה מהפלישה הרוסית לשטחה. נמשיך גם לפעול למען חופש הביטוי והזכות להפגין ברוסיה ובכל מקום.

תמכו בנו עכשיו!