הגוף שלה, הבחירה שלה: מכה אנושה לזכויות נשים בארצות הברית

ביום שני, ה-2 במאי 2022, האתר “פוליטיקו” פרסם טיוטה שהודלפה מתוך בית המשפט העליון בארצות הברית וההשלכות מרחיקות לכת: שופטי העליון בארה”ב החליטו לבטל את הזכות החוקתית של נשים להפלה. אמנסטי אינטרנשיונל קבעה כי בכך, הממשל האמריקאי נכשל כישלון עמוק בשמירה על זכויות אדם לרבות הזכות לבריאות, אוטונומיה גופנית, פרטיות וכבוד, עם דגש על זכויות נשים ונערות.

סקירה היסטורית: מאז ההדלפה בתחילת החודש שמענו רבות על “פסק הדין רו נגד וייד” אך מה הוא בעצם אומר?

ב-1970 שתי עורכות דין מטקסס הגישו תביעה בשם נורמה מקורווי, שכונתה ג’יין רו – בארצות הברית נהוג להשתמש בשם הזה כאשר התובעת לא רוצה לחשוף את שמה. מקורווי היתה אז אישה צעירה, לא נשואה ובהריון, שגרה במדינת טקסס אשר אסרה על הפלות. תחילה, בית המשפט המחוזי פסק לטובת “ג’יין רו”, אולם סירב להעניק לה צו הצהרתי המגן עליה מפני אכיפה מצד הרשויות בטקסס. לכן החליטו בצוות התביעה להגיש ערור לבית המשפט העליון.

ב-22 בינואר 1973 החליטו בדעת רוב של שבעה שופטי בית המשפט העליון מול שני שופטים על פסק דין תקדימי שקבע כי לנשים יש זכות חוקתית לבצע הפלה ללא התערבות של המדינה. פסק הדין עוגן תחת הזכות להליך הוגן המובטחת בתיקון ה-14 לחוקת ארצות הברית. מאז ועד היום, למרות ניסיונות של מדינות שונות בארה”ב להגביל או להקשות על קיום הפלות, איסור על ביצוע הפלה בשליש הראשון של ההיריון הוא אינו חוקתי.

לאורך עשרות השנים שעברו מאז רו נגד ווייד, גופים אולטרה שמרניים ודתיים בארצות הברית ניסו להפוך את ההחלטה של בית המשפט העליון, ואף הצליחו לשנות את הסטטוס קוו בהחלטת בית המשפט העליון משנת 1992 “הורות מתוכננת (Planned Parenthood) נגד קייסי” – אז, בית המשפט איפשר להטיל הגבלות רבות יותר, אך שמר על הזכות להפלה כזכות חוקתית. כיום, כשהרכב השופטים נוטה לטובת השמרנים, נראה כי הניסיונות להפוך את ההחלטה החשובה משנת 1973 עומדים להצליח – במיוחד לאחר שנשיא בית המשפט העליון בארה”ב, ג’ון רוברטס, אישר את אמינות ההדלפה.

Demonstration in the French capital, Paris, in solidarity with women in the United States & against the decision to overturn Roe vs Wade, 6th of May 2022 © Bruno Fert

בספטמבר 2021, בשיתוף עם הארגונים הלא-ממשלתיים משמר זכויות האדם (HRW) ומרכז הצדק העולמי (GJC) הוציאה אמנסטי אינטרנשיונל נייר עמדה בנוגע לאיסור חוקי של הפלות, אלו שלוש הנקודות המרכזיות מתוכו:

  • הגבלות ואיסורים חוקתיים על ביצוע הפלות עלולים לפגוע בצורה קיצונית בבריאותן של נשים בהריון ולהעמיד אותן בסכנה ממשית.
  • מחקרים ועדויות מוכיחים כי במדינות אשר הוטלו איסורים והגבלות על הפלות, התופעה לא פחתה, אלא הוחלפה בהפלות לא-חוקיות ולא-בטוחות, ובכך העמידה את אותן נשים בסכנה מפני הליך רפואי לא מקצועי.
  • ההשפעה הקשה ביותר תהיה על קבוצות מודרות ומוחלשות; נשים במצב סוציו-אקונומי קשה, נשים ונערות אפרו-אמריקאיות, ילידיות או צבעוניות, אשר גם לפני ההגבלות מתמודדות עם מחסומים משמעותיים בגישה לטיפול רפואי הולם, לרבות הפלות, ייפגעו בצורה הקשה ביותר.

“מידי שנה כ-47,000 נשים מתות כתוצאה מהפלות לא-בטוחות. עד שכלל ההגבלות מסביב לעולם על הפלות נגישות ובטוחות יוסרו, הטרגדיה הזו לא תסתיים”

רג'אט חוסלה, מנהל בכיר למחקר והסברה באמנסטי אינטרנשיונל.

אמנסטי אינטרנשיונל דורשת להתייחס להפלות כמו לכל שירות בריאותי אחר, וכל מי שמבקשת לבצע הפלה תטופל בחמלה ובכבוד. החשיפה מתחילת החודש אודות החלטת בית המשפט העליון לבטל את הזכות החוקתית להפלות היא תוצאה של קמפיין אשר החל לפני עשרות שנים ופעל לקידום האידיאולוגיה של הפטריארכיה האמריקאית, שמתבססת על הפרדה מעמדית, שנאה והסתה נגד זכויות נשים וזכויות מיעוטים, כך קובעת אמנסטי אינטרנשיונל.

בכתבה הראשונה בסדרת הכתבות שלנו – הגוף שלה, הבחירה שלה – הרחבנו אודות החשיבות של זכות ההפלה לזכויות אדם, ובפרט לזכויות נשים. למרבה הצער, בעוד שמדינות רבות בעולם החליטו להעניק את הזכות הבסיסית – זכות ההפלה – לנשים, ארצות הברית צועדת אחורנית. בארגנטינה, מקסיקו, קולומביה ואירלנד היינו עדים לדה-קרימינליזציה ולגליזציה של הפלות, אך הניצחונות העצומים הללו עומדים בסכנה לנוכח ההחלטה האחרונה של בית המשפט העליון בארצות הברית, החלטה שעלולה להוביל לשינוי במגמה של הגנה על זכויות נשים באופן גלובלי.

Amnesty International activists outside of the US Supreme Court to protest for the right of women on their bodies, 1st of December 2021, © Amnesty International USA

אמנסטי אינטרנשיונל תמשיך לעקוב, לדווח ולפעול למען זכויות נשים מסביב לעולם. הזכות של נשים על גופן היא שלהן בלבד והזכות להפלה בטוחה היא זכות אדם בסיסית שאסור להטיל עליה הגבלות או איסורים.