ללא מקום בטוח: הדיכוי של מיעוטים בסין מהווה פשע נגד האנושות

ביוני 2021 אמנסטי אינטרנשיונל הגדירה את הדיכוי הדרקוני של המיעוטים המוסלמים בסין כ”פשע נגד האנושות“. אויגורים, קזחים ומיעוטים אתניים נוספים בשינג’יאנג, מחוז אוטונומי בצפון-מערב סין, נתונים כיום לכליאה המונית ומאורגנת על ידי המדינה, עינויים ורדיפה. אמנסטי מצאה כי מאות אלפי בני מיעוטים מוסלמים סובלים מהפרות זכויות אדם חמורות במחנות מעצר המוניים. למעלה מ-50 עצירים לשעבר במחנות הכליאה התראיינו בדו”ח שפרסמה התנועה בקיץ האחרון ומסרו עדויות מדאיגות ביותר על תנאי הכליאה והחיים כמיעוט מוסלמי בסין.

בתגובה להסכם שהושג ב-8 במרץ 2022 בין הנציבה העליונה של האו”ם לזכויות אדם, מיצ’ל בצ’לט, לממשלת סין, על ביקור של הארגון באזור האוטונומי שינג’יאנג בחודש מאי הקרוב, אמנסטי אינטרנשיונל קראה לחקירה עצמאית, ללא הפרעה מצד הרשויות המקומיות, של הפרות זכויות אדם. בעבר, ביקורי דיפלומטים ועיתונאים בשינג’יאנג נוהלו על ידי הרשויות ופקידי הממשל הסיני אשר עשו מאמצים לטייח את הזוועות ולהפיץ מידע מטעה על מצב זכויות האדם באזור. מנהלת התגובה למשברים באמנסטי אינטרנשיונל, ג’ואן מרינר, אמרה כי:

מתן גישה למשגיחי זכויות האדם בשינג’יאנג הוא צעד חיוני לחלוטין לקראת הטלת אחריות על הפרות זכויות אדם שבוצעו על ידי ממשלת סין נגד אויגורים ומוסלמים אחרים החיים באזור […] אם המשימה תיפגע על ידי המדינה – האו”ם עלול להפוך לשותף בקידום התעמולה של הממשלה הסינית.

אילוסטרציה של אזור מחוז שינג’יאנג המדוכא

בנוסף, אמנסטי אינטרנשיונל הצטרפה לקריאה המשותפת של כ-200 ארגונים הדורשת מן הנציבה העליונה של האו”ם לפרסם בדחיפות את הדו”ח אודות הפרות זכויות אדם בשינג’יאנג. בספטמבר 2021, על רקע התסכול הגובר מהשתיקה היחסית של משרדה של בצ’לט אודות המצב הקשה בשינג’יאנג, היא הודיעה למועצת זכויות האדם של האו”ם כי משרדה “מסיים את הערכתו לגבי המידע הזמין על האשמות בהפרות חמורות של זכויות אדם ב-[שינג’יאנג] במטרה לפרסם את הדו”ח”. היום, שישה חודשים לאחר מכן, ולמרות הבטחות בדצמבר מצד הדובר שלה, כי הדו”ח ישוחרר תוך מספר שבועות, הדו”ח עדיין לא פורסם.

הפשעים נגד האנושות של ממשלת סין באויגורים, בקזחים ובקבוצות מיעוטים מוסלמים נוספות בשינג’יאנג מתועדים היטב ע”י ארגוני זכויות אדם מסביב לעולם, אך המצב עדיין אינו מטופל באופן מספק על ידי האו”ם, על גופיו השונים. דו”ח אמנסטי בנושא תיאר את המצב בשינג’יאנג כ-“נוף גהינום דיסטופי” הכולל הפרות חמורות נגד עצירים, מעקב שיטתי ע”י המדינה אחר מיליוני אנשים, ומאמצים לעקור את המסורות הדתיות והתרבותיות של הקבוצות האתניות המוסלמיות באזור. עד היום ממשלת סין הראתה חוסר נכונות מוחלטת להכיר במציאות במחוז האוטונומי ואנחנו מקווים כי החקירה הצפויה בשטח בחודש מאי הקרוב של האו”ם, יחד עם פרסום דו”ח הנציבה, יובילו לשיפור ניכר ומיידי במצב המיעוטים המוסלמים בסין.

אילוסטרציה של אסירים מוסלמים במחנה מעצר בשינג’יאנג

בשנים קודמות, משרד הנציב העליון של האו”ם פרסם דוחות מיוזמתו אודות משברי זכויות אדם חמורים ועל דרך טיפול מומלצת בג’אמו וקשמיר, בוונצואלה ובמיאנמר. דוחות אלו סיפקו תיעוד חיוני והדרכה חשובה למדינות החברות באו”ם כיצד להגיב בצורה טובה יותר למשברים. בשנה שעברה, התומכים והתומכות של אמנסטי אינטרנשיונל השתתפו כחלק מפרויקט Write for Rights בשליחת עצומה לממשלת סין בדרישה להפסיק לאלתר את הדיכוי העמוק של המיעוטים המוסלמיים במדינה. למעלה מ-323,000 חתימות נאספו מ-184 מדינות וטריטוריות מסביב לעולם בקריאה הדחופה שנשלחה לממשלת סין.

אמנסטי אינטרנשיונל תמשיך לעקוב, לדווח ולפעול כנגד כל הפרת זכויות אדם מסביב לעולם וקוראת לממשלה הסינית, ולנציבה העליונה של האו”ם להביא לסיום הפרות זכויות האדם החמורות כנגד המיעוטים המוסלמים במדינה.