ללא תקווה: משבר זכויות האדם במצרים מעמיק

בצל ועידת האו”ם לשינוי אקלים (COP27) שעתידה להתרחש בחודש נובמבר הקרוב בשארם א-שייח’, אמנסטי פרסמה דו”ח חדש, מנותקים מהמציאות, בו מוצג ניתוח מפורט על האופן בו מצרים ממשיכה במדיניות של הפרה חמורה של זכויות אדם וטיוחן.

לפני כשנה השיקה הממשלה במצרים את אסטרטגיית זכויות האדם הלאומית (NHRS) במטרה, לכאורה, להראות את ההתקדמות שעשתה בשנים האחרונות בנושא זכויות אדם, אך האסטרטגיה נועדה “להסתיר את הפרות זכויות האדם הקשות שמצרים מבצעת ולהסיט את הביקורת מהם”, כך נטען בדו”ח החדש של אמנסטי.

הפרות זכויות האדם אשר תועדו בשנים האחרונות במצרים ע”י אמנסטי רבות הינן מגוונות וקשות: הרג בלתי חוקי של מפגינים ועצורים, מעצרים המוניים שרירותיים, דיכוי חמור של הזכויות לחופש הביטוי, ההתאגדות וההתכנסות ועוד. כמו כן, המשטר מוביל מדיניות של אפליה מובנית נגד נשים ונערות, להט”בים ובני מיעוטים דתיים במדינה.

לנוכח הביקורת הבינלאומית הגוברת על מצב זכויות האדם במצרים, אשר הגיעה לשיאה בהצהרה משותפת של 32 מדינות החברות באו”ם במרץ 2021 במועצת זכויות האדם, ולקראת ועידת האו”ם לשינויי אקלים (COP27) בנובמבר 2022, נראה כי השלטונות במצרים החליטו לנקוט פעולה אשר מטרתה שיפור תדמיתה של מצרים בגזרת זכויות האדם.

בצל ועידת האקלים במצרים, הפרות זכויות אדם קשות וטיוח מצד הרשויות

ב- 6 בנובמבר 2022 תתכנס במצרים פסגת האקלים ה-27 במספר ותימשך 12 ימים. המפגש השנתי, אשר מתמקד ביכולות של מדינות להשפיע על צמצום משבר האקלים, נחשב לאחד מהאירועים החשובים בשנה: 197 אומות ומדינות עתידות להשתתף בכינוס.

בצל ועידת האקלים והביקורת החריפה אשר ספגה מצרים על הפרות זכויות אדם, בספטמבר 2021 ערכה הממשלה המקומית טקס רשמי בו עבד אל-פתאח א-סיסי, נשיא מצרים, הציג בקול תרועה רמה את אסטרטגיית זכויות האדם הלאומית לחמש השנים הקרובות. בניתוח אשר ערכה הממשלה המצרית, הרשויות המקומיות זוכות לשבחים רבים אודות הפעילות שלהן לשמירה וקידום זכיות אדם.

הניתוח של אמנסטי אינטרנשיונל מצא כי האסטרטגיה מציגה “תמונה מטעה ולעיתים אף שקרית לחלוטין” אודות מצב זכויות האדם במצרים. כמו כן, אמנסטי העבירה ביקורת חריפה על כך שהאסטרטגיה החדשה פוטרת לחלוטין מעונש את כוחות הביטחון וגורמי המדינה אשר אחרים על הפרות זכויות אדם.

“הרשויות המצריות יצרו את אסטרטגיית זכויות האדם הלאומית ככיסוי נוצץ להפרות הבלתי פוסקות שלהן של זכויות אדם, מתוך מחשבה שהן יטעו את העולם לקראת ועידת האקלים.”

אמנסטי אינטרנשיונל
YVES HERMAN/POOL/AFP via Getty Images©

האסטרטגיה פוטרת לחלוטין את מבצעי הפרות זכויות האדם במצרים בטענה כי אלו היו נחוצות בשל איומים ביטחוניים, דאגות כלכליות, או באופן בעייתי אף יותר בשל “חוסר המודעות של אזרחי מצרים לזכויותיהם החוקיות.” הרשויות המצריות מתייחסות פעמים רבות בכנסים ופגישות מקומיות ובינלאומיות, לאסטרטגיה כמדד להצלחת הממשלה בהתמודדות עם משבר זכויות האדם במדינה.

הדו”ח החדש של אמנסטי אינטרנשיונל מבוסס על תיעוד נרחב של דפוסי הפרות זכויות אדם חמורות אשר בוצעו במצרים מאז עליית הנשיא א-סיסי לשלטון, וכן מידע שנאסף מאז השקת אסטרטגיית זכויות האדם הלאומית והשוואה עם עדויות של קורבנות, עדים להפרות, מגיני זכויות אדם ועורכי דין. הממצאים וההמלצות שותפו עם הרשויות המצריות ב-7 בספטמבר 2022.

מתקפה נוספת על העיתונות העצמאית במצרים

Mada Masar ©

בעוד שהפרות זכויות האדם במצרים, והטיוח שלהן, מתעצמים, הרשויות פתחו בהליכים פלילים נגד ארבע עיתונאיות אשר עובדות בעבור מאדא מסר, אחד מגופי התקשורת העצמאיים האחרונים במדינה. בחודש שעבר הודיעו הרשויות כי פתחו בחקירה רשמית נגד העורכת הראשית ושלוש עיתונאיות נוספות של העיתון המקוון בשל פרסום מאמר על שחיתות לכאורה של מפלגה אשר תומכת בשילטון במדינה.

מאז פרסום הגיליון הראשון ביוני 2013, מאדא מסר מבקר באומץ רב את השחיתות, האוטוקרטיות בממדינה, לצד הפרות זכויות אדם ואזרח של הממשל המצרי. מאז הקמתו, הוא סובל מנחת זרועה של הממשלה, לרבות מעצרים וחקירות של העובדים וצנזורה קשה על התכנים. מאז מאי 2017 הגישה לאתר של מאדא מסר במצרים נחסמה.

AFP via Getty Images ©

ב-8 בספטמבר 2022, הרשויות הנחיתו מכה נוספת על העיתונות העצמאית במצרים בכלל, ומאדא מסר בפרט: המשטרה זימנה לחקירה את העורכת הראשית, לינה עטאללה, ואת העיתונאיות רנה ממדוח, שרה סייף אדין וביסן קסאב. לאחר חקירתן, הן הואשמו ב”הפצת חדשות כוזבות”, השמצה של מפלגת העתיד של האומה (NFP) ביחס למאמר על השחיתות לכאורה של המפלגה והפעלת אתר אינטרנט ללא רישיון.

עורכי הדין של העיתונאיות מסרו כי החוקרים דרשו מעטאללה, העורכת הראשית, לחשוף את זהותם של כל העיתונאים באתר, את המקורות עליהם מבוססות הכתבות, כספי המימון ועוד פרטים רגישים הקשורים בעבודת המערכת. לבסוף, העיתונאיות אמנם שוחררו בערבות, אך הן עשויות לעמוד לדין, ואם יוגש נגדן כתב אישום, הן צפויות למאסר של עד שנתיים ולקנסות גבוהים.

אנו באמנסטי אינטרנשיונל הוצאנו קריאה דחופה לבטל לאלתר את כל האישומים כנגד העיתונאיות של מאדא מסר ולסגור את החקירה נגדן. כמו כן, אנו נמשיך להיאבק למען שחרורם של כל העיתונאים במצרים אשר נעצרו ונכלאו רק בשל ביצוע עבודתם ומימוש זכותם לחופש הביטוי. אנו נמשיך לפעול במטרה כנגד הצנזורה, ההטרדה וההפחדה של עיתונאים במדינה, לרבות ביטול מיידי של חוקי התקשורת הדרקוניים.

אמנסטי אינטרנשיונל קוראת לרשויות המקומיות במצרים להפסיק את המתקפה החמורה על זכויות אדם במדינה והטיוח של הפגיעה בזכויות אלו. אנו נמשיך לחקור, לדווח ולפעול נגד כל הפרה של זכויות אדם ואזרח, במצרים ומסביב לעולם.

תמכו בנו עכשיו!